› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Aktivitet på solen 22/3
- Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 2 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 1379 times
- ForfatterIndlæg
- 22. marts 2011 kl. 15:16 #60489
jacobb- Nova
Hejsa alle sammen
Her er et billede af aktiviteten på vores stjerne i dag..
Ikke det bedste billede men der er godt gang i den.
22. marts 2011 kl. 15:30 #60491
astrojensenDeltager- Neutron star
“Ikke det bedste billede”… Måske ikke, men det er dælme tæt på. Fremragende. Det ser næsten ud, som om noget er faldet ned på solen fra venstre med et plask.
Thomas, Bornholm
22. marts 2011 kl. 16:38 #60492
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Et utrolig flot og spændende billede, hold da helt op… inspireret af sådan et, og med den frekvens stjerneklare nætter vi har her i det nordsjællandske, er det jo bare for dumt at man ikke også kaster sig over sol-observationer. Hmm, kan en Lunatico 80 + solfilter mon levere noget som ligner bare lidt?
Hilsen Mogens B.
22. marts 2011 kl. 16:57 #60493
rune.cb.Deltager- Super Nova
Fascinerende !
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
22. marts 2011 kl. 17:56 #60499
outlookDeltager- Super Nova
Ja, det var dæleme et godt billede du har præsteret denne gang. Herligt! Der sker en masse og helt plastisk at kigge på. Det er faktisk et af dine bedste billeder til dato, hvis jeg da har set dem alle. Det skal da en tur på Spaceweather!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting22. marts 2011 kl. 19:01 #60503
mikael_joeDeltager- Super Nova
Flot billede af det “springvand”. Jeg fik også snuppet den idag og taget timelapse af den.
22. marts 2011 kl. 19:45 #60504
jacobb- Nova
Hejsa og mange tak for alle de fine ord
Mht “Ikke det bedste billede” så mener jeg mht detaljer, seeing var rigtig skidt og ordentlig fokusering næsten umulig med den 2,5x barlow jeg plejer at bruge. Dette billede er taget uden barlow og der mangler stadig detaljer…
Og så drillede billedbehandlingen også meget, dels pga alle de dårlige frames pga seeing og også fordi det er svært at kombinere billeder med så forskellige intensiteter.
Men alt i alt er jeg da tilfreds med at der kom et brugbart resultat ud af det.
Mikael, jeg glæder mig meget til at se resultaterne af dine anstrengelser!
Mvh
Jacob
22. marts 2011 kl. 20:12 #60506
jacobb- Nova
Og lige et til, det her er det eneste fra i dag hvor seeing ikke ødelagde det helt med 2,5x barlow
22. marts 2011 kl. 20:22 #60507
mikael_joeDeltager- Super Nova
Det er nogle lækre detaljer i den overflade. Ville ønske jeg havde en større åbning.
22. marts 2011 kl. 20:52 #60511
outlookDeltager- Super Nova
Hej JacobMed tanke på at du foretrækker close up billeder, så foretrækker jeg alligevel det første. Som close up vil jeg hellere se nogle protuberans billeder fra din kant, da du har åbningen til det.outlook 2011-03-22 19:55:19 Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting22. marts 2011 kl. 23:45 #60541
jacobb- Nova
Hæ hæ, som sagt Leif så var seeing skidt her i dag, men du skal da have et alligevel
Det er altså noget skidt at jonglere med 3200mm brændvide i dårlig seeing…
Der er forresten ingen grund til kritik af dette billede, jeg ved godt det er uldent osv
23. marts 2011 kl. 04:37 #60562
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Flotte billeder, Jacob! Jeg likte specielt det første.
Mvh,
Bjørn - ForfatterIndlæg
- Emnet 'Aktivitet på solen 22/3' er lukket for nye svar.