Astronet dk

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Astronet dk

• Dette emne har 38 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 9 måneder siden af Bjarne. This post has been viewed 2560 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 39 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
    • Neutron star

Hej folkens,

Som jeg tidligere har nævnt er det rimelig simpelt at lave et forum baseret på feks phpBB.

Jeg har lavet et her for sjov, det tog under to timer alt i alt.

http://b-rasmussen.dk/astronet/

Alle er velkommen til at teste det og oprette sig som bruger.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Rudi

Jeg kan ikke logge ind. Har prøvet et par gange – deriblandt “Har glemt password”.

Det er jo nemmere at lave et helt spritnyt og jomfrueligt forum. Den største opgave er at overføre de gamle indlæg og de oprettede brugere 😉

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
    Deltager
    • Neutron star

Torben, har du trykker Register? Jeg har jo ikke hacket alle astro forums bruger konti 😜

Og ja, ved godt at det er udfordrende at flytte gamle poste fra et forum til et andet.

Jeg vil blot vise hvor nemt det er at lave et forum med et forum værktøj.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Rudi

Så er jeg inde 🙂

LOGIN og REGISTER bør stå hver for sig af hensyn til det intuitive synes jeg.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
    Deltager
    • Neutron star

<p style=”text-align: left;”>Godt Torben 👍</p>
    Og ja. Jeg vil prøve at lege lidt med layout de næste dage. Indtil videre er det hele baseret på default indstillinger.

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
    Deltager
    • Super Nova

Så er der lige et forum mere. Lavet for sjov, men inden vi ser os om, har det fået sit eget liv, og så skal vi tjekke endnu et sted, udover astro-forum, astros forum, cloudy night plus en stribe andre tyske og udenlandske steder.

Eftersom Rudi åbenbart ved noget den slags, kan I så ikke aftale, at Rudi i stedet for at lave eget forum kommer med på holdet, der skal optimere astro-forum, så vi ikke får flere konkurrenter end højst nødvendigt.

mvh
    Lars

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Vi kan naturligvis ikke forhindre andre i at oprette forums, men som du skriver Lars, så bliver det efterhånden omfattende at skulle tjekke det ene og det andet forum for nyheder.

Jeg synes dog, at man skal vente og se, hvordan dette forum udvikler sig, for som Jesper skrev i dag, så er der stadig mulighed for tilpasning.

Torben

Lars Malmgren
    Deltager
    • Super Nova

Jeg synes dog, at man skal vente og se, hvordan dette forum udvikler sig, for som Jesper skrev i dag, så er der stadig mulighed for tilpasning.

Hvornår sker denne mulige tilpasning så ??

For så vidt jeg kan se, så er tilpasningerne på forum.astronomisk.dk gået 100% i stå !

På mobilen grænser forum.astronomisk.dk sig til det håbløse.

På PC’en er farverne, så øjnene smerter. Spildplads på 50% i skærmens bredde. Sproglige øjebæer som “Friskhed” !? Seneste Emner og Seneste Svar, der forvirrer mere end meget. Osv. osv. osv.

Hvis i virkelig mener, at forum-medlemmerne bare må besinde sig og vente på, at der engang i næste år eller næste år eller måske slet ikke bliver gjort noget ved det.

Tja, så siver folk væk. Fortsætter det, så er der hurtigt mere aktivitet på Rudis test-forum end der er her. Det kan gå ret hurtigt. Folk søger helt naturligt derhen, hvor det tingene fungerer og det er enkelt og overskueligt.
    Forstå mig ret, jeg er helt enig i, at den bedste løsning er ét fælles astro forum i A-F, men forum.astronomisk.dk duer simpelthen bare ikke som det er nu.
    Før var jeg på A-F 2-3 gange dagligt, nogle gange brugte jeg måske 2 timer om aftenen med at læse dagens indlæg.

Nu kommer jeg måske forbi 2x om ugen. Hver gang tænker jeg *suk* bare der nu snart er rettet på noget… Nåå, det var der så ikke…

Klik-klik og så er jeg på CloudyNights.

Hvorfor spurgte Astronomisk Forening ikke ud på A-F, om der var nogle som Rudi eller undertegnede, der ret faktisk har en masse erfaring med IT om de kunne bistå med råd og hjælp ??  (og der er flere andre med professionel IT erfaring)

Hvorfor valgte man WordPress som platform, når denne er et blog-system, som overhovedet ikke egner sig som forum-system.

Hvorfor ikke phpBB, som i øvrigt også er open-source og gratis.

Hvorfor mangler Privat Besked-systemet?  – Nej, jeg vil ikke høre det absurde forslag om at jeg skal oprette en dedikeret gmail til forum.astronomisk.dk, for så at offentliggøre den for alle. Nej tak !!!!!!!!!!

Der er flere, der skriver på facebook, at de har opgivet at komme ind på forum.astronomisk.dk, de er simpelthen tabte medlemmer!

Hvorfor er de få sponsorers reklamebannere smidt helt ned i bunden, dernede hvor ingen gider at scrolle ned. Deres reklameværdi er lige med ét blevet sat = nul !?

Jeg synes, at det er rigtig flot arbejde I har lavet med at migrere de gamle indlæg over i den nye database. Det har været et stort og vanskeligt arbejde, der ikke må forklejnes, og det fortjener ros!
    Men for høvlet altså, alt det andet er noget biks!  Sorry!

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Lars

Tak for din vurdering af det nye Astro-Forum. Jeg undrer mig over, at du skriver, at farverne smerter, når sider vises på pc. På min skærm kan farverne betegnes som pastelfarver. I den anden ende findes der sider, hvor baggrunden er sort og teksten hvid, og det er noget af det værste design man kan vælge. Man bør undgå for stor kontrast, og derfor er teksten i indlæggene på dette forum ikke helt sort.

Mht. det grafiske design, så er det helt bevidst, at tekstfeltets bredde er begrænset, da det er uhensigtsmæssigt at anvende meget lange linjer af hensyn til læsbarheden. TOC-hjemmesiden har et lignende design, og det er vi godt tilfredse med.
    Jeg har i øvrigt i nogle få år arbejdet i den grafiske branche, og har herigennem fået et godt indblik i, hvordan en hensigtsmæssigt grafisk opsætning skal se ud. Det handler ikke om at få presset så meget tekst ind på en side som muligt, men at finde en balance mellem læsbarhed og æstetik.

Der VIL blive gjort noget ved de småfejl, som du nævner – jeg har selv påpeget “friskhed” som en af dem der skal ændres. Derudover har jeg også foreslået ændringer i seneste-kolonnen for at gøre den mere læsbar.

Du kan læse Jespers indlæg. Han er den der er ansvarlig for at lave rettelser.

https://forum.astronomisk.dk/forums/topic/retningslinjer-laes-foerst/

mvh
    Torben

Rudi
    Deltager
    • Neutron star

Appropos farver, så er det ganske let i phpBB, måske findes der tilsvarende plugins til WordPress?

http://b-rasmussen.dk/astronet/viewtopic.php?f=26&t=10

Man kan du skifte mellem tre layouts (der er hundredevis tilgængelig)

/Rudi B. Rasmussen

Nicolaj
    Deltager
    • Giant

Der er fremkommet mange relevante klager over det nye forum og jeg er sådan set enig i de fleste. Det der virkeligt er irriterende er at det er så anstrengende for øjnene. Når nu vi opererer både dag og nat og oveni købet også vil præsentere og se på billeder så mener jeg at man burde se hvordan andre med sucess har gjort det. F.eks. har Mofibo hvid tekst på mørkegrå baggrund, Photoshop, PixInsight, Lightroom  og andre billedebehandlingsprogrammer bruger ligedes mørkegrå baggrund. Det får tekst til at stå behageligt og får billederne til at “poppe” smukt og roligt.

Der er nogen der har udtalt at de gerne så mørkere farver så det ikke går ud over nattesynet og her ville den mørkegrå baggrund også hjælpe.

Rudi ovenstående midterste eksempel er faktisk tæt på noget jeg mener kan være et godt bud til farverne på vores forum.

Vi har jo nok alle hver vores egen mening om farver og for at komme videre kunne jeg foreslå at man laver 2-3 forslag og så stemmer om hvilken det skal være. Under alle omstændingheder er dette en meget lille ændring, der ikke kræver mange resourcer men som kan få folk til at blive hængende. Jeg har det, som flere har udtrykt det, ikke lyst til at være her som det ser ud nu. Det føles bare ikke behageligt.

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

biberadm
    Admin
    • Main Sequence

At ‘vende’ farverne er et ret omfattende arbejde. Det er ikke gjort med et kvikfix. Der er masser af små tilpasning i CSS’en, som skal rettes ind.

Dette er min nye signatur. xx

Nicolaj
    Deltager
    • Giant

Men nok værd at gå efter.

En skam der ikke er layouts at vælge imellem men at det skal håndkodes. Øv!

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Rudi
    Deltager
    • Neutron star

På min WordPress side kan man da vælge fra en myriade af forskellige “temaer”, men det virker måske ikke i bbPress?

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Beklager, det var Lars som efterlyste kontrast, ikke Nicolaj.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 39 i alt)
  • Emnet 'Astronet dk' er lukket for nye svar.