Dobbelthoben

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Dobbelthoben

• Dette emne har 20 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 2 måneder siden af jesper. This post has been viewed 764 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
    • Neutron star

Hej alle,

Her er et billede af dobbelthoben fra de sidste to nætters fine vejr.

Luminance: 30 x 3 minutter med IDAS LPS
    RGB: 10 x 1 minut i hver kanal
    Teleskop: Orion Optics SPX200 f/4.5 med TV Paracorr Universal
    Kamera: Artemis 11002

Jesper

jacobb
    • Nova

Den der er altså smuk Jesper, har du beskåret billedet meget?

Mvh

Jacob

Jacobb2008-09-26 14:17:00

johnny.b.a
    Deltager
    • Super Giant

Virkelig flot Jesper

tommyf
    Deltager
    • Neutron star

Ja, den er ski flot, et dejligt object, ligesom M45 er det.

nive
    Deltager
    • Super Nova

Hej Jesper .

Flot dobbelthob , især med de spikes (nevton ) Wink

Hilsen Nils Vest

nive2008-09-26 16:52:27

jesper
    Deltager
    • Neutron star

Hej igen,

Tak skal i have.

Ja det er beskåret temmelig meget. Jeg slås stadig med vignettering og kamerakollimering. Begge dele bliver forhåbentlig bedre når jeg får den nye Wynne corrector. John fra OO har endnu engang forsikret at den er lige på trapperne LOL

Jesper

Jesper2008-09-26 17:04:10

joergen.k
    Deltager
    • Nova

der må være omkring 1.000.000 trin på oo´s trapperLOL

/jørgen k

mogens
    Deltager
    • Super Nova

Hej Jesper

Dejligt med et LRGB billede.OO optikken med paracorr er tilsyneladende trinløs.-Jeg tester samme setup i øjeblikket, blot med Artemis 4021, men skyer og en ny EQ6 driller lidt.

VH Mogens

Så fik jeg en 10m lang ledning til håndsættet fra Astronomiser, som ikke virkedeAngry

jesper
    Deltager
    • Neutron star

Hej igen,

Mogens jeg var ikke klar over at du havde fået en EQ6. Surt med lediningen, så må du have fat i Astronomiser manden. Det minder mig om at jeg vist har glemt at jeg lovede dig et diagram over EQ6 forbindelser. Her er det: http://www.astrofoto.dk/EQ6 Cable Diagrams 2006.pdf

Jesper

Jesper2008-09-27 12:42:25

tommyf
    Deltager
    • Neutron star

Kunne også bruge en længere ledning,Thumbs%20Up
    Knækkede ski håndkontrol sadlen i aftes, så nu må den bare ligge løst på sprederen, indtil
    jeg laver noget andet istedet.

mogens
    Deltager
    • Super Nova

Hej Jesper

Tak for diagrammet.-Det ser noget anderledes ud end ledningsføringen i det jeg modtog fra ham.-Jeg sendte det tilbage igår.

VH Mogens

jesper
    Deltager
    • Neutron star

Hej igen,

Jeg har lavet et 10m håndkontrolkabel af almindelig RJ45 netværksledning. Det virker fint på trods af mine mildt sagt manglende evner med en loddekolbe.

Tommy: Noget af det første jeg gjorde var også at knække holderen til håndkontrollen Ouch

Jesper

mogens
    Deltager
    • Super Nova

Hej Jesper

Så er der også håb for migWacko

VH Mogens

outlook
    Deltager
    • Super Nova

Hej Jesper Smile

Kan du huske den samme hob fotograferet af TommyF under det fugtige StarParty. Sammenligner man det foto med dit, ser man tydelig forskellen på stjernerne på hhv. en spejlkikkert og en linsekikkert. Scroller man lidt på dit foto vil man se en hulens masse spektralfarver på dine spikes! Det ses jo ikke på Tommy’s billede af gode grunde om end der så er lidt “dis” omkring stjernerne hin fugtige nat. Der sker det og det kan man selv opdage ved at bruge et masket net af en slags over sin objektiv åbning, at lyset brydes som i et gitter spektroskop og nogle har på den måde påvist klare stjerners spektre på denne måde! Det ser naturligvis spektakulært ud også på dit billede, men jeg synes nu alligevel uden at forklejne dit Big%20smile, at Tommy’s foto vinder her qua de naturlige stjerner. Men et pragtfuldt billede er det naturligvis alligevel. Her er Tommy’s igen til sammenligning, men jeg kan altså ikke få billedet større på siden her:

outlook2008-09-27 14:35:04

Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesper
    Deltager
    • Neutron star

Hej Outlook,

Tommys fine billede var det der inspiorerede mig til at tage dobbelthoben. Med hensyn til spikes, så er der jo nogen der elsker dem (Hint: Navnet starter med Ri 🙂 jeg selv var helst foruden dem, men sådan er det jo med en Newton.

Har du lagt mærke til mit varemærke; todelte spikes? Kan du regne ud hvad de skyldes?

Jesper
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Emnet 'Dobbelthoben' er lukket for nye svar.