En 60 år gammel Newton

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT En 60 år gammel Newton

Dette emne indeholder 4 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Torben Taustrup 6 dage, 22 timer siden. This post has been viewed 134 times

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Torben Taustrup
    Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej folkens

Jeg har fået en henvendelse fra en fyr i Horsens. Han vil gerne skille sig af med sin farfars hjemmelavede Newton. Den er fra 1959.
    Farfaren var maskinmester, så man må formode, at det mekaniske er i orden. Det ser dog ud til, at opstillingen ikke har en deklinationsakse.

Jeg sender i første omgang nogle billeder, og så er der måske en, som vil foreslå en pris.

Jeg kender endnu ikke hovedspejlets tilstand, men han oplyser, at det er blevet ombelagt på et tidspunkt.

Newt_1

Newt_2

Newt_4

Newt_3a

Torben Taustrup – ttau@tocobs.org – TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

• Dette emne blev ændret 1 uge siden af Torben Taustrup.
    Attachments:
    jonas.c
    jonas.c
    Deltager
    • Super Giant

Hej Torben,
    På den tiden använde man ofta gängade vattenledningsrör när man byggde ihop monteringar och detta är inget undantag.
    Jag tror det sitter ett T-rör vid skruvarna i mitten av monteringen och att T-rörets mittre gänga gör att du kan vrida deklinationsaxeln.
    Hoppas du förstår vad jag menar.
    /Jonas

Torben Taustrup
    Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Jonas

Jeg tror, at du har ret. Man kan også se, at der sidder to strammeskruer. Så den del af opstillingen er bare skjult.

Mvh
    Torben

Torben Taustrup – ttau@tocobs.org – TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

mira.ceti
    Deltager
    • Moon

Hej Torben.

Er det mon muligt at komme i forbindelse med den nuværende ejer? Jeg bor jo selv i Horsens og det kunne være interessant at kikke lidt nærmere på teleskopet. Måske vil jeg selv købe det. Du må gerne oplyse mit telefonnummer til ejeren: 5343 5666.

Mvh. Egil Pedersen.

Torben Taustrup
    Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Eigil

Jeg viderebringer dit nummer.

Her er et par billeder mere. Det er anden gang, at jeg ser en firkantet sekundær.

Newt_5

Newt_6

Attachments:
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.