En helt vild nat

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen En helt vild nat

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af habo. This post has been viewed 197 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

habo
    Deltager
    • Super Giant

En helt vild nat, det blev til 24 meteorer mellem 23:01 og 04:47 den 13-14 aug. Meteoren i det øverste venstre hjørne er faktisk 2 meteorer der ligger lige oven i hinanden med 3 minutters mellemrum. Derudover triggede den på 8 lyn.

Den buede øverst er en stjerne der flytter sig p.g.a. rotationen.

Hilsen

Hans

norup
    Deltager
    • Super Giant

Imponerende fangst under de dårlige forhold med skyer og måne.
    De mindre kameraer i netværket kunne ikke følge med der – Silkeborg toppede med to automatiske detektioner, og der var slet ingen sammenfaldende detektioner.

henrik.schneider
    Deltager
    • Nova

Jeg tror jeg meget snart må havde mit kamera igang igen.

Utrolig mange observationer

nive
    Deltager
    • Super Nova

Flot fangst Hans Thumbs%20Up

habo
    Deltager
    • Super Giant

Tak for kommentarerne!!

norup wrote: Imponerende fangst under de dårlige forhold med skyer og måne.De mindre kameraer i netværket kunne ikke følge med der – Silkeborg toppede med to automatiske detektioner, og der var slet ingen sammenfaldende detektioner.

Norup, sidste sommer brugte jeg et all sky objektiv 1.25mm på mit Watec kamera, resultatet var meget dårligt, jeg fik faktisk ikke en eneste meteor i den tid jeg testede det, jeg gik derfor tilbage til det jeg bruger nu.

Jeg tror simpelthen tegningen på chippen bliver for småt, den tegner jo kun en cirkel på midten af chippen og 1/2″ chip er ikke ret stor i forvejen, så der bliver næsten ikke noget tilbage.

Hilsen Hanshabo2014-08-14 20:02:15

norup
    Deltager
    • Super Giant

habo wrote:
    Norup, sidste sommer brugte jeg et all sky objektiv 1.25mm på mit Watec kamera, resultatet var meget dårligt, jeg fik faktisk ikke en eneste meteor i den tid jeg testede det, jeg gik derfor tilbage til det jeg bruger nu.

Jeg tror simpelthen tegningen på chippen bliver for småt, den tegner jo kun en cirkel på midten af chippen og 1/2″ chip er ikke ret stor i forvejen, så der bliver næsten ikke noget tilbage.

Helt så skidt står det nu ikke til – det bliver trods alt til en meteor af og til.
    En kollega i Uppsala kører med samme udstyr som installeret i Silkeborg – 1/2″ Watec og 1.55mm fiskeøje, og det blev til 6 Perseider over døgnet d. 13. http://www.astro.uu.se/~meteor/
    Softwaren er p.t. konfigureret sådan at det ikke registrerer events kortere end ca 0.5 sek, primært for at spare CPU-kraft. Og det i sig selv eliminerer mange Perseider.

tom.a
    Deltager
    • Super Giant

habo wrote: En helt vild nat, det blev til 24 meteorer mellem 23:01 og 04:47 den 13-14 aug. Meteoren i det øverste venstre hjørne er faktisk 2 meteorer der ligger lige oven i hinanden med 3 minutters mellemrum. Derudover triggede den på 8 lyn.

Den buede øverst er en stjerne der flytter sig p.g.a. rotationen.

Hilsen

Hans

Hej Hans

Imponerende mængde perseider du har fanget!

Har du overvejet at begynde at levere data til IMO?

Ved at levere data til IMO bliver dine data, udover at levere et flot billed, også brugt til forskning.

Faktisk er der fundet og bekræfte mange små og ikke særligt aktive stjerneskudsværme de seneste år, p.g.a. af en støt stigende antal videoobeservationer.

Du kan læse mere her på IMO’s hjemmeside:

IMO Video

Jeg har selv leveret visuelle observationer til IMO flere gange og det er en fornøjelse at se ens navn dukke op i listen af observatører og vide, at man udover en fornøjelig nat med masser af stjerneskud, lige har bidraget en lille smule til vores samlet viden om stjerneskudssværmene.

mvh Tom

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
    Min blog http://grib-stjernerne.dk/

habo
    Deltager
    • Super Giant

Hej Tom, tak for oplysningerne jeg kender godt IMO og har flere gange overvejet at melde mig ind, men som jeg ser det bliver medlemsskabet først aktiv d. 1.jan. hvis jeg melder mig ind nu.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Emnet 'En helt vild nat' er lukket for nye svar.