En hjemmebygget telecompressor til en 6 Jaeger

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER En hjemmebygget telecompressor til en 6 Jaeger

• Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 270 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
    • Neutron star

Hej Allesammen.

Jeg har oplevet lidt problemer med at finde guidestjerner med det nye 6″ f/10 guideteleskop (den store Jaeger refraktor fra Per Darnell) som jeg anvender. Det skyldes dels at jeg nu bruger en DMK21 istedet for en Qcam5 som guidekamera, dels at teleskopet har længere brændvidde end det gamle (6″ f/8 Synta) teleskop.

Løsningen på problemet er tovejs. Dels er jeg ved at undersøge muligheden for at anskaffe et DMK41 kamera, som har en dobbelt så stor CCD som DMK21, i samme størrelse som Qcam5, men med samme følsomhed som DMK21’eren. Jeg vil godt beholde følsomheden, da det er rart at kunne guide direkte på en komet hvis påkrævet.
    Den anden vej til løsning af problemet er brugen af en telekompressor.
    Jeg har længe haft en indskruningstelekompressor i 1,25″ gevindet på DMK21’eren, og den komprimerer da også. Problemet er blot en stor fortegning, selv på det lille felt, og en ret stor chromatisk fejl, som selv et UV/IR cut filter ikke kan redde. Så skal jeg til at bruge et rødfilter, og så falder følsomheden igen.

Så kom jeg i tanke om en artikel i Sky & Telescope, som jeg havde læst for en del år siden, nærmere betegnet i 1984!

Jeg fandt bladet på hylden, og ganske rigtigt, der var en udførlig betragtning af hvordan man konstruerer den optimale telekompressor:

Og formler, guf:

Artiklen er skrevet af Alan Gee, og resultatet af artiklen blev en revolution i telekompressorer (reducere) til SCT’ere, som iøvrigt stadig fås med hans navn på:

Her er linket ved Baader, som producerer den, den dag i dag:
    http://www.baader-planetarium.de/sektion/s08/kundenreferenz/info_alangee/ag-start.htm

En vigtig læring af artiklen er, jo længere brændvidde kompressorlinsen har, jo mindre bliver fortegningen i kanten af billedet. En anden vigtig læring: kompressorlinsen skal være i den halve afstand af sin brændvidde fra billedplanet, for at komprimerer til 0,5X. Derved rykkes billedplanet også ind med den halve brændvidde af kompressorlinsen.
    Jeg startede med at tjekke en 2″ indskruningskompressor jeg har liggende, men dens brændvidde er kun ca 80 mm. På den ovennævnte Jaeger, har jeg et meget stort Unitron udtræk, som har et udtræksrør på 30 cm, så jeg kan let have en linse med ret lang brændvidde. En almindelig acromatisk linse vil ofte give et udemærket resultat.

Som sagt så gjort. Jeg startede med at måle udtræksrøret på Unitron-focus-drevet op. Da det kun tillader brug af 1,25″ okularer, var det oplagt også at lave et nyt udtræksrør, som tillader brug af 2″, og dermed DSLR.

En overraskelse var diameteren på udtræksrøret, jeg havde troet det var et eller andet tommemål. Men nej, udtræksrøret er præcist 60,00 mm i diameter, og iøvrigt lavet af forniklet (tror jeg) messing. Fine sager, som ikke bliver rørt.

Jeg spurgte så forsigtigt på vores værksted, om man skulle have et stykke 60 mm tyndvægget rør liggende, som jeg kunne få et lille stykke af. Intet problem, den eneste lille kurre på tråden er måske jeg kun kunne få et stykke i alm stål. Men diameteren er perfekt, og vægtykkelsen 2mm. Perfekt. Jeg havde regnet ud at jeg skulle bruge et stykke på 100 mm, så for en sikkerheds skyld bad jeg om 130 mm, det ekstra stykke kan sagtens være inde i kikkerten. For at undgå rust, har jeg smurt røret med syrefri olie, og tørret grundigt af. Forslag til rustbeskyttelse modtages meget gerne!

Jeg drejede så en 2″ adapter til enden af røret i et stykke aluminium, og så var 2″ okular røret sådan set klar.

Hvad så med linsen? For noget tid siden fik jeg af en rar mand et par 50 mm objektiver fra en prismekikkert. Disse er gode sammenkittede linser, med en brændvidde meget tæt på 185 mm. En sådan anbragt 92 mm foran focusplanet, vil give en komprimering til 0,5X.

Så ud af et andet stykke aluminium, drejede jeg idag en linsecelle hvori acromaten kan fastgøres med en klat silicone. Jeg har givet linsecellen 45 mm fri åbning, det må række.

Linsecellen kan så forskydes frem og tilbage i røret, eksempelvis hvis man ønsker at bruge et DSLR til fotografering.

Her er et billede af mekanikken:

Linsecellen:

Røret, det er en 2″ til 1,25″ adapter der står på bordet til understøttelse:

Nu skal jeg lige have malet rørene og cellen sort, og have sat to stk pinolskruer i cellen så den kan holdes fast i røret. Så er den klar til test…

mvh
    Jens

P.S Iøvrigt skal acromaten vende samme vej, som når den bruges på himlen. Ellers udviser den voldsom sfærisk abberation

Jens.Jacobsen2012-12-26 17:43:16

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Jens

Det lyder interessant. Kompressorlinsediameteren kan godt være mindre og stadig tillade, at 100% af lyset fra objektivet udnyttes. Jeg har flere udmærkede Agfa Colostar forstørrelsesoptikker liggende. Den største brændvidde er 110 mm og f:4,5 – og så kan den endda blændes ned 😉

Gad vide, om den kan lave et fladt felt?

Jeg er spændt på at høre mere om dit projekt.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Lars Malmgren
    Deltager
    • Super Nova

Super interessant, Jens!
    Den artikel må jeg lige søge frem fra dvd sættet…

edbbob
    Deltager
    • Super Nova

Hej Jens.

Bare af interesse: Er det ikke noget af en whopper at bruge som guideteleskop? Hvad skal du guide? VLT?

Vh

Morten

astrojensen
    Deltager
    • Neutron star

Har du set hans teleskop? Det er Mt. Palomar i baghaven!

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Godt spørgsmål Morten.

Med en større åbning og en stor blændeåbning kan man naturligvis guide på svagere stjerner. Vi har tit diskuteret emnet om, hvor stort guideteleskop der egentlig er brug for.

Brændvidden på vores fotografiske instrument er 158 cm, og vi har med success guided med den lille 50 mm f:11 Zeiss. Dernæst kommer spørgsmålet om, hvilken integrationstid der giver den mest præcise guiding. Nogle kan ikke for den kort nok – helst under 0,1 sek. – men kan det lade sig gøre at få instrumentet til at korrigere hurtigt nok?

Guidingen kører efter et princip som kan registrere variationer på 1/10 pixel. På vores guidingsystem svarer det til omkring 0,2″. Lufturoen er sjældent under 2″ – dvs. en faktor 10 større.

Et tænkt scenarium

Tracking kører 15″ i sekundet.

Lufturoen er 2″

Lufturoen kan udvirke en R.A.-orienteret hastighedsændring i området fra 13″ til 17″ i sekundet.

Hertil skal så lægges en tilsvarende flytning i deklinationen.

Er der nogen som tror på, at teleskopet kan følge med, hvis disse variationer sker med en frekvens på 5-10 Hz?

Vi har opdaget, at man fint kan køre med en integrationstid på 0,5 til 1 sekund. Det er hverken bedre eller dårligere end en integrationstid på 0,2 sekund.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
    Deltager
    • Neutron star

Hej Torben og i andre.

Guideteleskopet er ikke kun guideteleskop. Jeg kan godt love jer at synet af jupiter med 300X i 6″ Jaegeren er superbt. Så forstår man hvorfor Darnell skrev så levende om planetobservationer i Astronomi og Rumfart og Amatørastronomen. 6″eren i sig selv er et fremragende teleskop. Men når jeg skal guide 16″eren, er det en fordel at have så meget signal på guidestjernerne som muligt, og der er f/10 lige i underkanten, for de stjerner der sædvanligvis er i feltet. f/8 er næsten 50% “hurtigere” og den kortere brændvidde giver også et større felt. Så det må løses med en telekompressor og eventuelt en større CCD.

Angående brug af avanceret optik som reducer, så tror jeg ikke på det. I sig selv har en refraktor (iøvrigt også som en newton) et felt der krummer med R, dvs den dobbelte brændvidde. At kombinere det krumme felt med en optik der er beregnet til flade afbildninger, som en repro-optik. vil sandsynligvis give en del knas. Den gamle reducer jeg har til min C11. fra Lumicon, som virkede glimrende, har hvad der ligner objektivet fra en 20X80 prismekikkert, altså en simpel achromat. Så som udgangspunkt tror jeg achromaten er ok. Jeg skal prøve at lave nogle screenshots, så man kan se hvordan afbildningen er med 50 mm linsen.

Og ja, man kan ikke guide hurtigere end ca 1 sekund med en stor, tung kikkert. Den mekaniske inerti er for stor for motorerene. Hvis man vil guide på lufturo er et AO system som det Frank Larsen har udviklet vejen frem.

mvh
    Jens

edbbob
    Deltager
    • Super Nova

Hej Torben

Nå så i har en VLT.

Jeg har med stor succes brugt en 85mm (brændvidde) f/1.4 Samyang optik som guide teleskop på det seneste. Så er der i hvert fald ikke problemer med at finde en guide stjerne med en QHY5/AlCCD5! Faktisk kan jeg næsten se mere på billedet fra PHD med 1 sek eksponeringer, end på selve hovedteleskopet. Med min C8 er 85mm brændvidde lige i underkanten, så om guderne vil og vejret holder, vil jeg prøve med en 200mm zoom optik i aften.

Mht eksponeringstid, skal man jo også tænke på, at for korte guide eksponeringer gør, at monteringen hele tiden står og korrigerer og dermed fjedrer lidt. Men det ved i jo sikkert allerede alt om. Under alle omstændigheder lader det til at jeres montering er rimeligt solid!

vh

Morten

edbbob
    Deltager
    • Super Nova

Hej Jens.

Jeg tror ikke jeg forstår det med feltkrumningen. Er det ikke ligemeget ved guiding, hvor stjernen altid står det samme sted i feltet, når guidingen kører?

Vh

Morten

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Morten

VLT er nok lige at overdrive. Ja, man kan fint anvende en almindelig fotooptik som guideoptik – de fås i mange størrelser. 1,4 er da noget som sparker røv Wink

Jens – med en reduktion af brændvidden på din 6″ refraktor vil den også være anvendelig som en kometJaeger Wink – ja, det var lige en som jeg fandt på….

mvh

Torben

jens.jacobsen
    Deltager
    • Neutron star

Hej allesammen.

Så fik jeg monteret, og testet telecompressoren på 6″ Jaegeren.

Visuelt ser feltet godt ud, dog skal der et noget bedre okular til at vise et f/5 felt end f/10. Men med et godt Vixen LVW er feltet faktisk brugbart langt ud mod kanten.

Hvad der var mere spændende (syntes jeg) var hvordan compressoren ville arbejde med guidekameraet, om stjernerne var nogenlunde små og skarpe.

Her er et screenshot på et velkendt objekt.

mvh
    Jens

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Jens

Det ser da rimelig fornuftigt ud. Man kan godt ane en smule coma, men til guidingbrug er det jo ikke noget problem, så det skal nok fungere.

Så vidt jeg lige kan måle, så er feltet omkring 26,5′ bredt.

mvh

Torben

jens.jacobsen
    Deltager
    • Neutron star

Hej Torben.

Tak for målingen, det var jeg slet ikke nået til. Jeg vil prøve om jeg så kan finde ud af resultatbrændvidden, ifølge beregningen skulle den ligge omkring 750-800 mm.

Hvis jeg flytter compressorlinsen til en lavere faktor, vil coma blive mindre. Men som den er nu, kan man godt guide helt ud i kanten af feltet…

indtil videre bliver den siddende hvor den er.

mvh
    Jens

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Grænsemagnitude er på den gode side af 12., så det er i de fleste tilfælde ikke et problem at finde en guidestjerne.

Torben

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Emnet 'En hjemmebygget telecompressor til en 6 Jaeger' er lukket for nye svar.