› Fora › SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB › Meteorsektionen › En ny, en efternøler og en genopstanden
- Dette emne har 17 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af habo. This post has been viewed 1347 times
- ForfatterIndlæg
- 22. august 2014 kl. 09:13 #120706
norupDeltager- Super Giant
Vi har fået et nyt automatisk kamera i netværket, idet Henrik Schneiders kamera er kommet med fra Hobro.
Første fangst blev en efternøler fra Perseiderne:
http://www.stjerneskud.info/fireball/event2014-08-21-04-24-56/
Den anden pejling blev leveret fra Jels, som er oppe igen efter hårdt arbejde af planetarieleder Lars Petersen, efter et lynnedslag i foråret.22. august 2014 kl. 12:06 #120710
bwinklerDeltager- Nova
Hej Henrik
Stor tillykke med optagelsen, det var hurtigt du kom med? Men jo flere kameraer desto bedre resultater.
Hvilket opsætning har du så ?
23. august 2014 kl. 08:08 #120728
henrik.schneiderDeltager- Nova
Tak for det Bjarne.
Jeg har arbejdet noget tid på at få en installation klar, men nu er det igang.
Setuppet ser sådan ud pr. idag:
Selve kamera chippen er en Sony ex360eh
Købt på Ebay:
Linsen er købt hos Astrocam:
Det kan godt være der på sigt skal et mere følsomt kamera på, men det nuværende på lige vise hvad det kan først, måske næste år 😉
23. august 2014 kl. 08:58 #120731
FinnDeltager- Neutron star
Hej Henrik
Flodt start med dit meteor camera, hvad chip går evt. med i tankerne ??? hvis du mener din ikke er følsom nok, hvad program styre du det med ???
mvh Finn
ps. jeg fandt dette her, er det noget ??? koster kun lidt mere end det du linker til.
23. august 2014 kl. 10:50 #120738
jespergDeltager- Super Nova
Til lykke med opstarten Henrik, det er godt at netværket udbygges
Jesper G.
23. august 2014 kl. 15:34 #120744
Finn wrote: hvad program styre du det med ???
Henrik bruger softwaren der hovedsageligt er udviklet af mig. Det er i praksis den eneste mulighed, hvis stationen skal være fuldt integreret i det automatiserede danske netværk.
Observationer foretaget på anden vis modtages naturligvis med tak, men det kræver som regel en hel del manuelt arbejde at inkludere pejlingerne.
23. august 2014 kl. 23:38 #120758
Tak Anton, jeg vil se om jeg ikke her til vinter kan få et camera samlet, det er jo ret intresant at følge med i jeres netværk.
mvh Finn
25. august 2014 kl. 16:10 #120815
bwinklerDeltager- Nova
Hej henrik
Tak for dine billeder, meget flot installationer du har fåwt bygget op.
Jeg har nu fået programmet “UFO 224″ men det er dog noget sværere at lære end det jeg har”HANDYAVI”. Har du mon en lidt lettere forklaring til en god instilling af alle de forskellige parametre. Det tager mig meget tid at finde hoved og hale på disse, men jeg har selvfølgelig arbejdet en hel del med dem, men lidt hjælp kunne være rart, omkring rigtig indstilling for meteorer uden flyvemaskiner, måne drillerier, skyer mm.
Jeg har jo det samme kamera som du(Watec WAT-902H2 Ultimate) og det kører rigtig fint, men igen hvilken indstilliner benytter du mon.
Hvis det er alt for meget og “frækt” skal du bare lade være det er også OK.
25. august 2014 kl. 16:52 #120817
@Bjarne
Jeg vil meget gerne kunne svare på, og skal her også gøre mit bedste.
Husk dog på at vi har desværre ikke har det samme kamera, mit er en sony ex360eh, et væsentligt billigere kamera end dit.
Mit nuværende setup leverer signal til en linux maskine som kører et program som Anton er expert i. Programmet hedder “Metcam”. Jeg kan ikke svare på hvilke opsætning dette program har, man kan dog følge med i hvad der “fanges” og hvad der ikke gør. Så desværre ved jeg ikke hvad setting er.
Jeg har fremtil vi flyttede i den nye hus (april.2014)brugt HandyAvi og var godt tilfreds, men der var dagligt arbejde med at slette fejl detektioner.
Jeg har prøvet mig med UFO2 også men som du selv skrivet det er vældig komplext og på det tidspnkt var det bestemt jeg skulle ende med at levere signat til Ildkugle-netværket, så jeg brugte ikke mange kræfter på det.
MEN MEN MEN – jeg påtænker at splitte mit nuværende video signal op og så lade den ene gren gå til Ildkugle netværket, som idag, og det andet gå til en pc med HandyAVI eller UFO2.
Dette for at kunne lege lidt med setup, og se om man kan optimerer behandlingen.
@Finn
Jeg fik vist aldrig svaret dig, sorry.
Mit mål er om ikke det på den ene eller anden måde kunne blive muligt at bruge et Qcam5II, men jeg har dog også tænkt på et Canon 1100D-liveview.
Så som du kan se har jeg absolut ikke lagt mig fast på noget.
25. august 2014 kl. 17:49 #120818
bwinklerDeltager- Nova
Hej Henrik
Undskyld min fejl, jeg vidste godt det du skriver, det var faktisk “HABO” jeg “snakkede med”.
Men tak alligevel for dine oplysninger, det er rart at få lidt opdateringer og de oplevelser du har haft med diverse programmer, tak.
25. august 2014 kl. 18:57 #120822
Hej Henrik
Takker for svaret, måske jeg skulle spørge Anton ?? men prøver lige alligevel, det program som i bruger kan det tage de mest gængse modeller inden for feks. guidecameraer eller skal man ud i noget programering af en slags for at få cameraerne til at køre ?????
feks. med et Qcam 5II
Er da lidt hub på at komme i gang.
mvh Finn
25. august 2014 kl. 19:00 #120824
Finn wrote: Hej Henrik
Takker for svaret, måske jeg skulle spørge Anton ?? men prøver lige alligevel, det program som i bruger kan det tage de mest gængse modeller inden for feks. guidecameraer eller skal man ud i noget programering af en slags for at få cameraerne til at køre ?????
feks. med et Qcam 5II
Er da lidt hub på at komme i gang.
mvh Finn
Det kan jeg vist godt svare på 😉
Det kan kun håndterer en video grabber (eller webcam) som er koblet til linux maskinen.
dvs. hvis du kan lave et video signal, eller konverterer i linuxmaskinen, fra et Qcam er alt jo godt.
25. august 2014 kl. 19:46 #120825
Finn wrote: Takker for svaret, måske jeg skulle spørge Anton ?? men prøver lige alligevel, det program som i bruger kan det tage de mest gængse modeller inden for feks. guidecameraer eller skal man ud i noget programering af en slags for at få cameraerne til at køre ?????
feks. med et Qcam 5II
Efter at Eric Stempels har ændret programmet til at bruge V4L/Video4Linux biblioteket er udvalget af kameraer måske blevet bredere – men jeg kender ikke omfanget i praksis.
F.eks. hævdes Imaging Source kameraer at være V4L kompatible, så måske virker de – men aner det ikke…
25. august 2014 kl. 19:51 #120826
Tak Henrik
Det vil sige at man evt. selv skal splitte et usb cabel op da de fleste cameraer kun køre over USB, eller fås der en splitter fra USB til Vidio grabberen. Eller er man nød til at købe et camera som i har uden USB hvis man ikke er temlig meget fiks til elektronik 🙂 som jeg ikke er, er det rigtigt forstået.
Har selv en Pinnacle 700 grabber og der kan ikke sætte et USB cam til.
mvh Finn
25. august 2014 kl. 19:54 #120827
Tak Anton
Imaging Source kender jeg godt og der er et bredt udvalg af cameraer til det i dag, de fleste kendte er med.
Så jeg må i gang med en Linux maskine, har jo nogle ældre bærebare som jeg vil prøve med.
mvh Finn
- ForfatterIndlæg
- Emnet 'En ny, en efternøler og en genopstanden' er lukket for nye svar.