En tur til Nordpolen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI En tur til Nordpolen

• Dette emne har 16 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1253 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

I 2004 skrev jeg en lille artikel om Månens nordpol til astronomibladet. Da det nu passer, er her et opdateret opkog

Månens polområder har tidligere været dårligt kortlagt, selv om Lunar Orbiter sonderne tog billeder af områderne i tresserne, men områderne er nu gennemfotograferet af Lunar Prospector og Clementine.

Månens nordpol ligger selvfølgelig ”oppe på toppen” set herfra, vi ser altså ind på bjergene fra siden. Librationen betyder meget, og randområderne forsvinder ind og ud af synsvidde alt efter vinklen. Nogle gange er nordpolen næsten helt uden for synsvidde, andre gange kan vi se forbi og videre på den anden side.

Med udgangspunkt i nogle måneatlas og et par billeder fra Lunar Orbiter har jeg kigget efter stedet.

Kraterne i området er opkaldt efter jordiske nordpolsfarere som Byrd og Peary. Selve nordpolspunktet ligger i et lille krater på den nordlige rand af Peary, og det er forholdsvis let at ”kraterhoppe” hen til stedet, når man har gjort sig fortrolig med området.

Her er nordpolen og bjergene i ”jordperspektiv” på et billede fra Lunar Consolidated Atlas.

Disse to billeder fra Lunar Orbiter viser stedet set fra oven. (med og uden navnelabels)

Librationen var gunstig omkring den 3. september 2004. Desværre var det lidt diset, så forholdene var ikke optimale, men jeg gjorde forsøget, og det lykkedes mig at finde stedet og se nogle lysprikker i området.

Med mit dengang nyerhvervede LPI kamera fik jeg nogle billeder, som desværre er præget af disen, men området kan dog ses.

Meade 14” 3.sep. 2004 kl. 0.20 exp. 0.0016 sek.

Meton er det store uregelmæssige område midt i billedet. Gå ud derfra og følg de tre kratere, Scoresby, Challis og Mein i en buet linie op mod Byrd og Peary, som her ligger oppe på randen.

Det var selvfølgelig bedre visuelt, og jeg kunne faktisk se lidt af Peary og bjergene.

Det kan sagtens blive bedre endnu, både visuelt og fotografisk.

Librationen er gunstig nu og frem til den 6. februar 2015, hvor Månen hælder mere end 6˚ mod Jorden.

Kig selv efter.Lindhard2015-02-02 23:17:31

mvh
      Lars

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Vejret er rigtig godt lige nu.

jeg har set på polområdet, og nordpolspunktet er nemt at finde.

De tre kratere Scoresby, Challis og Main viser vejen op til Gioia og Byrd, som begge er nemme at se, og bagved ligger Peary, som er en aflang figur med belyste rande. På forkanten af Peary, som muligvis er Byrds bagkant, er der et bjerg og på bagkanten i samme synslinie som bjerget er der tydeligvis et lille krater på randen.

I dette lille krater ligger nordpolen.

Bag dette krater er der mere måne, et mørkt område som ligger i Pearys skygge og så nogle belyste bjerge/kraterrande længere bagude.

Desværre er jeg ikke sat op til foto, så er der en der kan tage et godt skarpt billede af området?

Her er et fra LPOD

Lindhard2015-02-03 22:07:31

mvh
        Lars

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Jeg forsøgte at finde området med meget høj opløsning, men intet heldCry

allan_dystrup
          Deltager
            • Nova

Argggghhh , total “white out” i N.Sjælland…

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Samme her.

Thomas, Bornholm

viggo.t
              Deltager
                • Super Giant

Det lader til at vejret arter sig her i aften /nat, så jeg kikker Lars.

mvh Viggo.

viggo.t
                Deltager
                  • Super Giant

Men det klare vejr udebliver ihvertfald i aften/nat her på øen.

mvh Viggo.

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Viggo T wrote: Men det klare vejr udebliver ihvertfald i aften/nat her på øen.

mvh  Viggo.

Desværre også her…

mvh
                    Lars

viggo.t
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Lars.

Så lykkedes det kl. 22.30 d.5 ds. Identifikationen af området var dog ikke en nem sag for mit vedkommende, da jeg mentalt skulle spejlvende dine fotos/skitser, da jeg brugte vinkelprisme.

C14’eren blev fodret med et 20 mm okular, som altså gav en forstørrelse på x200. Luften var meget urolig, og det hjalp heller, ikke at jeg skulle bruge hårtørrer af og til, for at holde rimfrosten på afstand.

Det korte af det lange: Hvis du kikker på dit øverste billede er der en belyst bjergryg med to mellemrum ( pas?). Det ene ( det svageste og til venstre på billedet ) var ikke synlig, men det kraftigste (mørkeste) var fint synlig.

Perlerækken Scoresby, Challis, Main, Gioja og Byrd var der ingen problemer med. Peary lidt vanskeligere, da den jo p.g.a perspektivet ligner to parallelle rygge. Og så den fjerneste, kraftig belyste kraterrand af Perry med det lave pas.

Så blev den ged barberet – tror jeg nok.

mvh Viggo.

Viggo T2015-02-06 01:10:38

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Godt at det lykkedes for dig Viggo.

Jeg forsøgte at tage nogle billeder kort efter at Månen var stået op. Først med 2x barlow og i sekundær fokus, så med 2x barlow og til sidst helt uden barlow. Men der var så meget uro i billedet at det var som at stå og observere fra bunden af en swimmingpool Dead
                        Jeg blev desværre overmandet af træthed (det havde været en lang dag på arbejde i Kbh), så jeg pakkede sammen igen. Månen stod ellers betydelig mere rolig ved 23 tiden da jeg tog et hurtigt kik gennem 7×50 kikkerten. Men nordpolen identificerede jeg aldrig.

Her er den blævrende Måne, det er billeder fra Canon 1000D taget med få sekunders mellemrum

rudibr2015-04-13 12:38:13

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                        Deltager
                          • Super Nova

Glimrende Viggo og Rudi.

Jeg var selv ude og se på området i aftes og fandt polkrateret efter lidt søgen. Jeg var oppe i 400 x som var i overkanten med den lufturo. Det var vanskeligt at holde fokus ret længe ad gangen.

Månen er vippet lidt tilbage siden forleden, så perspektivet har ændret sig.

Rudi: Det er lidt svært at se på “boblefilmen”, men jeg tror at du vil kunne se polområdet på en forstørrelse af et enkeltbillede.

mvh
                          Lars

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Lars, hvis du kan identificere polområdet ville det være fint.

Et crop af det bedste af billederne ligger her:

http://b-rasmussen.dk/astro/20150205/moon_2.jpg

og som PhotoShop fil:

http://b-rasmussen.dk/astro/20150205/moon_2.psd

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                            Deltager
                              • Super Nova

Jae, det er jo nok lidt grumset og uklart selv som stillbillede

men polpunktert må være ca heromkring

mvh
                              Lars

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Tak for det Lars. Ser lige om jeg fik et billede der er mere skarpt der.

/Rudi B. Rasmussen

viggo.t
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej Rudi.

Interessant Canon film . Den viser meget godt hvordan det hele blævrer hvis de atmosfæriske forhold er knap så gode og/eller kikkerten ikke er tempereret i forhold til luften og /eller man står et uheldigt sted. Men med tålmodighed kan man finde rolige øjeblikke. Prøv at se på din film. Nogle af framene er faktisk ok. Så tålmodighed er en dyd når man kikker på Månen. Selv med et Royce spejl.

Prøv at stakke nogle af dine frames. Det kunne være interessant at se hvad du kan få ud af det.

Mvh Viggo

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'En tur til Nordpolen' er lukket for nye svar.