EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…

Dette emne indeholder 173 svar, har 26 stemmer og blev senest opdateret af in-wonder 5 år, 7 måneder siden. This post has been viewed 987 times

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 174 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #90684

    Kim Christensen
    Deltager
    • Giant

    Hej Kim.

    Nej, vi har desværre ikke fået lavet en PE-måling endnu.
    #90693

    kila
    Deltager
    • Super Giant

    Okey, men lad os andre få et kik med hvis du en dag får lavet en kurve. Jeg er ret nysgerrig på hvor stor effekten er.

    #90700

    joergen.k
    Deltager
    • Nova

    hvor vindfølsom er jeres eq6 med remtræk så er det værre eller bedre????

    #90702

    Rudi
    Deltager
    • Neutron star

    Astrojensen wrote: -22°C? Hvad med -84°C?

    Billede fra Astro-Physics hjemmeside http://www.astro-physics.com/

    Thomas, Bornholm

    Off topic: hold da op en stor basse, se lige skiftenøglen til sammenligning. Gad vide om den korrigerer for parallakse fejl mellem yderstillingerne rudibr2012-10-18 10:54:54

    /Rudi B. Rasmussen

    #90707

    Kim Christensen
    Deltager
    • Giant

    Jeg vil vurdere det, til det bedre. Jeg selv havde lidt problemer med backlash,

    det er heldigvis fortid nuSmile

    Bandit2012-10-18 13:11:13

    #91627

    ovec
    Deltager
    • Main Sequence

    Det lyder godt nok interessant!

    Gud ved hvordan PE bliver med sådan et remtræk.

    Jeg undrer på om det gør nogen forskel at skifte lejerne? eller om hele effekten ligger i at skifte til bælte drev?

    Jeg vil gerne være med på holdet hvis vi er flere, der kan blive enige om at lave team work. Jeg har skilt det hele ad for at smøre før, men det ville nok være rart at være på hold med en finmekaniker!.

    Mange hilsner

    OveOveC2012-11-04 22:53:31

    #91644

    leif.hugo
    Deltager
    • Super Giant

    Hejsa< ?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />< ?: PREFIX = O />

    Det er ikke lyserødt det hele – i skal lige høre om de problemer jeg har haft efter at vi installerede remtræk i min EQ6Pro i sommers.

    Kim og jeghavde et par fine dage i sommerferien, hvor vi skiftede alle lejer og monterede remtræk i begge vores monteringer.

    Monteringerne kørte fint og vi var begge vældig tilfredse – Kim’s kører stadig upåklageligt, men midt i september begyndte mine kvaler.

    Det startede med at RA-akslen pludselig ikke fulgte med – det viste sig at tandremshjulet var gået løs på snekkeakslen, min egen fejl – jeg havde ikke spændt pinolskruen korrekt på akslen.
    – Adskille montering, spænde tandremshjul, samle igen og justere og så skulle alt jo være ok igen….

    Men derefter jeg kunne ikke få systemet til at guide igen – efter 10-15 sec svingede RA-aksen helt ud af grafen i PHD – uanset hvad f….. jeg gjorde. Kim og jeg har prøvet alt, hvad vi kunne finde på, checket alle indstillinger igen og igen i hans og mit setup, men uden resultat – Kims’s montering kører upåklageligt, min gør ikke…. – afinstallere PHD og Eqmod og installere igen, ingen forskel.

    Sidste søndag skiftede jeg tilbage til de originale tandhjul og søndag aften var der ovenikøbet klar himmel et par timer!! Og det kørte sku! Efter et par udsving på grafen faldt den fint til ro og guidede derudaf på std indstillingerne i PHD… forhulenda… hvad har der været galt???

    Forleden faldt Kim over en tråd på Stargazers Lounge hvor der var en der havde de haft de samme problemer – det viste sig at være tandremshjulet på snekkeaksen, der gik imod huset når der kommer belastning på (C11 + kontravægte). Jeg chekede mit tandremshjul og ganske rigtigt, slidspor efter kontakt med huset – AHA – løsning: at dreje 1mm ekstra af tandremshjulet.

    Det får jeg gjort i nærmeste fremtid og så prøver jeg igen…
    #91646

    tommyf
    Deltager
    • Neutron star

    Leif Hugo wrote:

    – AHA – løsning: at dreje 1mm ekstra af tandremshjulet.

    Det får jeg gjort i nærmeste fremtid og så prøver jeg igen…

    Tak for info,, overvejer selv det løsning en dag….
    Men ville det ikke være lettere lige at gnave lidt at metallet ud i huset? det kan jo kun være få mm det drejer sig om..

    #91656

    leif.hugo
    Deltager
    • Super Giant

    Hej Tommy

    Jo – det er også en løsning, men det nemmeste for mig er at dreje af tandremshjulet.
    #91667

    tommyf
    Deltager
    • Neutron star

    Nu er jeg mekanisk og ikke matematisk 🙂 men det vil ende i en mindre diameter, har det ikke indflydelse på funktionen eller er softwaren ligeglad med det..

    #91668

    Kim Christensen
    Deltager
    • Giant

    Hej Tommy.

    Det er i den ene side der skal drejes 1mm. mere af end først antaget.
    #91671

    tommyf
    Deltager
    • Neutron star

    Aha, takker,, af enden, ja det kan hurtigt fræses af, der bliver dog en masse slacks i de enkelte gear tænder der så lige skal afgrates…
    Og man kan ikke tage af den ende med låseskruen uden at tandhjulene bliver forskudt, men det er jo ikke sikkert det gør noget.

    #91672

    leif.hugo
    Deltager
    • Super Giant

    Hej Tommy

    Undskyld forvirringen – jeg må lære at formulere mig bedre..
    Ja, der bliver nogle små grater der skal fjernes.
    Tandremshjulet er bredere end tandremmen, så det gør ikke noget at dreje 1mm af på den side.
    #91697

    tommyf
    Deltager
    • Neutron star

    Det går nok,, så er det bare mere viden hvis jeg skulle få lyst til fikset en dag.

    #99009

    leif.hugo
    Deltager
    • Super Giant

    Hej igen
    Så er der lidt nyheder:

    I juleferien monterede jeg remtræk igen, men denne gang skiftede jeg om til 15/60 tands gearing istedetfor 12/48.
    Kim (Bandit) skiftede også om til 15/60, selvom hans montering har kørt upåklageligt hele tiden.

    Det betyder at man skal slibe lidt i huset for at få plads til tandhjulene, men det er ikke svært med en dremmel.
    De flere tænder på det lille tandhjul gør at det har lidt bedre indgreb på tandremmen og det er jeg mere tilpas med,
    når jeg skruer C11’eren med tilbehør på – den vejer trods alt over 15 kg.

    Og nu kører det perfekt!!! – ingen støj, ingen backslash – det virker bare!

    Langt om længe har jeg også fået lavet en PE-måling over en periode på ca. 40 minutter.
    Jeg har ingen erfaringer med PE-målinger og hvordan man læser dem i PECprep-programmet, så jeg har allieret mig med Kim Lang (Kila) – her er hans kommentarer:

    To ting fanger min opmærksomhed, det ene er at gennemsnits amplituden på PE er +/- 2,2arcsec, min er ca. 40% større.
    Dernæst så er din nye PE kurve blødere i spidserne. Så de ryk som ødelægger billederne fordi guiding ikke kan nå at reagere, er stort set væk.

    Frekvensspekteret har flere linjer. Der er to nye linjer ved 332s og 227s. Jeg ved ikke hvordan de bliver til,
    men de vil ikke ødelægge min nattesøvn eller forventninger om nogle skarpe billeder, for med den lave amplitude og de bløde kurver, så burdet det være en smal sag for PHDG at klare resten.

    Big%20smile

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 174 i alt)

Emnet 'EQ6Pro-Belt_Drive-SKF_bearings…' er lukket for nye svar.