› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?
Tagget: ban-liste, blacklistet, forum phpBB hvad hvornår, password
- Dette emne har 119 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 3 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 5319 times
- ForfatterIndlæg
- 18. december 2017 kl. 13:11 #314989
NicolajDeltager- Giant
Det er nu næsten 3 måneder siden flytning af dette forum blev påbegyndt og ca. 1½ måned siden det blev gennemført. Selvom der gik megen tid med flytningen så anerkender jeg indsatsen med at flytte de mange indlæg. Det er sådan set ret godt gået.
Hvad der derimod ikke virker overbevisende er den efterfølgende aktivitet. Den nye forum har rigtig mange skavanker, hvoraf nogle er små og andre helt grundlæggende og store. Det er frustrerende at der ikke ser ud til at ske noget som helst. Som bruger får vi blot at vide at det jo koster penge og der vil blive set på det. Men hvad vil der blive set på og hvornår vil der blive set på det?
Jeg synes det ville have været naturligt at informere brugerne om status og egentlig også informere og opfordre til at lave en TO-DO liste. Det ville have givet brugerne en fornemmelse af at der rent faktisk sker noget. I stedet for mødes vi af tavshed og desværre også en manglende forståelse for nogle af vores synspunkter (herunder bl.a. layout).
Jeg har mistet troen på at denne side vil blive til det jeg tror mange ønsker sig og det skyldes primært a) den manglende information og b) den manglende aktivitet.
Det er med nogen undren jeg ser på for det er jo ret tydeligt at det faktisk er ret nemt at etablere et fedt forum når man ser på http://astronet.dk. Jeg må erkende at jeg bruger mere tid på “David” end “Goliat” og det var jo ikke meningen. Desværre ser vi ikke kun et svigtende antal brugere men også utilfredse sponsorer og i den anden nogen (hvem er det egentlig ?) som tilsyneladende er ligeglade.
Jeg vil virkelig opfordre ledelsen af dette forum til at melde ud HVAD man vil gøre og HVORNÅR det bliver gjort. Det vil ligeledes være en fantastisk idé at involvere brugere i denne process som faktisk vil og kan få lov til at påvirke processen. Jeg melder mig gerne såfremt vi får råderum. Men lige nu tror jeg faktisk at den bedste løsning ville være at overtage astronet.dk eller selv implementere phpBB og så bide i det sure æble og konvertere indlægene igen.
Dette indlæg håbede jeg faktisk på at jeg ikke ville skrive men den lange tid uden synlige spor af handling var bare for frustrerende. Øv
Frustreret men vel ment
NicolajFordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
18. december 2017 kl. 16:13 #314992
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Nicolaj
Der er stadig liv i udviklingen. Der bliver lavet en opsamling af ændringsønsker, og der skal laves en liste over de ting, som brugerne vil have ændret.
De vedtagne ændringer bliver så indført, når vi har rundet årsskiftet, så hav lidt tålmodighed endnu.Jeg har startet denne tråd, som du også har skrevet kommentarer i. Jeg har selv nævnt et par af de ting, som flere har ønsker ændret.
https://forum.astronomisk.dk/forums/topic/grafisk-layout-forslag/
Der bliver lavet en opsamling, og så kan vi tage en snak om, hvordan tingene skal se ud i fremtiden.
mvh
TorbenPS! Jeg er noget rystet over de reaktioner, som det nye forum har afstedkommet. Den store utilfredshed og manglen på tålmodighed har virkelig gjort stort indtryk på mig, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der i virkeligheden er tale om manglende omstillingsparathed, og en meget lav tolerancetærskel.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
18. december 2017 kl. 16:27 #314993
nightskyDeltager- Neutron star
Nicolaj, præcist formuleret.
Jeg tror eneste mulighed er ar være medlem af Astromisk Selskab og møde op på generalforsamlingen og få gennemført ændringer, eller som Nicolaj skriver, glem alt om dette forum og hjælp til med at få astronet til en succes.
Torben, man kan kalde det hvad man vil, fakta er stadig, at en stor del af dem man vil servicere med forum ikke syntes det er godt nok. Når du skriver at det kan være lav tolerance, så er det vist noget i selv er skyld i. Man kunne have spurgt brugere INDEN man gik i gang.
18. december 2017 kl. 17:35 #314996
BjarneModerator- Super Nova
Jeg mener dog, at jeg har en udmærket opfattelse af ønskernes retning. Jeg har andet sted anmodet om hjælp til at lave screenshot af nogle få eksempler, som vi kan vælge mellem. Torben har fortalt mig, at der først er afsat penge til tilpasninger i det nye år. Enhver form for hjælp er velkommen.
18. december 2017 kl. 18:04 #314999
NicolajDeltager- Giant
Torben, det er altid dig der svarer på brugernes kritik og forslag men er det dit projekt eller er der andre i “udviklingsgruppen” som bare ikke melder sig? Jeg er ikke ude efter dig men når det nu kun er dig der melder sig så står du for skud…
Jeg spurgte til hvem der egentlig er med i projekt “Nyt forum”? Der må da være andre end dig?
Du er rystet over “brugernes manglende omstillingsparathed, og en meget lav tolerancetærskel”. Som Lars lige har nævnt så mener jeg sådan set at du/I ligger som I har redt for jeg er af den overbevisning at kilden til “brugernes manglende omstillingsparathed, og en meget lav tolerancetærskel” skyldes den megt lave informationstrøm – især når der ingen handling er at spore.
Havde der været bare én af delene så kunne man forholde sig til det men det er ikke muligt når der ikke sker noget (synligt).
Personligt ville jeg sætte pris på at blive informeret om følgende:
1) Hvad skal ændres?
2) Hvornår påbegyndes arbejdet?
3) Hvornår forventes det klart?
4) Hvem skal teste det?
5) Hvem er med i beslutningsprocessen?
6) Hvad er forventningerne til sponsorerne?Der er jo flere ting jeg kunne ønske mig at vide noget om men det er blot fordi jeg er nysgerrig – f.eks. hvad er årsagen til valg af teknologi og hvorfor holder man fast i det? Men jeg ved godt at det kan jeg ikke tillade mig at blande mig I for jeg kunne jo bare have lavet det selv – ligesom Rudi. Så derfor spørger jeg ikke …
Hvis man som forening påtager sig opgaven at være forum for alle – også dem som ikke er medlem af Astronomisk Selskab, så må man være klar til at yde en helhjertet indsats og ikke bare stoppe midt i det hele. Jeg ville gerne have bidraget men blev aldrig spurgt. Jeg vil stadig gerne bidrage men kun hvis det ønskes og hvis der er handling bag. Risikoen ved ikke at fuldføre er at der gødes for alternativerne og så må man acceptere at et lille frø spirer og vokser sig stor.
mvh
NicolajFordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
18. december 2017 kl. 19:02 #315001
outlookDeltager- Super Nova
Jeg var slet ikke klar over, at der er noget, der hedder Astronet.dk. Tak for tippet. De kan da finde ud af det med layout, men jeg forstår ikke hvorfor vi i lille Danmark har brug for endnu et forum til den forholdsvise lille skare af amatører, der glor på himlen. Bevares, de har det i Tyskland, men de har så sandelig da også mange flere amatører. Det virker bare lidt redundant med et ekstra forum og man skal så beslutte om man vil figurere dér eller her eller begge steder.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting18. december 2017 kl. 22:32 #315011
RudiDeltager- Neutron star
Leif, det behøver jo ikke at være enten/eller. To fora kan vel godt supplere hinanden, også i lille Danmark.
/Rudi B. Rasmussen
20. december 2017 kl. 11:12 #315038
WWW med HTML (også omtalt som The Web) blev udviklet af Tim Berners-Lee for 25 år siden, mens han arbejde hos CERN som programmør. CERN står for “Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire”, og blev oprettet i 1952 med det formål at udføre verdensklasse forskning inden for fundamental fysik. Man kan her læse mere om CERN:
Det var Berners-Lees opgave at udvikle et værktøj, som kunne anvende det nyligt frigivne militære internet til at visualisere og dele de enorme mængder af data rundt omkring i verden. WWW blev hurtigt så populært, at dets anvendelse breder sig til det øvrige samfund, herunder private personer, internet og banker. En videreudvikling af the Web bliver derfor en nødvendighed både med hensyn til sikkerhed og gengivelse af strukturerede dokumenter. Der blev derfor oprettet et World Wide Web consortium (W3C):
The World Wide Web consortium (W3C) er et internationalt samfund, hvor medlemsorganisationer, fuldtidsansatte og private personer arbejder sammen om at udvikle Web-standarder. W3C ledes af Tim Berners-Lee, opfinderen af WWW, med det formål at føre “the Web” mod dets fulde potentiale.
The World Wide Web konsortiet arbejder mod dette fælles mål ved at bringe forskellige aktører sammen for at udvikle nye standarder af høj kvalitet i en klar og effektiv konsensus-process baseret på bidrag fra medlemsorganisationer, fuldtidsansatte og private personer.
CSS er et sprog, som beskriver gengivelsen af struturerede dokumenter (som HTML og XML) på skærm, på papir eller i tale.
CSS er en integreret del af det moderne Web, som afløser Tim Berners-Lee’s 25 år gamle første WWW.
BEMÆRK: http://www.w3.org er selvfølgelig krypteret.
SSL Report: w3.org (128.30.52.45)
20. december 2017 kl. 11:27 #315039
Jeg har i det gamle astro-forum under TEKNIK forklaret, at det gamle forum var en sikkerhedsmæssig katastrofe. Det nye forum må nødvendigvis basere sig de nye åbne standarder udviklet af W3C. Alt andet ville rent ud sagt være tåbeligt. Jeg blev derfor glædeligt overrasket, da jeg læste, at Astronomisk Selskab ville basere det nye forum på en platform, som følger de nye standarder, som W3C har udviklet. Det er mig absolut ligegyldigt, hvem der har taget beslutningen, blot det er den rigtige beslutning. Det er den rigtige beslutning. Tilbage er kun at finde frem til de nødvendige konkrete ønsker om ændringer. Jeg ser frem til, at se konkrete forslag til forbedringer.
20. december 2017 kl. 12:01 #315044
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Nicolaj
Du skriver bl.a.:
1) Hvad skal ændres?
2) Hvornår påbegyndes arbejdet?
3) Hvornår forventes det klart?
4) Hvem skal teste det?
5) Hvem er med i beslutningsprocessen?1. Det er planen, at der inden jul skal offentliggøres en liste med de ting, som brugerne ønsker ændret.
2. Det er planlagt, at arbejdet påbegyndes, når vi har rundet nytår.
3. Det vides endnu ikke
4. I første omgang bliver det den person, som laver ændringerne. Efterfølgende bliver det så brugerne af forum.
5. Søren fra bestyrelsen samt Bjarne og undertegnede.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. december 2017 kl. 13:33 #315050
3) Hvornår forventes det klar?
Jeg forventer (med Sørens) baggrund, at udviklingen bliver “agile” med løbende feed-back fra brugerne af forum.
5) Hvem er med i beslutningsprocessen?
Jeg håber sandelig, at alle kan blive involveret med at formulere den ønskede TO-DO liste.
1) Hvad skal ændres?
Jeg vil foreslå, at vi koncentrerer os om nogle få konkrete forslag om mulige forbedringer inden for dette forums rammer. Det er ufrugtbart at skændes om det umulige. Fanatiske tilhængere af BBS-systemernes full screen vil jeg henvise Rudis forum eller Astronomisk Selskabs generalforsamling. Man har fortalt mig, at man faktisk kan gøre ret meget med hensyn til tekst og baggrund inden for rammerne af bbPress. Jeg er helt med på, at sort tekst på en hvid baggrund er uheldig i den astronomiske verden. Tilbage står at vælge mellem sorte bogstaver på en lidt lysere baggrund eller lyse bogstaver på en mørk baggrund. Her ville det så være godt med nogle konkrete eksempler med dertil hørende argumenter. Det er her, at jeg gerne ser brugernes deltagelse i beslutningsprocessen.
20. december 2017 kl. 14:22 #315051
nightskyDeltager- Neutron star
Fanatiske tilhængere af BBS-systemernes full screen vil jeg henvise Rudis forum eller Astronomisk Selskabs generalforsamling
Det var da noget af en kommentar? Det tyder på det jeg har hørt omtalt i politiske miljøer, selvblindhed eller også var det egenblindhed.
20. december 2017 kl. 14:53 #315053
NicolajDeltager- Giant
Bjarne, på en måde virker det fanatisk at smide folk på porten fordi man er uenige. I bund og grund er det en ret afvisende holdning men det må tiden vise om det bare er mig der tolker det sådan …
Men tak for info, Torben…
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
20. december 2017 kl. 15:08 #315054
Hvad vil du have, at vi skal gøre? Jeg skrev “hvis man absolut ikke kan leve uden full-screen”. Jeg håber, at man bliver. Vi kan altså ikke blive ved med at skændes om valg af platform. Det er totalt uproduktivt. De bliver ikke smidt ud, fordi de er uenige. Jeg velkommer varmt uenighed. Jeg opfordrer blot til, at vi bliver enige om at være uenige for at komme videre. Denne uenighed skal luftes på generalforsamlingen.
20. december 2017 kl. 15:33 #315055
Jeg har forsøgt på alle mulige måder at forklare, at de åbne standarder, som W3C har udviklet kombineret med netsikkerhed er absolut nødvendige for et moderne forum. At kalde dette for blindhed er den omvendte verden. Det ville være en farlig blindhed at se bort fra disse standarder. Bestyrelsen har under alle omstændigheder vedtaget denne platform, og det skyldes altså ikke, at man har været uvidende.
- ForfatterIndlæg
- Emnet 'Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?' er lukket for nye svar.