› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?
Tagget: ban-liste, blacklistet, forum phpBB hvad hvornår, password
- Dette emne har 119 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 6 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 5512 times
- ForfatterIndlæg
- 20. december 2017 kl. 23:13 #315077
BjarneModerator- Super Nova
Jeg ved ikke noget om visning på mobiltelefon, jeg noterer problemet.
20. december 2017 kl. 23:22 #315078
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Bjarne.
Hvad kommer den overbevisning af?
I det tidligere forum fungerede både diskussioner og sektionernes behov helt fint sammen. Men jeg vil medgive at sektionerne også kunne have et behov for at kunne annoncere møder, begivenheder etc, som ofte havde en tendens til at drukne i netop diskussioner. Men jeg tror at behovet kunne løses med f.eks en pin-funktion.
Grundlæggende tror jeg ikke at danske og skandinaviske (kan man driste sig til at skrive det skandinavisk-sprogede rum) amatørastronomer har behov der er ret meget forskellige fra f.eks hvad vi ser blive brugt f.eks på Cloudynights eller Astronomie.de, og den struktur der er på de fora er velgennemprøvet og lever tilsyneladende godt op til hvad der forventes af et brugbart forum.
Så hvorfor i alverden prøve at trække noget andet ned over dette stakkels forum?
Men jeg frygter bare (og jeg ønsker virkeligt at astroforum skal få succes, tag ikke fejl af det) at man vil bøvle videre med dette fejlskud og stille og roligt se brugerne forsvinde.
Jeg er bange for at et par småtilretninger ikke hjælper, men at skaden allerede er sket..
Jeg husker for et par år siden hvor Cloudynights skiftede til nyt layout. Det nye layout var frygteligt, hvilket prompte medførte en masse indlæg hvor folk beklagede sig, og et stort fald i antal brugere. Der lyttede man til brugerne, og lagde hurtigt det gamle forum op igen, og gav sig tid til at tage folks respons i betragtning. Det ny Cloudynights kører upåklageligt. Jeg er selv ganske tilfreds bruger, skriver af og til, og læser en god del..
Tag nu ved lære og se på hvad der virker.
21. december 2017 kl. 00:28 #315079
jonas.cDeltager- Super Giant
Jag är inte medlem i Astronomisk Selskab utan bara en simpel svensk som varit med i A-F många år – med goda erfarenheter.
Kanske inte mina kommentarer är så viktiga eftersom jag, på ett sätt, står utanför men jag kan inte annat än hålla med Jens Jacobsen i de kloka ord han ger uttryck för. Jag är inte heller nöjd med dagens forum!
Jag är själv en av moderatorerna på http://www.astronet.se och upplever då och då problem med spammers. Vi tar dock bort dem ganska fort. Ibland utsätts vi dock för en attack men Robert Wahlström (ägaren av forumet) är ganska vaken och löser alltid detta.
Ta gärna ett snack med Robert om för- och nackdelar med den typ av forum som är störst i Sverige. Han kan sina saker.
/Jonas
21. december 2017 kl. 00:34 #315080
jjosefsenDeltager- Moon
Hej,
Ikke for at puste til ilden.. Men som IT professionel (programmør) og mangeårig bruger af diverse online communities, må jeg bare sige at hvad angår features, responsiveness og design, så har man ramt forbi her, det virker ærligtalt en smule gammeldags.
Selv min sølle wordpress blog har fuldt responsivt design uden jeg overhovedet har pillet ved opsætningen, den har kommentar muligheder, gallerier, integrationer til sociale medier, etc. Og den koster ikke en klejne.. Jeg er klar over at det ikke er det samme som et community, men pointen er at de ting er standard features i dag.
Der er masser af community platforme på markedet som kan 90% af hvad folk har brug for og forventer i dag, som basis features – lige ud af pakken og til mange forskellige priser.
Det er drøn ærgeligt at det der bliver snakket mest om herinde er teknikken og ikke astronomien – og det kunne efter min mening nemt være undgået.
Selv er jeg meget aktiv på http://www.stargazerslounge.com som er et fantastisk community – man kunne have skævet til dette eller andre communities inden man tog en beslutning.
Når det er sagt så er det stadig flot at der er folk der gider bruge tid og penge på at drive sådan et site som dette her, og det skal i have tak for.
21. december 2017 kl. 08:04 #315086
biberadmAdmin- Main Sequence
Denne tråd er ved at udvikle sig til en af de generelle monstertråde, som vi tidligere har haft. Selv om det kan være rart at få luft her, så prøv husk, at vi har en bedre chance for at finde emnet igen og rette evt. fejl, hvis fejlen er beskrevet i et selvstændigt afgrænset emne med en god beskrivende overskrift. Således kan andre med lignende erfaringer så bidrage til en bedre afdækning af problemet. Og meget gerne med skærmbilleder og links, når det drejer sig om noget visuelt.
Dette er min nye signatur. xx
21. december 2017 kl. 08:22 #315088
RudiDeltager- Neutron star
Jeg har foreslået det før, nu prøver jeg igen, når der nu kommer så overvældende mange gode foreslag og fejlrapporter ind, hvad så med at bruge et tracking system, BugZilla, BugTracker, eller lignende. Det findes et hav af muligheder. Så kan bruger indrappotere fejl eller foreslag og administratorene kan i ro og man prioritere listen. Det giver også et dejligt overblik så man slipper for flere posts om samme issue.
/Rudi B. Rasmussen
21. december 2017 kl. 08:26 #315090
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det svenske site ser ganske nydeligt ud, men ligesom på dette site udnytter man ikke hele skærmbredden. Det er der nogen som ikke bryder sig om. Desuden vises indlæggene med sort tekst på en hvid baggrund. Det vil man heller ikke have.
Det andet forum, Stargazers Lounge har den traditionelle sorte baggrund med en lys tekst. Dette generer mine øjne, da kontrasten er for stor – og jeg var lige ved at sige, at det er sådan et design en 16-årig computernørd kunne finde på at anvende i sin naive uvidenhed om hensigtsmæssigt grafisk design.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. december 2017 kl. 08:46 #315097
jjosefsenDeltager- Moon
OK.. Det her løb er vist kørt hvis det er tilgangen til det.
God vind.
21. december 2017 kl. 09:46 #315105
Det bliver du altså nødt til at uddybe Josefsen, for jeg er ikke med på, hvad du hentyder til.
mvh Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. december 2017 kl. 09:59 #315107
Opdatering af listen:
1. PM-funktion
Der bør være et PM-system tilknyttet forum, så medlemmer kan skrive beskeder til hinanden.2. Det grafiske udseende
Tilpasning af farvefelter som gør siden mere overskuelig, og nemmere at finde rundt på. Der bør være en behagelig kontrast mellem baggrund og tekst, så brugeren kan læse på skærmen uden at ødelægge evt. opbygget nattesyn. Der er sikkert mange meninger om, hvad et behageligt udseende er, men vi satser på at komme frem til et acceptabelt kompromis, som hovedparten kan bruge.3. Hit counter
Vi skal kunne se, hvor mange der har været inde og læse et emne.4. Real time display for indlæg
Visning af den korrekte tid selvom man ikke er logget på.5. Generelle typografiske tilretninger
Måske kan man gøre de seneste emner mere overskuelige, fx ved at skrive emneoverskriften først – måske i en fed skrift og navnet på personen efter. Skal størrelsen af avatars ændres? Skal beskrivelsen under hovedemnerne afkortes for at få plads til flere emner? Andet?6. Tilpasning af billedstørrelse til mobilvisning
Billeder skal kunne vises i hele deres udstrækning på en mobil.mvh
TorbenVi ser frem til at høre jeres kommentarer.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. december 2017 kl. 10:06 #315110
NicolajDeltager- Giant
Jeg kan godt forstå hvad jjosefsen mener når du som besvarelse på jjosefsen henvisning til et forum der efter hans mening virker så blot betegner det som “sådan et design en 16-årig computernørd kunne finde på at anvende i sin naive uvidenhed om hensigtsmæssigt grafisk design”.
Jeg er alvorligt bange for at vi ikke nogenside kommer til enighed om hvad god grafik er så længe du har din fasttømrede holdning baseret ældre teknologi.
Jens skrev i går et godt og sagligt indlæg. Jeg kan tilslutte mig samtlige synespunkter. Jeg er så bare bange for at få ret i min påstand om at der er for langt fra det nuværende forum til det der ønskes til at det vi ske inden løbet er kørt. Jeg ved du og holdet bag ikke har overvejet muligheden men jeg vil igen opfordre til at tænke tanken om at skifte til noget der virker out-of-the-box som f.x. phpBB og så i stedet for investere i at konvertere alle indlæg igen.
Nå, men det sidste afsnit her var bare en tanke – jeg skrev engeltig kun for at sige hvad jeg tror jjosefsen mener med sit sidste indlæg.
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
21. december 2017 kl. 10:20 #315112
Hej Nicolaj
“og jeg var lige ved at sige” – startede min bemærkning med, men den står der selvfølgelig, og det drejer sig blot om, at man ikke kan forvente, at en 16-årig nødvendigvis er fuldt uddannet udi grafisk opsætning. Mere er der ikke i det, og det er skuffende, at nogen bliver fornærmede over den bemærkning.
Det er jo ikke uden grund, at der arrangeres kurser i grafisk opsætning. Der er jo ikke tale om, at et grafisk design kan være gammeldags. De synspunkter man havde om grundlæggende grafisk design, altså præsentation af tekst er stadig gældende.
Se fx. her:
https://www.nemprogrammering.dk/wp/grafisk-design-kursus/
Jeg bemærker i øvrigt, at man heller ikke her fylder hele skærmen ud.Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. december 2017 kl. 11:05 #315115
Det er særdeles uheldigt, at der ikke bliver skrevet om astronomi, men kun om teknik. Jeg har selv opsat en standard WordPress som en blog om astronomi, men det er jo ikke helt det samme som et forum. Jeg ønsker kraftigt at få al snakken væk fra teknik og over mod en bredere formidling af alle aspekter af astronomien. Formålet er med begejstring at nå ud til et bredere publikum. Jeg vil i denne forbindelse stærkt opfordre sektionen for variable stjerner til at formidle resultaterne til et bredere publikum. Der er jo mange interessante resultater. Formidling af resultater både fra egne rækker og fra videnskabens verden er meget vigtig. Formidling af resultater kræver et vist minimum af grafisk fremstilling, men det hele skal ikke udvikle sig til et kursus i grafisk design. Motivet for min involvering har været at få aktiviteten væk fra teknik over mod astronomisk formidling.
21. december 2017 kl. 11:23 #315116
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Bjarne
I/Du helt misforstår hvad et forum er. Helt grundlæggende endda. Det er ikke et medie til at nå ud til bredere publikum for brugerne. Formålet for brugerne er at have et sted hvor man diskutere sin hobby, astronomi, og vise sine resultater frem.
Det er bedøvende ligegyldig om det overholder en eller grafisk konvention, det vigtigste er og bliver brugervenlighed. Brugervenlighed opstår når man tager brugerne med på råd og er sjældent noget man kan fastlægge på forhånd.
Noget tyder jo på at en 16 årig kan lave et design der bruges og vil bruges. så kan rende på ligeså mange designkurser man vil. Jeg anerkender dog også at der er nogle gode grundlæggende råd om design. Problemet er bare at de ofte overskygges af at noget andet så bliver irriterende.
formidling, brug en blog lige som din.
21. december 2017 kl. 12:01 #315120
Tak for det direkte svar. Det bliver en interessant generalforsamling.
- ForfatterIndlæg
- Emnet 'Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?' er lukket for nye svar.