Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?

• Dette emne har 119 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 6079 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 120 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Jeg forstår begge jeres synspunkter. Jeg har stor sympati for Bjarnes ønske om at formidle astronomi, og jeg er sikker på, at der findes læsere af dette stof. Det kan godt være nogen af dem, som i forvejen går til foredragene arrangeret af Folkeuniversitetet, og hvor AS giver sine medlemmer mulighed for at deltage helt gratis. Og så skal vi jo huske, at AS’ formålsparagraf netop handler om at udbrede kendskabet til og interessen for astronomi.

På den anden side har vi så amatørastronomien, som i høj grad baserer sig på den hardwaremæssige side af sagen. Som Lars skriver, er der helt klart behov for et sted, hvor både hjemmebyggere, købere af instrumenter, astrofotografer og observatører kan udveksle erfaringer, vise resultater og skrive om astronomisk udstyr.

mvh
      Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hejsa.

Jeg må sige at jeg er rystet over Bjarnes holdning til den tekniske side af amatørastronomien.

Et af de helt store fordele ved dette forum, var netop at man her kunne udveksle erfaringer og meninger om diverse udstyr, og trække på andres erfaringer. Det var en af de ting der virkeligt gav (bemærk datid!) dette forum værdi. I den holdning har du i den grad skudt forbi skiven!

Denne side af amatørastronomien har alle dage været en del af indholdet i Astronomisk Selskab, læs blot de gamle eksemplarer af Nordisk Astronomisk Tidsskrift, hvor der er mange artikler om alt muligt teknisk, også fra amatørenes hånd.

Idag er den fotografiske del af amatørastronomien blevet en væsentlig del af dette, og netop muligheden for at udveksle og præsentere fotos for hinanden er en meget stor del af det amatørastronomiske samarbejde. Denne mulighed (med erfaringen af at 800×600 er maks) er nu effektivt fjernet fra dette forum.

Heldigvis kan jeg da se at Torben, hvis artikler jeg altid har læst med stor interesse, er opmærksom på problemstillingen. Så alt håb om at vende tilbage til et brugbart forum, som er af almen interesse for amatørastronomerne, er da heldigvis ikke ude.

mvh

Jens

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Jeg har i en del af mit arbejdsliv været ansat til at formidle astronomi, så jeg har faktisk fået grunker for det. Men her handler det om skæg og snot – hver for sig. Der findes utallige gode hjemmesider, blogs, instagram, facebook, magasiner, blade, bøger, der behandler emnet, og ofte meget bedre end godt.

Hvorfor vi skal formidle, det forstår jeg ikke. Det gider jeg dæleme ikke, som i – slet ikke. Vi skal her dele vores erfaringer, komme med gode råd, få gode ideer serveret og hygge os med vores fantastiske hobby. Jeg vil nørde med dem jeg vil og være fløjtende ligeglad med, om det er mere snævert end snævert. Jeg vil kunne se et fantastisk astrofoto, høre om Thomas sidste observationer, høre om Jens spejlmands spejlslibninger og få nogle skæve kommentarer, der også er særdeles hyggeligt, når man kender folket.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Godt brølt, Løve!

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Jeg må tilslutte mig Jens Jacobsens og Lars Spatzeks synspunkter.

Astro-forums fokus er skredet væk fra den praktiske amatørastronomi.

Al respekt for Bjarnes skriverier, men den massive tæppebombning af teoretiske artikler om alt mellem himmel og jord ( !) eller ofte nærmere links til andre steder, vi er udsat for, er ikke fremmende for amatørfælleskabet.

Astro-forum skal ikke være en indlæringsblog, men et udvekslingsforum med nem adgang til at lave indlæg, vise billeder og kommunikere såvel i forum som med PM.

Skiftet til det nye forum er en fiasko, desværre. Det fungerer ikke, mange basale funktioner er glemt eller udeladt.

Udviklingen viser, hvor farligt det er ikke at inddrage brugerne og lytte til deres ønsker. Andre står på spring, og konkurrenten er allerede dukket op over horisonten.

Astronet startede måske som en måde at vise, at man godt og nemt kunne lave et forum, som indeholdt de fleste af de ting, vi efterlyste. Men tiden er gået, og Rudi er nu blevet bidt af internetbacillen og vil have sit eget forum.

Debatten på astronet er for tiden centreret om opbygningen af sitet, grafik, udseendet på smileys og andet ligegyldigt, men langsomt kommer de astronomiske indlæg, vi tidligere havde her, og med mindre Rudi kommer til sig selv og vælger at bruge sin sikkert sparsomme fritid på at sidde ved kikkerten og ikke ved computeren, så vil brugerne stille, men sikkert sive over til den nye og blive der, til Rudi taber pusten og også astronet går i stå, som det er sket for astros og astronomibladets fora.

Så kommer der nok en anden. Det er åbenbart attråværdigt at være den der ”står for det”, og på den måde spredes tingene ud i stedet for at være samlet hos selskabet.

Fordelen ved Astronomisk selskab, som jeg selv er stor tilhænger af, er at selskabet er en institution, så det ikke behøver være bundet op på enkeltpersoner og dermed afhængig af de mange personlige forhold som gør, at man kan miste interessen.

Vi er inde i en trist udvikling.

Men jeg er ikke bedre end de andre, jeg flytter ind der, hvor mine interesser tilgodeses, og det er ikke på dette forum lige p.t.

mvh
              Lars

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Lars skrev:

Astronet startede måske som en måde at vise, at man godt og nemt kunne lave et forum, som indeholdt de fleste af de ting, vi efterlyste. Men tiden er gået, og Rudi er nu blevet bidt af internetbacillen og vil have sit eget forum.

Du har ret i at astronet først var for at se “hvor svært kan det være”. Det viste sig jo at være ganske simpelt. Jeg er frygtelig ked af at det levende astro-forum.dk miljø er væk, som flere skriver er vi mange der er glade for et levende let tilgængeligt forum. Hvem er online? Hvad kikker de på på forum (det kan man faktisk også se på astronet.dk), hvad skal der observeres osv osv.

Lars skrev:

Debatten på astronet er for tiden centreret om opbygningen af sitet, grafik, udseendet på smileys og andet ligegyldigt, men langsomt kommer de astronomiske indlæg, vi tidligere havde her, og med mindre Rudi kommer til sig selv og vælger at bruge sin sikkert sparsomme fritid på at sidde ved kikkerten og ikke ved computeren, så vil brugerne stille, men sikkert sive over til den nye og blive der, til Rudi taber pusten og også astronet går i stå, som det er sket for astros og astronomibladets fora.

Jeg bruger faktisk ikke så meget tid på at servicere astronet.dk, vel i snit 30 minutter om dagen. Det er jo kun smårettelser og lidt vejledninger. astronet.dk er sådan set fin nok nu og kan efter min mening køre videre i årvis uden de store ændringer.
                Og nu tillader vejret jo ikke meget andet end sky observationer!!!
                Mht at det hele skal hænge på mig, så er det meningen at astronet skal drives af en forening, der er allerede en administrator foruden mig selv og der skulle gerne komme flere til. Det skal ikke være “mit” forum men “vores” forum. Min eneste hensigt er, som jeg har nævnt overfor, at skabe et levende forum til amatør astronomer.

Jeg prøver på at kun bidrage konstruktiv til debatten her på forum.astronomisk.dk. Jeg kunne sagtens deltage mere i debatten med Torben og Bjarne, men jeg syntes ikke at jeg bør gøre det nu hvor jeg har startet astronet.dk op. Jeg kan kun sige at jeg også er meget enige med Jens Jakobsen, Nikolaj, Spatzek, Nightsky, jjosfsen og mange flere.

Lige til sidst, så sagde jeg allerede helt tilbage d. 2/11 kl 20:41 (https://forum.astronomisk.dk/forums/topic/som-oensket-mit-syn-paa-siden/), før astronet.dk var i tankerne, at jeg ikke tror på at BBPress, uanset hvor meget hattelak og kulørte lamper man pynter det med, bliver et “rigtigt” forum.

/Rudi B. Rasmussen

jonas.c
                Deltager
                  • Super Giant

Som jag nämnt tidigare, känner jag mig inte alls hemma eller bekväm i det nya forumet.

Jag tyckte det gamla var fantastiskt bra men inser att ni hade problem med hackare och därför måste göra något, men varför ändra det så drastiskt? Kunde man inte byggt ett säkert forum på liknande sätt?

Idag tenderar jag att hellre gå in på http://www.forum.2astro.dk/forum/default.asp och https://www.astronet.dk/ istället för detta forum. Jag tycker det är väldigt tråkigt men är det så ni i ledningen vill ha det, får det väl bli så. Tyvärr innebär det nog att färre och färre besöker det. Det motverkar i så fall syftet. Det kan väl ändå inte vara så ni i ledningen vill ha det?

Sorry, men det är mina ärliga känslor för det nya forumet.

Jonas

johanfynbo
                  Deltager
                    • Asteroid

Kære alle,

Lige en bemærkning fra min side. Jeg sidder i ASs bestyrelse, men taler på egne vegne. Vi har absolut ingen ønsker om at ændre karakteren af dette forum – det er til for medlemmernes skyld. Flytningen var primært motiveret af, at den gamle platform kun med stigende vanskelighed kunne videreføres. Den helt store hovedpine har været at få hele historikken fra den gamle platform med over og der er langt et kæmpe arbejde i at få det sikret.

Jeg kan jo her tydeligt se, at der er flere elementer i den nye opsætning, der skal rettes til. Der er en process som er i fuld gang, hvor der bliver opsamlet ønsker om forbedringer (farvevalg, filstørrelser, o.s.v.). Jeg synes ikke det hele behøver at være så dramatisk – hvorfor ikke prøve at diskutere os til rette i god ro og orden og få rettet de uheldige elementer i den nye platform? Jeg er ked af, hvis folk begynder at forlade dette forum. Vi arbejder jo alle frivilligt, så hvis der er nogen, der har lyst til at lægge nogle timer i udviklingen sammen med denne gruppe vi har sat sammen, så tror jo kun det vil blive modtaget med stor begejstring og velvilje.

Ang. diskussion om teknik vs. mere fag-astronomisk indhold. For mig er det både-og og ikke enten-eller. Sålænge der er klare tråde, så kan man jo bidrage der hvor man synes det er mest interessant. Der er efterhånden ved at strømme en del ned medlemmer til Astronomisk Selskab og jeg synes der er fint, at vi både kan have noget til folk, der vil sætte deres eget udstyr sammen, dele billeder, eller diskutere nyt i astronomien. Bjarne var iøvrigt min vejleder på universitetet og jeg kender ingen, der ved mere om astronomien end han. Det er da dejligt, at vi har adgang til denne slags resurser også. Jeg synes det ville være for fattigt, hvis vi ikke havde begge dele. Det er jo helt forrygende dygtige folk, der bidrager her med teknisk udvikling, men der foregår jo også spændende astronomisk arbejde med udstyret (et godt eksempel er Kim og hans asteroidearbejde). Hvis vi kan høre om dette her på astro-forum, så er det da fantastisk.

Så tilsidst: jeg vil indtrængende bede om, at I blot bliver ved med at komme med forslag til forbedringer, og så skal vi nok sammen få løst problemerne og få lavet et forum, der er til glæde for alle.

Mvh og tak,
                    Johan

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Kære Johan,
                      Inden I bruger en masse krudt, og måske penge, på at få tweaket BBPress til at opføre sig som et internet forum, der tilgodeser brugernes krav og forventninger, ville det så ikke være en god ide, at finde ud af hvad det egentlig er brugerne gerne vil have? Som professionel software udvikler med snart 30 års erfaring, er det mig en gåde, at man skifter til noget fundamentalt anderledes uden den mindste kommunikation med brugerne. Tænk hvis du møder op nede på NOT’en næste gang og teleskopet er erstattet af et radioteleskop fordi NOT’s bestyrelse troede at du ville få mere gavn af den! Jeg mener selvfølgelig ikke at der skal laves en formel krav specifikation, men blot en liste over funktionelle og grafiske krav. Man kan jo starte med at se på og sammenligne mulighederne i de forskellige forum platforme, f.eks her: https://www.forum-software.org/forum-comparator/bbpress-vs-phpbb3
                      Jeg er ikke web udvikler, så jeg kender ikke meget til dette område, så jeg spurgte Google efter lidt forskelligt, samt læste et par artikler på Wikipedia, bl.a https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_forum. Det meste jeg stødte på var phpBB eller lignende systemer. Man kan flere steder læse at BBPress er fint til et _lille_ forum til at bakke op om et allerede eksisterende WordPress CMS.

Jeg er ikke medlem af AS, så jeg vil helst ikke blande mig for meget, men jeg _var_ en flittig bruger af Astro-Forum og er meget ked af skiftet til den nye platform. Jeg mangler stadig at finde et eksempel på nettet baseret på BBPress der har den klassiske forum look-and-feel. Og tro mig, jeg har virkelig søgt efter og set på mange eksempler, bl.a fra denne liste: https://bbpress.org/about/examples/

Glædelig Jul
                      /Rudi

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Opdatering af listen:

1. PM-funktion
                        Der bør være et PM-system tilknyttet forum, så medlemmer kan skrive beskeder til hinanden.

2. Det grafiske udseende
                        Tilpasning af farvefelter som gør siden mere overskuelig, og nemmere at finde rundt på. Der bør være en behagelig kontrast mellem baggrund og tekst, så brugeren kan læse på skærmen uden at ødelægge evt. opbygget nattesyn. Der er sikkert mange meninger om, hvad et behageligt udseende er, men vi satser på at komme frem til et acceptabelt kompromis, som hovedparten kan bruge.

3. Hit counter
                        Vi skal kunne se, hvor mange der har været inde og læse et emne.

4. Real time display for indlæg
                        Visning af den korrekte tid selvom man ikke er logget på.

5. Generelle typografiske tilretninger
                        Måske kan man gøre de seneste emner mere overskuelige, fx ved at skrive emneoverskriften først – måske i en fed skrift og navnet på personen efter. Skal størrelsen af avatars ændres? Skal beskrivelsen under hovedemnerne afkortes for at få plads til flere emner? Andet?

6. Tilpasning af billedstørrelse til mobilvisning
                        Billeder skal kunne vises i hele deres udstrækning på en mobil.

7. Hvem er logget på?
                        Det vil være rart at kunne se, hvem der er logget på.

mvh
                        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesperg
                        Deltager
                          • Super Nova

I et levende og inspirerende astroforum skal der være plads til det hele, både indlæg om den professionelle verdens seneste landvindinger, spørgsmål om hvor man skaffer en skrue med et bestemt gevind, byggeprojekter, AS-sektioner m.v. – og ikke mindst de forskellige amatørfotos – også de første spæde forsøg! SÅ VIL VI BEVARE ET FORUM FOR ALLE!

Jeg glæder mig til den grafiske brugerflade og indretning bliver optimeret, thumbs-up til dem der arbejder på det.

Jesper G.

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Ganske enig i at der skal være plads til forum og formidling. Problemet er at den nuværende form ikke er egnet til forum.

Dejligt at høre fra bestyrelsen forøvrigt.

Jeg er enig med Rudi i at den valgte platform bliver op af bakke, måske umuligt at til at virke fornuftigt.

johanfynbo
                            Deltager
                              • Asteroid

Kære alle,

Jeg er ikke ekspert i, hvilke muligheder og begrænsninger, der er i den nuværende platform, men jeg kan garantere, at vi i AS’s bestyrelse vil gøre vores ypperste for at finde en løsning, der tilfredsstiller brugernes behov. Lad os sørge for at Torbens liste har alle ønsker med og så tager vi den derfra.

God jul og godt nytår til alle!

Mvh Johan

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hejsa.

Sad lige og trøstede mig med at læse i nogle gamle numre af Nordisk Astronomisk Tidsskrift. Deri finder man netop det miks af teoretiske emner, nyopdagelser og nyheder samt indlæg fra amatørastronomer, som jeg syntes burde være målsætningen for dette forum.

Også sektionerne er rigt repræsenteret.

Et tilfældigt eksempel fra stakken kunne være nr 1 fra 1932.

Den første artikel er et foredrag af Bengt Strømgren om stjerners indre.

Næste artikel om amatørfotografi med et tessarobjektiv og 9×12 plader. På ½ times eksponering nås ned til mellem 8 og 9 mag! Optagelserne udførtes med hånddrevet teleskop, da der ikke var urværk på opstillingen. Det indsatte billede er meget mørkt, med nogle få lyse prikker på.

Så en artikel om Deutsches museum afdeling for astronomi.

Dernæst et indlæg af en amatørastronom så havde set det grønne glimt ved solopgang den 31/12 1930.

En artikel om hvorfor Tycho Brahe boede i Prag.

En artikel om Leoniderne

Et indlæg om observationer af måneokkultationer udført af sektionens medlemmer. Iøvrigt ganske mange observationer.

Et indlæg om et mindesmærke for Thorval Køhl.

En artikel om Saltsjöbadet observatorium.

En artikel om observationer af foranderlige stjerner, specifikt SS Cyg, udført af sektionens medlemmer.

En indlæg i artikelserien om nordiske amatørobservatorier (iøvrigt skrevet af Elis Strømgren)

Mindre meddelelser, hvor opdagelsen af en klar Algol type stjerne er gjort af to observatører i Aarhus. Det drejer sig om 17 Auriga, som er opdaget visuelt under observation af AE Auriga!!! (Den skal jeg vist lige have gravet lidt mere i), en anden ny variebel, og komet Reinmuth.

Bladet afsluttes med nye bogudgivelser samt meddelser til medlemmerne. samt en ualmindelig flot reklame for Zeiss fra Brock &Michelsen.

Alle artikler er skrevet på det sprog forfatteren nu har som modersmål, så der er artikler både på dansk, norsk og svensk.

Jeg siger ikke at dette forum skal være en kopi af et 85 års gammelt tidsskrift, eksemplet er blot for at illustrere at Astronomisk Selskab har en meget lang tradition for at kunne formidle artikler der har en meget bred målgruppe, både i Danmark, men så sandelig også i resten af Skandinavien.

Denne tradition skal vi værne om, og jeg havde en meget klar forestilling om at dette forum, især med områderne for sektionerne, skulle være en moderne arvtager til denne tradition.

Heldigvis er det også det jeg kan læse i Johan’s indlæg i denne tråd, og tak for det.

Så jeg vil blot opfordre til at vi alle hjælpes ad med at få dette forum til at bilve meget bedre end det gamle var!!

Uden fælles hjælp findes dette forum jo ikke!

mvh

Jens

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Opdatering af listen:

1. PM-funktion
                                  Der bør være et PM-system tilknyttet forum, så medlemmer kan skrive beskeder til hinanden.

2. Det grafiske udseende
                                  Tilpasning af farvefelter som gør siden mere overskuelig, og nemmere at finde rundt på. Der bør være en behagelig kontrast mellem baggrund og tekst, så brugeren kan læse på skærmen uden at ødelægge evt. opbygget nattesyn. Der er sikkert mange meninger om, hvad et behageligt udseende er, men vi satser på at komme frem til et acceptabelt kompromis, som hovedparten kan bruge.

3. Hit counter
                                  Vi skal kunne se, hvor mange der har været inde og læse et emne.

4. Real time display for indlæg
                                  Visning af den korrekte tid selvom man ikke er logget på.

5. Generelle typografiske tilretninger
                                  Måske kan man gøre de seneste emner mere overskuelige, fx ved at skrive emneoverskriften først – måske i en fed skrift og navnet på personen efter. Skal størrelsen af avatars ændres? Skal beskrivelsen under hovedemnerne afkortes for at få plads til flere emner? Andet?

6. Tilpasning af billedstørrelse til mobilvisning
                                  Billeder skal kunne vises i hele deres udstrækning på en mobil.

7. Hvem er logget på?
                                  Det vil være rart at kunne se, hvem der er logget på.

————————-

8. En mere fremtrædende plads til sektionerne. Som det er nu, er det nærmest en eftertanke placeret længst nede på en side, som man sjældent når at scrolle ned til.

9.Drag & Drop af billeder. Nu har jeg jo set hvor smart det kan gøres, så metoden med at linke til billeder virker meget gammeldags.

10. Opdatering af nye indlæg, selv om man ikke er logget ind. Dette var en meget rar feature på det gamle forum, og jeg mener ikke at vi skal undvære den her… Det må kunne fikses.

Og grundlæggende mener jeg ikke at vi skal undvære nogetsomhelst fra det gamle forums funktionalitet. Vi skriver jo 2018 (om nogle få dage) Alt er muligt!

mvh

Jens

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 120 i alt)
                                • Emnet 'Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?' er lukket for nye svar.