Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?

• Dette emne har 119 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 6 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 5513 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 120 i alt)
  • Forfatter

biberadm
    Admin
      • Main Sequence

Kære Peter.

Jeg er enig med Torben. Så jeg vil ikke gentage hans ord. Også kun sige tak for opbakningen.

Og jeg ønsker ikke at starte en lang sej diskussion om platforme, for vi kommer ikke til at skifte lige nu, selv om det netop nu, hvor vi har fået konsolideret de gamle data, faktisk nok vil være lettere end den første gang.

Vi har sammenlignet en del forum-software. Og selv om mange af dem, ser ud som de gjorde for ca. 15-20 år siden, så er det tydeligt, at der sket en slags konsolidering over hele linjen af forum-systemer på den måde, at de har lånt utroligt meget fra hinanden. Det er positivt, og det er udtryk for, at der har fundet en konsolidering og en best-practice-deling sted.

Det er på denne baggrund, at det undrer mig, at folk bliver ved med at tale om, hvor håbløst et valg bbPress er. Det er sandt nok ikke et dedikeret forum-system, da det jo er et plugin i et WordPress-framework. Men det der i første omgang kan synes som et begrænset system til lidt diskussion på en blog, er et ganske modent system, der bevidst er holdt nede i omfang for netop at kunne performe side om side med WordPress, der i dag servicerer ca. 28% af internettets websider. Der er mig bekendt ikke noget websystem, der har udviklet sig så voldsomt og stærkt de sidste 10 år som WordPress, og det har med sin nye API-struktur en unik strategisk position. Og da bbPress nyder en særlig position hos WordPress udviklere Automattic, så er det for mig at se, den bedste garanti for ikke at blive sat af.

Så vores tilgang er, at vi tror på, at vi med dette valg også kan videreudvikle og forbedre sitets brugeroplevelse og sikkerhed et godt stykke frem i tiden. Der er stort set ikke den funktionalitet, som vi ikke kan bringe ind i forummet, hvis vi virkelig ønsker det. Og i mange tilfælde med et eksisterende plugin.

Og derfor er jeg også ærligt og oprigtigt interesseret i, hvad det helt præcist er der gør, at I bliver ved med at skrive, at det er et forkert valg. Jeg vil virkelig gerne vide, hvilken funktionalitet, hvilken performance, hvilke fordele, som vi mister i det valg, som er taget.

Og det må meget gerne være helt konkrete og dokumenterede eksempler. Jeg siger ikke, at der ikke er nogen bagsider, men jeg tror på, at de der evt. er, vil kunne udlignes enten her og nu med konkrete kode, eller vil fordufte i den rivende udvikling, der pt finder sted.

Hvis vi kan få konkretiseret disse ‘huller’, så har vi noget at arbejde hen imod. Og det vil være langt bedre den lidt diffuse religionskrig, det har tenderet mod.

(Vi kan evt. starte et nyt topic. til dette formål.)

Dette er min nye signatur. xx

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hej biberadm

Jeg kan ikke gennemskue din argumentation. Ingen tvivl om at WordPress-frameworket er et meget modent system, men det betyder jo ikke at det er specielt velegnet til at drive denne type forum.

Argumentet med at 28% af internettes webside er drevet af WP kan efter min bedste mening ej heller bruges, næsten tværtimod. Vi ser uendelige mange hjemmesider som er lavet i WP-frameworket og resultatet har været at der næsten er kommet en funktions- og design WP standard, som dræber forskellighed og nytænkning. Det ser så flot ud på en præsentation overfor beslutningstagerne, men i praksis er det dræbende da bruger ikke længere har forskellige oplevelser på de forskellige sites.

At man vælger forum software ud fra de argumenter du er kommet med, viser med alt tydelighed at man ikke har vægtet brugernes krav til et forum særligt højt. Det blev måske teknik og Biberkopf’s ekspertise der åbenbart blev afgørende, ikke om det kan bruges. Det kan godt være at brugernes ønsker og det tekniske alligevel ender med en WP-framework løsning, men det er lidt svært at argumentere for på bagkant.

Minder lidt om den gamle traver: Bare man køber blå (IBM) så kan ikke komme galt afsted eller fyres.

Når du skriver, “Der er stort set ikke den funktionalitet, som vi ikke kan bringe ind i forummet, hvis vi virkelig ønsker det“, så slår det mig at det ikke er tilfældet, man startede jo ikke engang med at spørge om brugernes ønsker. Tænk sig, ikke engang en helt banal forsides nyheder kan håndteres.

Betyder “hvis vi virkelig ønsker det“, brug mange penge på programmering.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Rudi

Jeg glemte at svare på dit indlæg – sorry:

Det er jo sørgeligt. Hvor mange fra AS bruger forum dagligt? Torben, kan du ikke være vores ambassadør over for det, åbenbart alt-dominerende, AS.
          Igen, jeg er ikke medlem ad AS, så jeg er ikke glad for at skulle prikke til dem.
          Og jeg savner stadig at høre fra AS hvilke argumenter og konklusioner der ledte til BBPress samt at os brugere, og der _er_ forummet, ikke blev taget med på råd. Det havde f.eks været en smal sag at lave 3-5 sandkasse formuer baseret på forskellige platforme og så høre hvilket der bedst udfyldte brugernes behov.

Jeg er menigt medlem, og jeg har ikke været med i beslutningsprocessen. Jeg er brugernes ambassadør, og vil gøre mit bedste for at gøre dette forum endnu bedre. Jeg vil opfordre jer til at have tålmodighed, for nu foreligger der en plan for, hvilke ting der skal ændres.

mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Tak for svar Torben. Godt Nytår !

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Tak, og i lige måde Rudi 🙂

mvh
              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

biberadm
              Admin
                • Main Sequence

Kære Lars:

Jeg nævner jo ikke WordPress’ store udbredelse som et argument i sig selv. Intet kunne være mig fjernere. Men jeg fremhæver bl.a. API’et og har tidligere argumenteret for at WP er en fornuftig platform at være på. Ikke fordi den er »smart« og »fancy«, men fordi den løbende bliver udviklet og forbedret med kløgt og indsigt af tusindvis af extremt kompetente core-, plugin- og theme-udviklere. Både WordPress og bbPress (som I virkeligheden er det interessante her), er spækket med hooks og filtre, som gør dem fleksible og formbare.

Du har åbenbart dårlige oplevelser med WordPress fra et eller andet sted, men det siger jo ikke i sig selv noget om, hvad man kan med systemet. Det modsatte argument, at man skulle vælge et system med en lille værktøjskasse og en død udvikling, er jo meningsløst. Og derfor vil jeg heller ikke tillægge dig denne holdning. (Selv om du effektivt tillægger mig motiver og argumenter, som ikke er mine.) Du mener vel som jeg, at man ideelt set bygger et system med det bedste og stærkeste mest tilpassede værktøj.

Jeg vil gerne give dig, at der kan være funktioner, som vi ville kunne have fået ud af boxen med et eller flere andre forum-software. Men jeg mangler stadig at se det system, som vil kunne slå WP/bbPress på strategisk styrke og fleksibilitet. Der findes hundredevis af både open-source og kommercielle plugins til bbPress/BuddyPress, som kan implementeres sikkert, gratis eller meget billigt i fht at skulle udvikle funktioner fra bunden. Det er faktisk valideringen og testningen af disse, der ofte tager længst tid. Men står man normalt også på et godt fundament.

Og jeg tror også, vi kunne være blevet lykkelige i et andet system. Jeg tror bare ikke, at dette systemvalg i sig selv betyder nær så meget som de strategiske og lidt mere langsigtede hensyn. Og vi valgte det, der lå lige for, og som gav os en konverteringsmulighed. Det var i første runde sikkerhed og konvertering af gammel data, der var i centrum. Brugerinterfacet er langt lettere at få styr på. Og det er vi godt i gang med. Det største problem her, er nok snarere at få mange mennesker til at enes om, hvad der er godt, snarere end at tilpasse det.

Og ja, det kommer til at tage lidt tid at tilpasse, og ja det vil også koste lidt penge, men for mit eget vedkommende, kan jeg forvisse dig om, at jeg har foræret flere timer til projektet, end jeg har fået betaling for. Bl.a. fordi jeg gerne vil bruge tid og energi på at redegøre for valget af og teknikken bag systemet her.

En forudgående dybere brugeranalyse havde været ideel. Men jeg mangler stadig at se, hvilken funktionalitet vi har afskåret os fra med dette valg. Jeg har mest hørt formmæssige og interface-relaterede bekymringer og klager. Og dem mener jeg, vi kan og vil håndtere.

Så derfor vil jeg meget gerne gentage min besværgelse ovenfor, da du ikke synes at have taget den ad notam:

[…] jeg [er] ærligt og oprigtigt interesseret i, hvad det helt præcist er der gør, at I bliver ved med at skrive, at det er et forkert valg. Jeg vil virkelig gerne vide, hvilken funktionalitet, hvilken performance, hvilke fordele, som vi mister i det valg, som er taget.

Og det må meget gerne være helt konkrete og dokumenterede eksempler. Jeg siger ikke, at der ikke er nogen bagsider, men jeg tror på, at de der evt. er, vil kunne udlignes enten her og nu med konkrete kode, eller vil fordufte i den rivende udvikling, der pt finder sted. 

Og hvis der findes flere end dem, der allerede er listet som selvstændige emner i “FORUMNYT”, så er der stadig plads til flere. 😉

I bedste mening,

/jesper

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Jesper

Mange tak for et fyldigt svar.

Jeg har ikke dårlige erfaringer med WP, men brugen af WP ender alt for ofte med ideforlagt design og funktionalitet fordi man ofte gør lige som alle andre brugere af WP. Der er forbløffende ensartethed på mange WP sider.

Omkring motiver og argumenter, så mener jeg blot at de forudsætninger som ligger til grund for processen for at vælge platform er endt ud i at det er teknik og jeres ekspertise som har været vigtigst. Det sidste kan jeg jo af gode grunde ikke klandre dig.

Det er sikkert korrekt at langsigtede og strategiske hensyn kan pege i retning af det valgte, og jeg har i hvert fald ikke viden nok til selv at kunne vurdere dette. Fakta er bar, at disse hensyn ikke må være vigtigere end brugernes forventning, da jo ikke er har nogen som helst værdi hvis der ingen brugere er. Ikke nok kunder i butikken og det er spildt arbejde.

Det er muligvis også korrekt at man ikke har afskåret sig fra funktionalitet og design, men så længe de efterspurgte funktionaliteter ikke er implementeret har det ikke relevans. Det svarer lidt til at få en bil uden hjul, den kan være nok så rar at side, men har ingen brugsværdi før der kommer hjul på.

Som du selv skriver, ville en brugeranalyse have været på sin plads. Nu blev det opdatering for teknikkens og strategiens skyld, hvilket set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er fremragende.

Sidste men ikke mindst. Jeg håber virkelig at det kommer til at spille, da det er uhyre vigtigt at der findes god platform for danske amatør astronomer og astro interesserede, som kan holde i mange år. Hatten af for Astronomisk Selskab for at de påtager sig den rolle.

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Lars

Du skrev:

Det er muligvis også korrekt at man ikke har afskåret sig fra funktionalitet og design, men så længe de efterspurgte funktionaliteter ikke er implementeret har det ikke relevans. Det svarer lidt til at få en bil uden hjul, den kan være nok så rar at side, men har ingen brugsværdi før der kommer hjul på.

Det er måske lige at stramme den at sammenligne forum med en bil uden hjul. Forum kører jo – vi kommer frem. I stedet kunne du skrive, at vinduesviskerne ikke kan køre, eller at radioen ikke kan tændes 😉

mvh
                    Torben

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Du har ret Torben, uden hjul er nok på den overdrevne side, måske mere en bus i de varme lande uden aircon.

Også hatten af for dig Torben, ingen tvivl om at du gør hvad du kan.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Hvad så med hjul uden bil, de kan jo også køre 🤪

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Hvor skal man så sidde Rudi? 😉

biberadm
                          Admin
                            • Main Sequence

Tak for din forsonelige og forstående tone, Lars. Det glæder mig virkelig. Jeg fornemmer, at vi begynder at forstå hinanden. 🙂

Og så er jeg ret vild med jeres bil-billeder. Hvis jeg skal komme med et bidrag, så kunne det være, at man som tilvirker af forummet kan føle sig lidt som mekanikeren, der hænger inde under bilen, mens den kører, for at justere bremserne, mens en anden mekaniker hænger med benene ud fra motorrummet, mens han stiller på ventilerne.

Fra de positioner, må vi jo nok som mekanikere indrømme, at vi ikke altid har det bedste udsyn til stjernehimlen over os. Og det er jo trods alt det, som det hele handler om i sidste ende, især her på astro-forum. 🙂

»Sub specie æternitatis« …

Bjarne
                            Moderator
                              • Super Nova

Med hensyn til stjernehimlen fra en bil var dette måske noget:

Elon Musk’s Tesla Roadster prepped for one-way trip to deep space

SpaceX has released photos of Elon Musk’s midnight cherry red Tesla Roadster, the dummy payload selected for the Falcon Heavy rocket’s maiden test flight, being readied for launch at Cape Canaveral.

The electric sports car will be launched on a trajectory to escape the grasp of Earth’s gravity aboard the first flight of SpaceX’s new heavy-lifter, a test launch currently scheduled for some time next month from pad 39A at NASA’s Kennedy Space Center in Florida.

Musk, SpaceX’s founder and CEO, announced in early December that his Tesla Roadster will be aboard the Falcon Heavy, bound for a heliocentric solar orbit that should take it was far as Mars’ distance from the sun.

The repurposed car “will be in deep space for a billion years or so if it doesn’t blow up on ascent,” he wrote on Twitter.

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Admins & udviklere – Kan I bruge denne diskutionstråd til at informere os om hvad nyt der er under udvikling og kommer senere? Eller måske en egen tråd, der ikke er muligt at poste for vanlige dødelige er et bedre valg, slik at informationen bliver oversiktlig og nem at finne.

Jeg tænker at kortfattede og punktvise beskeder er en god måde at gøre det på. Vikgtig information kan fort forsvinde i en lang udredning med meget prosatext.

Kun et forslag til vurdering.

Mvh,
                                Bjørn

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Hej folkens

Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?

Ja, den er særdeles levende – Frank og vores professionelle udvikler Jesper har lagt et stort arbejde i at få tilrettet forum i henhold til de punkter, som blev opstillet, og nu er vi snart klar til at præsentere forum i en ny og forbedret udgave 🙂

Planen er, at forum bliver præsenteret via et nyt link, således at man kan sammenligne med det nuværende.
                                  De kommentarer som man har, skal skrives i det oprindelige forum, og I skal være forberedte på, at der vil være en kort overgangsperiode, hvor ikke alle indlæg kommer med over.

mvh
                                  Torben

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 120 i alt)
                                • Emnet 'Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?' er lukket for nye svar.