Exoplanet fotograferet direkte!

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Exoplanet fotograferet direkte!

• Dette emne har 15 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af henrik. This post has been viewed 645 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

henrik
    Deltager
    • Nova

Det er lykkede sHubble at fotografere en exoplanet direkte!

Det er planeten Formalhaut B der ligger 25 lysår herfra man har fanget

LÆS MERE

rigo
    Deltager
    • Super Nova

nice

outlook
    Deltager
    • Super Nova

Cool, med en omløbstid på 800 år er der en fair chance for at jeg kan leve hele mit liv om sommeren! Big%20smile Jeg er faktisk lidt træt at det her p..vejr efterhånden.

Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

henrik
    Deltager
    • Nova

Good one Outlook; Må jeg bruge den i radioavisen kl. 12?

Det P3 og muligvis også til P4

… hvis nogen gider lytteHenrik2008-11-14 10:55:22

henrik
    Deltager
    • Nova

Se http://www.dr.dk/nettv/update > nyheden om en ny planet :O)

rigo
    Deltager
    • Super Nova

Wow Henrik,

Og så lyder du også klog 🙂

stubbe
    Deltager
    • Main Sequence

Godt gået Henrik Thumbs%20Up Clap

soeren
    • Main Sequence

Ja super fint så det på dr-update.. indslaget kørte mange gange (-;

Søren

mikkellund
    • Giant

Hej

Henrik – tillykke med det fine indslag, det er længe siden at astronomi har været i nyhederne.

Det er lidt spøjst at det bliver en stor nyhed, da der for at par månder siden blev offentligtgjort et billede af en anden exoplanet bare ikke i synligt lys. Kommer nyheden ind et sted, er der andre der også for lyst til at bringe den.

Mikkel

Finn
    Deltager
    • Neutron star

og så sprød en stemmeHug

henrik
    Deltager
    • Nova

Hej Mikkel

Hvis det er 1RSX J160929.1-210524 du tænker på , så var den jo 8 Jupitermasser tung og dermed tæt på en brun dværg. Dens afstand til hovedstjernen på 330AU antydede også at det snarere var en mislykket dobbeltstjerne end en exoplanet

Man fotograferede jo allerede en “exoplanet” i 2004, men den viste sig jo også at være en brun dværg Læs her.

De blev begge fotograferet direkte og blev begge udråbt til “første exoplanet fotograferet med blitz” -men var jo begge egentligt noget andet. Det siger også noget om at der har været meget interesse for at fange en exoplanet direkte

Men den mest epokegørende er og bliver aligevel Gliese 581c som jo er en decideret jordlignende planet, og som man jo også mener har vand.

Den blev jo så kun observeret inddirekte. det bliver spændende at se DEN med Webb-kameraets øjne i 2013

Jeg synes nu godt nok jeg lignede l.., eftersom jeg sad oppe til kl. 04 for at følge med på NASA-TV.

Men de fik det da klippet det meget pænt i 18.30-nyhederne på DR1.

Åeh ja:

Astronomi var da også i 12-nyhederne i onsdags, da jeg var inde og advare om meteorsværmen.

Og takker for alle roserne.

Mvh HenrikHenrik2008-11-14 22:39:38

outlook
    Deltager
    • Super Nova

Ja, tillykke med det. Jeg hørte desværre ikke nyheden, så det var det du mente, Henrik, da du spurgte om du måtte bruge bemærkningen i 12 udsendelsen. Og igen har det været Hubble til trods for de hypermoderne forbundne jordbaserede kolossale spejle. Man bør altså som jeg har været inde på før placere dem ude i rummet. De kan jo også tage billeder i et andet lys som man ikke kan fra Jorden som Nightsky er inde på i tråden om verdens største teleskoper.Smile outlook2008-11-15 10:30:19

Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

henrik
    Deltager
    • Nova

Keck observatoriet har lige overgået Hubble billedet ved at fotografere hele 3 planeter om en stjerne der ligger 5½x så langt væk!

Det er mao. et helt solsystem.

Læs mere på astronomibladet

rigo
    Deltager
    • Super Nova

Henrik wrote: Keck observatoriet har lige overgået Hubble billedet ved at fotografere hele 3 planeter om en stjerne der ligger 5½x så langt væk!
    Det er mao. et helt solsystem.

Læs mere på astronomibladet

Nice!

Er det noget nyt udstyr man har fået lavet, siden man først nu kan gøre den slags

outlook
    Deltager
    • Super Nova

For så vidt både ja og nej. Altså Keck twins på Hawaii er verdens største optiske og infrarøde insrumenter. Hver er på omkring 8 etager og vejer 300 ton, og alligevel kan de samarbejde med nanometer præcision! Fordi de kan forbindes på en sofistikeret måde.

Hvert spejl er 10 m i diameter og består af 36 hexagonale segmenter som arbejder som en helhed, selvfølgelig med adaptiv optik og meget mere. Men altså igen Hubble som den første for at komme salt i såret. Så jeg brænder altså lidt for Hubble. Måske lidt fordi jeg selv kender til det at have været nærsynet. HeartTongue

outlook2008-11-18 19:38:23

Hilsen Leif,

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Emnet 'Exoplanet fotograferet direkte!' er lukket for nye svar.