› Fora › ASTRO-FORUM › GENEREL ASTRONOMI › Har i ikke skyer ??
- Dette emne har 22 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af kubach. This post has been viewed 687 times
- ForfatterIndlæg
- 11. marts 2009 kl. 08:34 #12340
john.stDeltager- Giant
k_holst wrote: John du har en medmenneskelig pligt til at holde din K… når vi andre piver over vejret
He-he, jeg er den, psykiatrikere bruger som eksempel på Homo Sapiens Inhumanæ – det umenneskelige menneske.
Men hvis I er så sarte, skal jeg da undlade at fortælle, at om natten er her så mørkt ved observatoriet, at hvis man strækker armen ud, kan man ikke se sin egen hånd. Vi er nødt til at futte rundt med røde lygter for ikke at støde ind i hinanden eller et teleskop.
Vi ligger bedre end Cerro Tololo, lidt længere inde i Andesbjergene og med et bjerg mellem os og Vicuñas gadebelysning, som kan ses fra Tololo.
Den eneste “lysgéne” vi har, er Tololos laser, når de laver kunstig stjerne og tester seeing, 10 km herfra.
Limiting magnitude er tæt på 7m0 og luften er helt tør og ren (88 km til nærmeste fabrik).
For tiden kan jeg se himlens 3 klareste stjerner samtidig: Sirius + Canopus næsten i zenit og Alfa Centauri 60 grader oppe i Syd, et betagende syn
– samt selvfølgelig de to magellanske skyer + de enormt flotte kuglehobe 47 Tucanæ og Omega Centauri.
Jeg har forresten fået lov at disponere over en 63 cm Newton.
Alt det vil jeg undlade at fortælle, så I ikke skal blive kede af det.
Ups, nu kom jeg alligevel til at skrive det, og det vil jo være spild af sort tavlekridt at slette det igen
– hvor er jeg egentlig led.
John.St 2009-03-11 07:46:25 11. marts 2009 kl. 09:28 #12344
mstauningDeltager- Black Hole
Mark god ide – John kan du så humme dig hjem til det overskyet nordlige europa!!
Sådan sidde der med små teleskoper og have godt vejr – tsk tsk – hvad kan det ikke ende med !11. marts 2009 kl. 10:40 #12351
wiebenDeltager- Nova
John,
Det lyder helt fantastisk. Man burde næsten unde sig selv et besøg sådan et sted en dag.11. marts 2009 kl. 10:46 #12354
rigoDeltager- Super Nova
John kan jo bare inviterer, så kan det være der nogen der kommer 🙂 wow Vi kunne lave et kanon traf der
Er der noget billige hotel nær stedet11. marts 2009 kl. 21:10 #12409
kubachDeltager- Super Giant
Det er nok også billigere at fragte en lille kikkert med til Chile. MEN JOHN – du skulle have nogle velfortjente slag men en lægtehammer.
12. marts 2009 kl. 00:45 #12440
john.stDeltager- Giant
http://www.rigorigo.dk wrote: John kan jo bare inviterer, så kan det være der nogen der kommer 🙂 wow Vi kunne lave et kanon traf der
Er der noget billige hotel nær stedet12. marts 2009 kl. 04:06 #12447
john.stDeltager- Giant
kubach wrote: MEN JOHN – du skulle have nogle velfortjente slag men en lægtehammer.
Hvad har jeg nu gjort?
Vi har simpelthen bedre meteorologer her i Chile, de forstår nemlig at lave ordentligt vejr – og 63 cm’eren stak de mig, for at jeg ikke skulle rende i vejen for folk.
12. marts 2009 kl. 11:21 #12461
kubachDeltager- Super Giant
Hej John,
Kunne du ikke fortælle lidt om hvad du så skal bruge den 63 cm til
og hvad du ellers har fingrene i derovre i det mørke land.
- ForfatterIndlæg
- Emnet 'Har i ikke skyer ??' er lukket for nye svar.