› Fora › ASTRO-FORUM › KØB & SALG, FORHANDLERNYT › HISTORISK “G. u. S: Merz”- TELESKOP til salg
Tagget: humor
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 4 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 827 times
- ForfatterIndlæg
- 10. maj 2022 kl. 19:00 #328782
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Præsentabelt “MERZ” 2 meter teleskop, 134 mm objektiv, ca. 1880, med søgekikkert og Astro-kamera drevet af lodtrukket mekanisk værk kan købes pga. ejers alder.
Et teleskop, som skal ses, og som burde forblive i Danmark. Et dårligt billede kan ses på side 2 på min hjemmeside: http://www.kinoorgel.dk.Forestiller mig højeste pris over 65.000,- kr. og har flere bud umiddelbart under.
Kontakt: anton@kinoorgel.dk
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
12. maj 2022 kl. 10:41 #328792
Michael Hviid NielsenDeltager- Asteroid
Helt fantastisk teleskop! Håber virkelig I finder en dansk køber til det!
Michael
14. maj 2022 kl. 09:08 #328796
outlookDeltager- Super Nova
Ja, jeg har set en udsendelse med Anton Stormlund og hans samling. Der er mange virkelig gode ting. Det var dog mest om selve det unikke orgel. Hvis man er til antikke kikkerter er her en mindre, men også interessant Negretti & Sampra fra London på dba.dk til en mere spiselig pris: https://www.dba.dk/kikkert/id-505504781/ . Der står “trænger til at få pudset spejlene”. Men han mener nu nok linserne.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting15. maj 2022 kl. 21:18 #328799
mira.cetiDeltager- Moon
Refraktoren har stået i “Taurus-Observatoriet” på Horsens Statsskole. Den blev anskaffet i begyndelsen af 1930-erne af en lærer på skolen, som havde skaffet nogle midler til købet fra nogle Horsens-borgere. På grund af forskellige forviklinger, bl.a. udbruddet af 2. verdenskrig blev kikkerten først opstillet endeligt ved en udvidelse af skolen i 1969, hvor man samtidigt fik opført observatoriebygning med “Ash-dome”. Hvis man ønsker at vide disse ting mere deltaljeret, kan man se her:
https://horsens-gym.dk/efter-skoletid/observatoriet/
Problemet var nu, at man havde fået kikkerten placeret godt under kuppel, men den blev desværre kun brugt sporadisk. I 1981 blev Horsens Astronomiske Forening stiftet og i 1989 forslog jeg, som formand for foreningen, at vi skulle foreslå at der blev igangsat offentlige forevisninger. Det var der bred enighed om i foreningen. På Horsens Statsskole syntes man det var en god ide og foreningen stillede frivilligt mandskab til rådighed til forevisningerne. Det blev dog nogle år senere overtaget af en lærer på skolen, med lidt hjælp fra foreningsmedlemmer.
I 1995 blev refraktoren udskiftet med et 8″ Schmidt Cassegrain teleskop. Linsen var blevet beskadiget af vandindtrængen. Kikkerten blev herefter solgt til en lokal mand (men uden den oprindelige søjle) , der udførte en gennemgribende restaurering og prøvede at føre den tilbage til, hvad han formodede var dens oprindelige udseende. Kikkerten blev så sidenhen solgt til Anton Stormlund.
Når jeg kikker på billedet af teleskopet, så kan jeg se nogle ændringer i forhold til da den stod i Statsskolens observatorium: Søjlen er ikke den oprindelige, farven på tubus ændret fra hvid til grå. Den viste søgekikkert er kommet til siden den forlod Statsskolens observatorium, jeg mener, vi brugte en mere moderne søger i sin tid. Astro-kameraet var afmonteret da vi brugte kikkerten; foreningen fik det faktisk foræret. Vi prøvede at bruge det i nogen tid til fotografi af stjernefelter og også undersøge, om den ene af de to akromatiske linser, objektivet var sammensat af, kunne bruges til en visuel kikkert, men det faldt ikke heldigt ud, så det endte med, at vi forærede det til personen der restaurerede kikkerten. Sådan omtrent gik det til, at kikkerten har det nuværende udseende. Det lykkedes iøvrigt at rense linsen så den nu er fuldt funktionsdygtig.
Alt i alt synes jeg, det er en meget heldig restaurering, det er nok omtrent sådan kikkerten oprindeligt har set ud.
15. maj 2022 kl. 21:22 #328800
mira.cetiDeltager- Moon
Hov, jeg fik da ikke sluttet ordentlig af efter min indlæg ovenfor, så derfor:
Med venlig hilsen
Eigil Pedersen
15. maj 2022 kl. 22:49 #328801
Tak for din beretning Eigil. Jeg tror faktisk, at jeg så den kikkert inden den blev udskiftet.
Den ansvarlige lærer var jo Knud Erik Sørensen.
Har du observeret planeter med den, og i bekræftende fald, hvordan tegner den?
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. maj 2022 kl. 20:10 #328802
mira.cetiDeltager- Moon
Hej Torben.
Kikkerten blev først og fremmest brugt til forvisning, hvad den egnede sig glimrende til. Når det gælder planetobservationer, så kunne man godt se enkeltheder på planeterne, men jeg synes ikke den viste bedre billeder end den 100 mm refraktor jeg havde på omtrent samme tid (objektiv fra Nihon Seiko, Japan). Det er mange år siden så det er svært at huske i detaljer.
Med venlig hilsen
Eigil
19. maj 2022 kl. 00:21 #328804
Claus AgerskovDeltager- Moon
Så eleverne det så som en straf, når de først og fremmest blev forvist til teleskopet i observatoriet? 😉
Forevisning af stjernehimlen gennem sådant et teleskop kunne også være en mulighed – måske endda som belønning.
19. maj 2022 kl. 08:51 #328805
🙂
Den fangede jeg også.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.