Hvad/hvor meget / normen ?

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Hvad/hvor meget / normen ?

  • Dette emne har 22 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af andreas. This post has been viewed 930 timesv. This post has been viewed 930 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #836

    Frank Larsen
    Moderator
    • Super Nova

    JA det er rigtig – men den har efterhånden nogle år på bagen og det er
    vist altsammen ret meget rettet mod at læreren står og tegner og
    fortæller. Jeg kan heller ikke huske hvad den hedder eller hvem der har
    skrevet den.

    Det er dog praktiske øvelser ved teleskopet under mørk himmel der
    efterlyses – de studerende skal have følelsen af selv at lave
    undersøgelse og skal have opbygget noget erfaring med den
    videnskabelige arbejdsmetode.

    #837

    mstauning
    Deltager
    • Black Hole

    Jeg har læst den jeg snakker om, skal nok komme i tanke om hvad den hedder. Da i den var der en del praktiske ting, ellers er der en gut som selv har lavet en del til gymnasieelever.
    Finder et link til hans side, så kan du jo videre give det.

    #1059

    mhansen
    Deltager
    • Nova

    Hejsa alle.

    Som uddannet folkeskolelærer med netop liniefaget fysik/kemi, ville det da være meget mystisk hvis jeg ikke lige kom med et indspark her.

    Jeg vil give alle fuldstændig ret i at astronomi i folkeskolen ER et søgt emne, som mange F/K lærer desværre ikke gør så meget ud af. Projekternes faglige indhold kommer så somregel til at handle om solsystemet og rumrejser. Hvis læreren så er særlig på dupperne, kan vi også medtage lidt om sorte huller etc.

    Det skal så nævnes, at de foregående grundbøger (Ny Prisma) ikke har lagt særligt op til en dybtegående gennemgang af de astronomiske fænomener, selvom det dog er på tilbagegang. Ny fysik/kemi og kosmos serien har begge en rimelig grundig astronomisektion, men den praktiske del mangler helt.

    Når i læser Fælles Mål, hvilket jeg kun kan anbefale, så skal i huske at trinmålene og slutmålene er rammemål. Således skal målene være opfyldt ved eksamen, men man kan lægge en bred fortolkning ned på de forskellige punkter. Hvilket kun er godt, for at fastholde lærerens metodefrihed.

    Min egen fysiklærer på Seminariet fortalte os også at astronomien burde høre under geografi og ikke fysik/kemi, da han mente at astronomi i folkeskolen burde være et orienteringsfag og ikke et naturfag. Derfor var vores undervisning i Astronomi MEGET beskeden. Men da astronomi som undervisningsfag netop er meget teoretisk og matematisk, kan jeg godt forstå at mange lærere har svært ved at undervise grundigt i faget. Samtidig kræver de praktiske øvelser netop nogle bestemte omstændigheder. Klar og mørk himmel, forældrenes tilladelse m.m. Det er ikke alle forældre der mener at deres børn har gavn af at stå ude ved 23 tiden og kigge i et teleskop.

    Jeg selv har planer om at gennemgå astronomi som et selvstændigt “fag” i faget fysik/kemi. Jeg håber på at kunne komme godt rundt om alle de forskellige emner og jeg vil samtidig forsøge at skabe grundlag for en masse forskellige observationer og målinger. Jeg håber at kunne danne samarbejde med forskellige astronomiske foreninger. Samtidig vil jeg bruge CCD indgående, da eleverne kan “fastfryse” deres observationer til senere analyse. Især vil H-Alfa, Oxygen-III, Svovl-II etc. være særdeles interessant. Ligeledes er det min opfattelse, at eleverne også vil have gavn af at besøge forskellige amatør og professionelle observatorier, astronomisk institut (i Kbh) og så fremdeles.

    Men tag endelig fat i F/K læreren på jeres skoler og spørg til emnet!!

    I kan også læse min egen bachelor afhandling. Den kan i finde på http://mf.hansen.homepage.dk/bachelor-mfh-astronomi.pdf

    I har tilladelse til at fremvise/udlevere den til andre, til f/k læreren på jeres skole etc. etc.
    #1064

    rigo
    Deltager
    • Super Nova

    Der er utrolige mange som aldrig høre om astronomi og om universet m.m. Spørg jeg mine forælder, venner, de unge osv. ingen høre ret meget om det i hverdagen. Hvorfor, JO tror det er hvor egen skyld lidt,,, HVEM sener nyhederne / flotteste fotos med beskrivelser, Startpartys info, til medierne, aviser, tv aviser, blade m.m. ikke en sjæl næsten. Det er Journalist selv der skal finde historien, og hvem går lige op i astronomi NADA næsten. Hvis den slags astronomi blev mere omtalt, så kom det nok i lærebøgerne med tiden.

    http://www.rigorigo.dk2008-09-22 17:05:30

    #1098

    mhansen
    Deltager
    • Nova

    Hej Rigo.

    Jeg er både uenig og enig med dig.

    Jeg er enig med dig i, at der ikke i mediernes verden er den store interesse for den almene astronomi. Og det er da et eller andet sted også klart. Det er jo ikke nogen sensation at en herinde fra Astro-Forum, Lyra eller 2Astro har taget et lynende flot foto. Det er jo lodret kedeligt, set med mediernes øjne. Medierne vil have sensationer, breaking news!!! Hvis en komet er ved at styrte ned på jorden, der er fundet vand på Mars eller der er fundet en planet udenfor solsystemet, som muligvis kunne opretholde liv.. DET er nyheder…

    Så derfor har medierne naturligvis også et vist ansvar for at der ikke er awareness omkring amatør-astronomiem. Dog kan nogle lokale nyhedsstationer finde på at dukke op..

    Men jeg er lidt uenig med dig i, at medierne skal være med til at diktere hvad lærebøgerne skal indholde. Det er videnskabernes paradigmer der som sådan dikterer, hvad lærebøgerne skal indeholde. Dette skyldes formodentlig at lærebøgerne skal være med til at formidle et naturfagligt indhold, som man hovedsagtligt beskæftiger sig med i og under uddannelse. Nyhederne skal formidle noget populært, som man kan beskæftige sig med i fritiden. Altså nyhederne influerer generelt et andet univers.

    Men vi kan da kun håbe på, at det kommende internationale astronomie år (2009) vil være med til at formidle en større awarenes omkring dette fantastiske univers, og ikke mindst det ufattelige vigtige faktum, at man altså ikke behøver at være inkarneret astronørd for at få noget ud af amatør astronomi. Og at man kan beskæftige sig med det på mange forskellige planer. Æstetisk (smukke fotografier, observationer), videnskabeligt (undersøgende fotografier, observationer), teknisk (teknikken bag teleskoper, monteringer, goto m.m.) og ikke mindst bare som en hygge hobby, hvor man bare er ude for at lade op igen / stresse af. Og de kan ligeledes hver især kombineres. Og ikke at forglemme, det ufattelige store sociale indhold der er, især i astrotræfs.
    #1104

    rigo
    Deltager
    • Super Nova

    Men jeg er lidt uenig med dig i, at medierne skal være med til at diktere hvad lærebøgerne skal indholde.

    Nu heller ikke det jeg mener med det, det jeg mener jo flere der kommer ud og ser hvor starpartys, og høre nyheder om astronomi, ja selv se flotte fotos, jo flere deriblandt “lære / skolebørn m.m” og div. personer får øjne op for at der noget spænde her. Som landet ligger nu, ved størstedelen ikke noget om astronomi, så chancen for at dem som bestemmer hvordan lærebøger m.m. skal indeholde, har engang hørt om astronomi eller bliver præet. Tænker mange skolelære helle ikke har hørt eller tænker over det overhovedet, det går i glemme bogen…

    Og jeg tror det er de smukke fotos, der i først omgang kan tænde folk, til at ønske at vide mere. Det er meget lidt at folk ved at de findes og kan studeres her nede fra jorden, og med egen udstyr m.m.

    http://www.rigorigo.dk2008-09-22 20:38:42

    #1376

    m_mau
    • Asteroid
    Jeg havde kun lidt om Solsytemet i folkeskolen, hvor jeg skrev om Jupiter Pinch

    Nu går jeg i 2. g på et gymnasium og jeg har fysik på A-niveau.

    Vi har bl.a. lært om Keplers tre love.

    Vi har bestemt Solens afstand til Jorden.

    Vi har lavet noget om Makemake (kan ikke huske hvad).

    De forskellige verdensbilleder.

    Jeg har fremlagt om jupiter.

    Vi har lært om lysår, parsec og buesekunder.

    Afstandsberegning ved hjælp af paralaksemetoden og størrelsesklasser (tilsyneladende- og absolutte størrelsesklasse).

    Rødforskydning, blåforskydning og universets udvidelse.

    Hubbels lov.

    Og sikkert mere som jeg ikke kan huske Big%20smile

    Så min konklusion må være, at jeg næsten ikke havde astronomi i folkeskolen, men rimelig meget på gym. Jeg synes helt klart astronomi hører til fysik, men meget af det vi har lavet vil være for svært i folkeskolen(?).

    Cool
    #1379

    andreas.v
    Deltager
    • Main Sequence
    Apropos astronomi i skolen.

    Nu går jeg i 8.klasse på Mariager folkeskole.

    Her de sidste fysik timer har vi haft om astronomi og skulle lave en lille fremlæggelse som afslutning. Der blev samlet brugt 6 Timer på astronomi emnet!!! Og ærlig talt det er jo næsten ingenting!!Thumbs%20Down

    Jeg havde selv om sorte huller og rumtid, mens de andre klassekammerater havde om alle planeterne.

    OG der gik MEGET Astrologi i det! Folk ved simpelt hen ikke hvad Astronomi indebær og det er lidt ærgeligt synes jeg. Cry

    Vi havde omkring

    -Tyngekræft

    -Planeter

    -Stjerner

    Og ærlig talt så var det ikke særligt intrresant! Største delen af mine klassekamerater sov da også hele timen væl

    Sidste gang vi havde noget om Astronomi var vist i 4 klasse.

    Tror grunden til at der ikke blive undervist så meget i Astronomi i folkeskolen er nok at man ikke kan komme op i Astronomi i skolen.

    Hold op jeg glæder mig til Gymnasiet!

    Mvh Andreas
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Emnet 'Hvad/hvor meget / normen ?' er lukket for nye svar.