Ildkugle 2015-3-9

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Ildkugle 2015-3-9

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af bwinkler. This post has been viewed 192 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

kl. 19:24 i aftes, er der andre der har observeret den?

Jesper G.

henrik.schneider
    Deltager
    • Nova

Jeps, den blev også fanget i Hobro.

Link til Stjerneskud.info : http://www.stjerneskud.info/fireball/event2015-03-09-19-24-49/
    Hvis man klikker på et af de 2 foto’s i linket vises der en kort video sekvens af optagelsen.
    (Jesper, alt dette ved du selvsagt, så dette er mere tænkt som general info)

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Jeps – men tak Henrik. Af én eller anden grund, dukker observationen ikke op på min skærm, heller ikke efter siden opdateres. Derfor troede jeg ikke at der var en automatisk detektion. Dit direkte link virker dog, men altså ikke hvis jeg går ind via forsiden på stjerneskud.info

Jesper G.

henrik.schneider
    Deltager
    • Nova

Prøv evt. om det hjælper at gå ind på stjerneskud.info
    tryk F5, og så vælg “Observationer” og måske igen F5 (Update) måske der hænger gamle data i din maskine

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Det lader ikke til at der sker noget med f5, måske fordi det er en MacPro, når jeg klikker på adressefeltet og enter, så burde siden vel genindlæses. En genindlæsning af observationssiden fører dog tilbage til forsiden?

Virker dog i en anden browser, så det er nok i browseren der hænger noget fast.

Jesper G.

henrik.schneider
    Deltager
    • Nova

MAC, ja der virker F5 sikkert ikke, sorry

Hvis det virker i en anden browser, så er du jo på rette vei.

bwinkler
    Deltager
    • Nova

Hej Jesper

Jeg har et spørgsmål vedr. synsvinklen?

Hvis man gerne vil begrænse synsvidden for at få et bedre billed, er der så en synsretning som man kan anbefale ? Jeg mener at indfaldende meteorer som jorden ramler ind i , måske ligesom en bil ramler ind i fluer mv.?

Denne retning ændre sig gennem døgnet, men hvor er egentlig “fremad” om morgenen “Feks.”??

norup
    Deltager
    • Super Giant

@Jesper,

Ja, opdatering af observations-oversigten på websiden kan godt drille lidt, afhængigt af browser.
    Der er dog mulighed for straks at få notifikationer både via twitter
    ( @stjerneskudinfo ), facebook ( Stjerneskud ) og mail (PM mig).

@Bjarne,
    Hen på morgenen vender zenith fremad, men det er ikke helt så enkelt at optimere fangsten.
    Groft sagt kan man lettere se mindre stjerneskud nær zenith, fordi de er tæt på, men man kigger på et ret lille areal af atmosfæren, så der er få meteorer.
    Nærmere horisonten er chancen større, fordi man overskuer en større del af atmosfæren, men til gengæld skal meteorerne være klarere grundet større afstand.

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Tak for svaret Anton.

Hvis du har en mailingliste, der aktiveres når systemet trigger på en ildkugle, så vil jeg da gerne med på den

Bjarne, hvis du vil have bedre billeder, kan man (som du selv er inde på) anvende en længere brændvidde og håbe på at ildkuglen kommer i billedfeltet (der er ikke større chance i radianten), eller anvende en højere opløsning med et all-sky DSLR kamera og god optik.

Det optimale (utopiske) vil nok være 5 farvekameraer med høj opløsning og kvalitets vidvinkeloptik, ét der dækker zenith og 4 der dækker hvert sit verdenshjørne, tilsammen hele himlen. Det vil blive ekstremt dyrt, der skal også noget solidt computerudstyr til og en kæmpe kuppel.

Et DSLR med fiskeøje kan være en mulighed for at få bedre billeder, end de små S/H videokameraer kan præstere.

Jesper G.

bwinkler
    Deltager
    • Nova

Hej Anton og Jesper

Jeg takker mange gange for nogle fine svar og gode råd, tak.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Emnet 'Ildkugle 2015-3-9' er lukket for nye svar.