Køb af teleskop.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Køb af teleskop.

• Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 9 måneder siden af dan. This post has been viewed 840 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

niclasthem
    • Asteroid

Hej jeg har besluttet mig langt om længe at købe et Teleskop.
    Men så er det jo rigtig mange valgmuligheder.

Jeg er stortset både til Planeter / Stjerner / Galaxer.

Mit budget på et teleskop er fra 1500 til 1800. Vil helst ikke over denne pris.

(prisen er uden fragt)

Jeg har selv kigget på Skywatcher Skyhawk 114mm f/4½ til 1595,-
    Vil dette være et godt eller dårligt valg?

Med venlig hilsen Niclas!

henrik
    Deltager
    • Nova

Hej Niclas

Skyhawk 114PM er et ret fornuftigt instrument;

Det er en ret kort newton med f/4½. Men den udemærker sig ved at have et parabolsk spejl som giver bedre kontrast (+ motor) end så mange andre i den klasse, såsom Bresser Galaxia eller Skywatcher Explorer130.

Den kun 400kr dyrere 130PM har dog også motor og et lidt længere f/forhold på f/5. Hvis jeg var dig ville jeg nok overveje den fremfor 114’eren, da den har en lidt kraftigere montering og trods alt samler 30% mere lys for den beskedne mer-pris.

.. Medmindre de 1800 er meget klippefaste eller transpoartbiliten er vigtig.

En dobsonian kunne også være et godt valg som alternativ, men selv de billigste er jo lidt dyrere; En 200mm koster lige et par hundrede oveni igen, men samler jo så også 3x så meget lys som 114’eren.

niclasthem
    • Asteroid

Mange mange mange tak… jeg tror jeg vil over veje 130PM’eren

c.gertz.bech
    • Asteroid

Jeg har for nylig købt en Orion Starblast, som jeg har været mægtig godt tilfreds med. Den har en Dobson-montering, men selve teleskopet minder meget om den Skywatcher, du har kig på (de bliver lavet på den samme kinesiske fabrik) – en kort 114 mm. Newton med parabolsk spejl. Jeg havde egentlig besluttet mig for netop den Skywatcher, men så faldt jeg over et godt tilbud på en brugt Starblast i stedet.

Når det lige var den type, jeg havde kig på, var det især fordi det var vigtigt for mig med noget, der var let at transportere. Jeg bor på tredje sal og skal slæbe tingesten op og ned ad trapperne, hver gang jeg skal bruge den, og her er det en meget passende størrelse.

En anden fordel er, at den har et ret stort synsfelt; det gør det lettere at finde tingene på himlen. Til gengæld er den ikke helt så meget på hjemmebane, når det gælder om at kigge nærmere på planeter. Efter hvad jeg har læst mig til, skulle man nu nok kunne se noget, men jeg har ikke haft mulighed for at gøre mig de store erfaringer selv endnu. Var ude og kigge lidt på Saturn den anden aften, og det var ikke specielt imponerende – MEN det var der nu flere gode grunde til: Teleskopet var ikke specielt nøjagtigt kollimeret (og korte newtons er vist ret følsomme på det område), lidt mere forstørrelse ville have hjulpet (jeg mangler en barlow-linse …), og endelig stod Saturn ret lavt og var derfor plaget af både byens lys og atmosfærens uro (to ting, som jeg ikke rigtig kan gøre noget ved, desværre …!)

Et teleskop med større f-forhold vil nok være lidt mere all-round (bedre til planeter), og en større åbning ville jo altid være rart, men så bliver tingesten jo også både dyrere og mindre håndterlig – og begge dele var trods alt ret væsentlige faktorer for mig.

niclasthem
    • Asteroid

Hej. Hvad er prisen på denne Orion Starblast? kan ikke finde prisen på nettet.

niclasthem
    • Asteroid

Hej der er en kikkert der hedder Bresser 114mm f/8 den er en del længere end Skyhawk 114mm f/4½. Men Bresser Lyra 70mm f/13 som er endnu længere. Hvád for en ville være bedst af disse 3?

k_holst
    Deltager
    • Nova

Du kan finde en 6″ her http://www.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=787 til 2895,- med “objekt lokator” der hjælper dig med at finde rundt.

Eller en 8″ Skywatcher (uden elektronik) til 2695,- her http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=sw717&cat=413

c.gertz.bech
    • Asteroid

Niclasthem wrote: Hej. Hvad er prisen på denne Orion Starblast? kan ikke finde prisen på nettet.

Der er vist ikke nogen i Danmark, der har den. Jeg har set den på http://www.teleskop-express.de til 179 euro, og så kommer der noget fragt oveni. Men som nævnt fandt jeg den brugt.

C. Gertz Bech2008-12-23 17:35:19

lars.l
    • Asteroid

Hej,

Er også hel ny, men har dog for mange år siden haft interessen igennem en længere periode. Jeg kigger selv på dette:

Det ligger vel kun lige over dit budget, og så får du et dobson, som mange her anbefaler

Venligst

Lars

Lars Malmgren
    Deltager
    • Super Nova

Hej Niclas, Gertz og Lars (og andre nybegyndere)

Jeg vil klart anbefale den 200mm (8 tommer) dobson som jeres første teleskop.
    Ja den er helt uden elektronik og motorer osv, men det er lige netop en fordel for nybegynderen.

Hvorfor?
    Jo, det at bruge et teleskop kræver noget viden og erfaring.
    Det er ganske enkelt svært at sætte et motorstyret teleskop op, så det spiller efter hensigten. Man kommer meget let til at bruge en masse tid på at få computeren til at makke ret eller på at forstå hvorfor teleskopet ikke finder den galakse man bad den om at styre hen på.
    (selvom jeg har haft teleskoper i en del år nu, så bruger jeg stadig mest tid på at få al teknikken til at spille = mindre tid til stjernerne)
    Når man så har lært alt dette – og det kan sagten tage en hel vinter – ja så vokser man meget hurtigt fra sit første teleskop fordi det er for lille.
    For da man valgte motorstyring osv. så fravalgte man pga prisen også en stor åbning (= spejlets/linsens størrelse = evne til at samle lys).
    Motorstyringen koster jo. Så sælger man til langt under købsprisen, da alle de erfarne ikke er interesseret i begynder-teleskoper kan de være lidt svært at komme af med.

Dobson teleskopet på 8 tommer er et super teleskop. Med det kan du se mange mange galakser, planetariske tåger, alle planeterne (minus små-planeten pluto), og selvfølgelig månen, solen (ALTID !) med solfilter.

I starten er det svært at finde objekterne, især de små.
    Men jeg vil påstå, at for en nybegynder der ikke har en erfaren til at hjælpe sig, så er det mindst lige så svært at få det nye teleskop med motorstyring til at finde objekterne for sig.

Så min mening er, at nybegynderen er bedre stillet med dobsonen + et stjernekort (evt printet ud fra et planetarieprogram)!

Nå nu nybegynderen har leget med teleskopet i et par år er tiden måske inde til et med motorer. Måske vil han/hun fotografere lidt osv.
    Istedet for at sælge dobsonen så vil jeg anbefale at han/hun beholder det.
    For mens det smarte motorstyrede teleskop snurrer og fotografere, så der det super dejligt at gå på opdagelse mellem stjernerne med den trofaste dobson!

Sidst men ikke mindst!
    Meld jer ind i en astro-klub !!!!!
    Der sidder nogle gutter og guttinder, der bare ved helt fantastisk meget om teleskoper, udstyr og hvordan det bruges. Og så er det søde og rare mennesker (også selvom nogle måske er nogle gamle nisser LOL)
    Og de inviterer gerne andre medlemmer af klubben hjem og viser deres udstyr frem = alle tiders mulighed for at prøve forskellige teleskoper FØR man bruger mange tusinde kr på et måske fejl-køb Wink

Skywatcheren, som Lars henviser til, er måske et rigtig godt bud, da pundet er faldet ret meget.
    Måske kan Henrik fra Lyra.dk give et godt tilbud, da de fører Skywatcher.
    Ellers har http://www.2astro.dk også gode dobsonner fra Meade.

dan
    • Asteroid

Denne 8″ dobs er så vidt vides ikke parabolsk spejl?

Hvilket nok har stor betydning?

Dan
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Emnet 'Køb af teleskop.' er lukket for nye svar.