Klimaforvandlingen…

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Klimaforvandlingen…

• Dette emne har 85 svar og 18 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år siden af Bjarne. This post has been viewed 2537 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 86 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
    • Neutron star

Outlook, tillykke med at du er nået til en erkendelse! Imponerende at du som lægmand kan have større indsigt i tingene end hundredevis af højt uddannede fagfolk. Jeg bukker mig i støvet.

henrik
    Deltager
    • Nova

Hej Outlook.

Når du skriver …naturens ressourcer vil effektivt og automatisk lægge låg på en forøget udnyttelse, så mener du at om 20år er der ikke mere olie og så kan vi nok finde ud af at reducere CO2’en effektivt?

Jeg er bange for at du undervurderer menneskets vilje til a overleve.

NÅR olien er væk og folk – fx. familien gorsevski – fryser ad h.. til om vinteren, så ryger al bevoksning i nærheden, indtil der ikke er mere at komme efter.

Mht. nye teknologier de skal tage over?

Ja, men kun dem der har råd, mens de andre (sydpå, østpå og de fattigere her) givetvis vil vælge skovhugst fremfor at risikere at fryse ihjel.

Så ja og nej; 4hjulstrækkerne ender før eller siden på skrotpladsen. Men den fonruftige ville nok reducere forbruget af en begyndende knap ressource, soms kunne holde længere.

Men sådan virker markedsøkonomien ikke!

Hvis efetrspørgslen på olie falder, falder prisen også, så flere får mulighed for at efterspørge det. Dermed vil selv ny teknologi ikke få den store miljøeffekt før olien ER væk. Derefter bliver det kullene og træerne.Henrik2009-01-14 11:19:16

henrik
    Deltager
    • Nova

Sjovt nok – dvs. som et ææble i turbanen i denne diskusion – handler dagens pressemeddelelse fra JPL om de stigende CO2 mængder

LÆS: Understanding the Sources of Rising Carbon Dioxide

Citat: “..Scientists agree that human activities have been the primary source for the observed rise in atmospheric carbon dioxide since the beginning of the fossil fuel era in the 1860s. 85% of all human-produced carbon dioxide emissions come from the burning of fossil fuels like coal, natural gas and oil”

rigo
    Deltager
    • Super Nova

stigende CO2 mængder benægter jeg helle ikke, men tror ikke det kommer til at forvolde de store problemer, ikke andet der vil komme forandringer. Men vi er forskelige om at syndes hvad god og dårlige forandringer er, og lidt krise er nu ok sundt, gode ting skal der komme ud af det også

martin.kruse
    • Main Sequence

Jeg har med vilje ikke udtrykt, hvad jeg selv mener om klimaforandring og, hvad man skal gøre, da jeg synes det er ret spændende, at se på, hvordan man kommer frem til konklusioner. Og det er jo også relevant for et hvert emne, der ikke er hugget i sten de sidste 100 år.

Der er to ekstremer: Risikoen er så uhyrlig, at alt kan retfærdiggøres; det er usikkert, hvad der sker, så lad os vente.

Jeg hælder mere i retning af den sidste som en holdning. Dels på grund af min skepsis ift. IPCC mm, men mest fordi, jeg er gevaldigt bange for, hvad der kan ske i nedgangstider, hvis der er generel accept af det første synspunkt.

Men man kan gøre rigtig meget uden at indføre en totalitær stat.

I kontorbygninger oln. Kan der typisk spares 50% blot ved ordentligt design og DRIFT uden at det koster mere. Her taler jeg som fagmand. Ofte kan man spare 10-30% i en bygning blot ved at indstille systemerne ordentligt. Som regel har man sat folk til at drive bygninger, der ikke er uddannet til at optimere energiforbrug, er lavt lønnede og intet incitament har for at optimere. Der er intet krav om at individuelle kontorlejemål skal kunne måles individuelt. Hverken i nybyggeri eller ved større renoveringer. Det er som Østeuropa, hvor man styrer indeklimaet ved at lukke vinduer op, mens varmen går for fuld drøn.

Jeg synes vi skal hente de 50% nu, selv hvis der ikke havde været nogen klimadebat. Det er impotent at bruge / svine unødigt og man udsætter sig for en økonomisk risiko. Jeg er ikke ekspert på transport, men ved der også findes en række løsninger, der batter uden at hele København skal deles om en hybrid fiat 500.

Så lad os gøre det, før vi indfører diktatur af skræk for mulige klimaforandringer.

jesper
    Deltager
    • Neutron star

Martin det er fint og velkomment at du udtaler dig som fagmand. Hvis der typisk kan spares 50% på energiforbruget i en kontorbygning er det jo en vigtig del af problematikken.

Men helt ærligt: Al den snak om at indføre diktaturstat og totalitarisme, og korrupte forskere osv. Er det ikke en lille smule paranoidt?

rigo
    Deltager
    • Super Nova

Det jeg kunne ønske mig at vi stod sammen om i klimarådet ER Transport:

Mener at den Danske stat (gerne flere EU stater), kan give afgift frie EL biler i næste 25år, altså man spare 180% i DK.

Jeg har set en del udsendelser om hybrid, 100% el, og etanol m.m., og her tænker jeg, der kun EN ting der dur, 100% EL biler. De er faktisk så fantastisk, at det er huld i hovedet at bruge andet form for drivkraft (på nær tungtransport som evt. stadig kunne være ØKOetanol, en form for diesel)

Men der er et par svagheder, før “kloge” folk går ind i et nyt ELbil køb, da et bil køb ofte er et stort hug i ens pung. og især genslag værdien skal være iorden, og den kan man kun vær sikker på før at en EL bil er belvet et alment køretøj.

Så man kan ikke bruge hovsa løsninger på tekninken m.m. med minder staden giver fri afgift, og “vægtafgift” så man i det mindste ved at udgiften til ny EL bil ikke bliver en risiko for at miste mange penge. Der mangler standarter tekniker, som optankning teknikker og at systemet ikke bliver for umoderne (eks. umoderne batterier bare efter 1-3år) så et brugtsalg er en umuligehed, det er hvad folk vil frygt mest, og langt fra at skifte kraftkilde.

Jeg har set sådan en EL børstløs motor, Damn de rykker, de er vilder end Benzinmotor, og er meget mere enkel en alm. brændstofmotor i sin opbygning, og vil koste meget minder at fremstille. Svagheden er så stadig stadig tunge, fyldig batterier, men det kan lige gå an, men selv måden de bliver installeret på er ikke rigtig efter min mening. Man skal kunne skifte celler, celle type uden at skifte hele bilen ud. Plus at en optankning skal sek automatisk på en alm. tankstation. Så Sådan en EU/USA standart skal også opfindes.

Jeg så også en ELbil i normal design som en alm. bil, der havde indbygget solceller i “lakken” Damn det var også smart, især til de varme lande. En sådan bil står tit og ofte og venter/ikke i brug mange timer i døgnet, og her bliver den bare opladet ganske gratis. Der var ca, til 60km kørrelse hverdag, hvis den stod i Califoinen. Vildt ikke. Det er sku fremtiden!. I DK har vi eks. vindmøller der laver for meget EL om natten, her står de fleste biler stille, og kan lader op på det… Det er sku da lige med nulCO2, men fordi jeg går ind for det, er også meget omkring miljø støj, og at blive fri for olien og de starter der har det m.m. Så det stor ser kun er flyindustrien der er forburger det. Resten skal være økonetanol, som er dyret på marken, så det er CO2 netral og ikke stammer fra slynglestater m.m.

Sorry for grammatikken/fejl, men gider ikke ret til 🙂

http://www.rigorigo.dk2009-01-14 13:38:23

outlook
    Deltager
    • Super Nova

Ja, Jesper. Man er kommet frem til…sådan lyder det. Alle kan jo have en mening. Man skal heller ikke stole blindt på videnskaben, når den ikke er eksakt! Så er det lidt ligesom at stole 100% på en Bullterrier. Og den går altså amok en gang imellem. Ligesom klimafolkene. Men som vi kan se lige her på forummet, så er der skam allerede tiltag for et bedre klima.

Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

rigo
    Deltager
    • Super Nova

http://www.veoh.com/videos/v109486225qs5FaaJ tjek dette ud, man kan faktisk lave sin gammel bil om ret let, ud med forbrændingsmotoren og ind med EL motorer

They were converting a ’67 Camaro for Anthony Keidis, who is the lead singer with The Red Hot Chili Peppers

Gadget suggests on one of his sites (http://www.leftcoastelectric.com) that this kind of conversion might get 100 Mile range… more than enough for an in-city commuter like myself. 90% of my driving is 10 miles or less, round trip.

I hope they do continue this series, and perhaps make it a little more educational for the DIY crowd, though it’s understandable they want to start with the “Pimp My Muscle Car” approach for ratings etc.

http://www.rigorigo.dk2009-01-14 13:44:07

outlook
    Deltager
    • Super Nova

Ved du hvad, jeg kommer til at savne lyden af en big block V8 motor. Tror du ikke, man kan digitalisere den og anvende den i el bilen med et par “diskrete” højttalere, hehe.

Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

rigo
    Deltager
    • Super Nova

hehe, ja det har du ret i, men hvem siger ikke man må have sådan en som nr 3bil husstanden 🙂 hvis det er en klassisk så bliver de vel helle ikke forbudt 🙂

jesper
    Deltager
    • Neutron star

Med få mulige undtagelser er ingen videnskab 100% eksakt. Hvis du gad at læse klimapanelets udgivelser ville du se at det gør de heller ikke krav på. De bruger sandsynligheder, som endda er konservative i tvivlernes favør.

Rigo: Elbiler, vedvarende energi, bedre offentlig belysning, bedre energistyring i huse og så videre og så videre er jo alt sammen en del af det. Måske endda atomkraft i en overgangsperiode. Men hvor mange resourcer vil de vestlige politikere poste i den slags? Kommer det videre end til valgtalerne?

rigo
    Deltager
    • Super Nova

http://www.go-ev.com/ motorer kan købes her 🙂

http://www.rigorigo.dk2009-01-14 15:28:33

oldfart
    • Asteroid

Nu er levetiden på batterier altså ikke så stor endnu, typisk 3-4 år …en udskiftning løber snildt op i 10 K.. personligt tror jeg ikke på elbilers fremtid – allerede nu har man en fungerende motor der kører på komprimeret luft og der kan jeg bedre se fidusen, om ikke andet er der da næsten ingen afgasning fra batterier og ingen dyre bat. udskiftninger

rigo
    Deltager
    • Super Nova

10 K er vel ikke ret meget på 4år, som alm. service på en bil motor. og det er nok noget der kan blive noget billiger. komprimeret luft tror jeg godt nok ikke meget på metoden

http://www.rigorigo.dk2009-01-14 15:29:35

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 86 i alt)
  • Emnet 'Klimaforvandlingen…' er lukket for nye svar.