Kvalitetsstyring:

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Kvalitetsstyring:

  • Dette emne har 24 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 755 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #9381

    mortenb
    Deltager
      • Super Giant

      Henrik, du er velkommen til at flytte dit indlæg herover.

      Med baggrund i rubrikken “levering & service” er det meningen at få en idé om de problemer vi amatører står over for i forbindelse med vore leverandører.

      Kendetegnende er, i alt fald for mit tilfælde, at det meste jeg får leveret kommer i ringe tilstand og alt for sent. Leverandørerne er flinke, men faktum er at vi kunder står med håret i postkassen hver gang, irriteret og forsinket. Og jeg kunne skrive en lang liste over eksempler.

      For at skabe et overblik har jeg oprettet LEVERING & SERVICE rubrikken under astronomiens betingelser. Jeg håber alle vil bruge den indtil den er overflødig. Det vil så hen ad vejen blive tydeligt hvor der er flest problemer. Og disse kan vi forbrugere så få en chance for at undgå.

      Hermed er diskussionen åben:

      MortenB2009-01-30 16:49:17

      #9385

      mhansen
      Deltager
        • Nova

        Nu har jeg lige siddet og læst Henriks indlæg på din anden tråd og på trods af at Henrik aldrig vil kunne anses for at være 100% objektiv, så synes jeg da alligevel at hans indlæg bærer præg af at være et forslag til selve opbygningen af din tråd og ikke af at være et forsvar af forhandlere.

        Han er jo bestemt ikke imod din tråd.

        Bare en lille kommentar fra mig..
        #9391

        tommy.frank
          • Super Giant

          Må man kun sige noget hvis man er sur?

          #9392

          mstauning
          Deltager
            • Black Hole

            Jeg vil nok også være tilbøjelig til at give Henrik ret i at bruge afstemnings funktionen ville være godt. Man har jo så mulighed for at uddybe videre i tråden, så en kombi af de to.

            #9406

            mortenb
            Deltager
              • Super Giant

              Et rating system duer ikke. Det kommer ikke til bunds i de konkrete problemer. Det fortæller intet om dårlige varer, forsinket levering eller graden af service i de enkelte leveringer. Som forbrugere er det på tide at vi får nogle fakta at forholde os til.

              Fakta om enkelte brands, typiske leveringsfejl, typiske produktfejl, og især at vi hver især genkender de problemstillinger som de andre OGSÅ har. Ikke bare dig. Jeg har en slem mistanke om at kvaliteten på meget af det vi får leveret er for RINGE ! Så lad os få nogle eksempler, lad os se hinandens problemer, lad os få irritationen frem .. lad os for en stund glemme tågesløret af statistiske kedelige meldinger og få noget håndgribeligt.

              Og lad os så lave en statistik BAGEFTER !!!

              #9409

              rigo
              Deltager
                • Super Nova

                Vil godt lige indskyde lidt god handels/købmands info hvordan sådan en god nethandel/ordresalg burde gøres.

                Jeg/vi har solgt tøj fra webshop i snart mange år. Ca. fra den gang man kunne købe internet adgang i DK.

                For ikke at skuffe hvor kunder, eller os egen pengepung (frem og tilbage forsendelse er dyrt) Tjekker vi alle vare vi sender ud først, det vil sige ud af indpakning og et hurtigt kik over det hele, før vi sende ud. Formindsker 95% af fejl. Næste stor faldegruppe er tid!. Vi sender 95% af alle vare ud samme dag de bliver bestilt hvis det er før kl ca16. = hvorfor vente til sener, det giver samme arbejde i den sidste ende, og vi får dobbelt så mange bestillinger fordi hvor kunder kan lide den service…. Vi køre så dog ikke med IKKE LAGER VARE (lager på godt 2mil.), så derfor kan vi sende med det samme. Mange firmaer som køre dropshipping (ikke lagervare) trækker ofte så længe de kan så de bestiller flere ting på samme tid, så hjemtagning ikke bliver for dyrt. Men men! det er kan være dumt at vente/gør sådan, da en kunde som regel gerne vil købe mere, men venter måske til han først lige får sin vare hjem. Så en god købmand, få lynhurtige udført orders, også bytter, og smeder mens jernet er varmet. Men det er altså mange købmænd som ikke tænker sådan, og det er noget af det dummest, man mister rigtig mange kr. på det, plus at ens kunder måske ligeeeee forsøger en anden butik, for at se om de er beder/hurtiger osv. ´ved næste køb, og igen mister man et salg… Jeg kender det alt for godt. Og jeg går en del op i den slags “hvad kan gøres beder”. Tror det er noget fra min tid som murermester/byggeri. Det kan køre på skinner hvis man vil!…

                Well det var hvis lige det, har sikkert en masse mere, men nu skal den lille sove, og det er kun far der dur til at putte fortiden 🙂

                http://www.rigorigo.dk2009-01-30 20:08:11

                #9410

                nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

                  Rigo – Respekt, det er nemlig godt købmandskab du beskriver.



                  Nightsky2009-01-31 08:20:24

                  #9416

                  henrik
                  Deltager
                    • Nova

                    Hej Nightsky.

                    Man kan ikke checke en kikkert A-Z!

                    For selvom vi jo rent faktisk LAVER en inspektionstest, kan vi kun sjældent opdage fejlene:

                    En skrue knækkede fx. for en kunde da han skulle spænde tubusringen.

                    Skruer der bøjer eller knækker under polindstillingen ville heller ikke være fanget ved en inspektionstest

                    En kikkert fra en af vore leverandører var blevet checket og “testet i en optisk bænk”, men ikke desto mindre var der en flig i linsen da den kom frem! En anden kikkert fra samme leverandør havde “pinched optics”, som jo stort set kun kunne være blevet opdaget ved en stjernetest.

                    Så selv en grundigere inspektion er tydligvis ikke noget værd

                    Så du behøver nu ikke være rystet..Henrik2009-01-30 20:40:20

                    #9422

                    nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

                      Hej Henrik

                      Selvfølgelig er det svært at checke alt, men det var også mere at du skrev “Ingen lukker kasserne op og gennemgår A_Z”. Jeg tolkede det sådan at man ikke lukkede kasserne op.

                      Jeg er rolig igen. Kunne heller ikke helt gennemskue dit udsagn, da jeg kender dig som en god forhandler.

                      Lars Nightsky, Tvis

                      PS. Har forøvrigt likke pakket nogle kubikmeter teleskop ud. Super indpakning og kvali hele vejen. Venter bare på klart vejr

                      Nightsky2009-01-30 21:05:09

                      #9424

                      mortenb
                      Deltager
                        • Super Giant

                        Nu var det måske mig du tænkte på Henrik. Men inden da havde den oprindelige modtagne kikkert jo lakeringsfejl og mærker i dughætte. Så faktisk var hele 3 ting i 2 leveringer defekte. Skywatcher … jeg tror ikke jeg tør mere. Og så røg der lige en måned med det …

                        En anden sjov historie, så købte jeg et brugt Qcam 5 C og forespurgte Henrik (Qcam) efter en manual til download, så jeg kunne lære kameraet at kende. En manual FINDES IKKE ???, men Henrik (Qcam), så flink som han er, tilbød at jeg kunne ringe nårsomheltst. Jeg mener .. det er da super service, men INGEN MANUAL ???

                        Meade … Pyha, lad os glemme det hurtigst muligt. Igen, sikke noget bras, men super service. At det så tog ca. ½ år før tingene kørte bare nogenlunde …

                        Men der findes garanteret 100 vis af historier. Lad os nu få dem frem !

                        MortenB2009-01-30 22:56:26

                        #9426

                        tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

                          Nu er det jo ikke alle der ønsker en åbnet kasse, jeg fortrækker selv
                          at bryde seglet på mine ting og checke alt, og har aldrig haft
                          problemer med at få det fixet, på nær en lille bitte ting på min EQ6,
                          ellers er det jeg har oplevet bare dårligt materiale(lxd75) som gratis
                          blev skiftet.

                          Forban…. timeouts %&/”%/%”&/”/

                          #9429

                          nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

                            Jeg vil da gerne komme med min seneste gode erfaring.

                            En 18″ fra USA, alt mere end perfekt pakket ind, så det uden problemer kunne klare turen med fly herover.

                            Alt ser ud til at være i perfekt stand. Der står at alt er kontrolleret inden afsendelse og jeg er tilbøjelig til at tro på det.

                            Masser af manualer, dog rimelig tykke.

                            Indtil videre har jeg kun fundet en lille bitte ting som var lidt galt, en bolt som var løs.

                            Det er første gang jeg har indkøbt en større astro ting som er 100% perfekt. Så det kan lade sig gøre.


                            Det 100% perfekte er selvfølgelig personen til venstre 🙂

                            Man kan se flere foto her:
                            http://www.midtjyskastro.dk/Artikler/Obsession18tommer.htm

                            Nightsky2009-01-30 21:31:08

                            #9430

                            rigo
                            Deltager
                              • Super Nova
                              Det jeg har hørt rundt omkring i de sidste godt 2år, som de fleste er enige om når man lytter, som er det værste, og nej det er ikke “ventetiden som sådan” MEN *’det uvisse!.

                              Kender i den citation som forbruger (IKKE kun astro shops): hvis man har bestil noget og det ikke dukker op, og man får ikke svar hvorfor (end da 1,2,3,4 gang). At forhandler ikke siger som det ER, at det er forsinket, eller hvad det nu er galt. Det er en ærlige sag at noget er wrong et sted, men klar beske er et MUST. En ret præsis dato for en levering skal der til, og kan det ikke opflydes, så skal forhandler selv tag kontakten den dag det ikke skete/eller før

                              Det med defekte ting, syndes jeg ikke har hørt til så meget, det er mere uheldig mandags modeler, og ting og sager som bare er for Kina kvalitet, men entelige ikke forhandler skyld, vi vil jo have noget “billige” lort, eller vi jo ikke betale prisen i mange tilfælde, men det er jo en anden snak.

                              http://www.rigorigo.dk2009-01-30 21:52:12

                              #9431

                              rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

                                Nightsky wrote: Jeg vil da gerne komme med min seneste gode erfaring.

                                En 18″ fra USA, alt mere end perfekt pakket ind, så det uden problemer kunne klare turen med fly herover.

                                Alt ser ud til at være i perfekt stand. Der står at alt er kontrolleret inden afsendelse og jeg er tilbøjelig til at tro på det.

                                Masser af manualer, dog rimelig tykke.

                                Indtil videre har jeg kun fundet en lille bitte ting som var lidt galt, en bolt som var løs.

                                Det er første gang jeg har indkøbt en større astro ting som er 100% perfekt. Så det kan lade sig gøre.


                                Det 100% perfekte er selvfølgelig personen til venstre 🙂

                                Man kan se flere foto her:
                                http://www.midtjyskastro.dk/Artikler/Obsession18tommer.htm

                                Tillykke Lars!!! nice 18″ Star

                                Ja, men her snakker vi også om noget som ikke skulle være “billige kina model” så derfor har du fået noget som bare dur 99,99% 🙂
                                #9432

                                nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

                                  Hej Rigo

                                  Jeg bliver mere og mere glad for dig. Klar besked er altid et “must” ved en handel, også selv om man skal kontakte kunden for at give dårlige nyheder.

                                  Det ender med at jeg kommer forbi og handler noget moderne ungt tøj til mig selvHug

                                  Nightsky2009-01-31 08:20:55

                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'Kvalitetsstyring:' er lukket for nye svar.