LDN 1235, vdB 149, vdB 150 og PGC 67671

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER LDN 1235, vdB 149, vdB 150 og PGC 67671

Dette emne indeholder 7 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af flemov 1 dag, 20 timer siden. This post has been viewed 150 times

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

ginge
    Participant
    • Giant

Hupp!

Starter sesongen med en krampetrekning fra i vår. Samlet masse subber på LDN 1235 men var plaget av måneskinn, skyer og det faktum at objektet hang over skinnet fra Oslo. Hadde egentlig gitt opp å prosessere det helt til jeg faktisk skjønte hva LocalNormalisation EGENTLIG gjør. Etter det ble jeg kvitt det meste av gradienter og det som var igjen plukket jeg bort med 5 eller 6 bakgrunns-samplinger i DBE, … tror jeg brukte en time på å finne fram til de riktige stedene å plassere dem, hehehe. Med all denne eksponeringstiden burde jeg kommet mye dypere, men forholdene tatt i betraktning er jeg sjeleglad for at jeg ikke ga helt opp og at timene ute i skogen faktisk kunne brukes til noe. Hurra for algoritmene!!! Skjønner forresten ikke hvorfor den heter Haitåken og ikke Hunden-i-The-Simpsons-tåken.

Større versjoner og tech specs finnes her: https://flic.kr/p/PMiTYs

Mvh Ginge

nightsky
    nightsky
    Participant
    • Neutron star

I sandhed et fantastisk foto, selv om det måske er så dybt som du ønsker.

Sæsonen er hermed skudt i gang med et utroligt godt foto af et spændende objekt.

Bravo….

Lars

ginge
    Participant
    • Giant

Mange takk, Lars! Kult å være i gang igjen!

mvh Ginge

flemov
    flemov
    Participant
    • Main Sequence

Trods alle forbeholdende – et rigtig godt resultat på et svært object !
    Jeg synes også at det er fint med den beskrivelse du har lavet af objektet, det er noget som tit mangler,

når der fremvises billeder.

Det er godt nok en hurtig optik du har 🙂

Flemming R. Ovesen.
    TOC observatory
    http://tocobs.org

ginge
    Participant
    • Giant

Tusen takk for hyggelig kommentar!
    Rask optikk, ja. Jeg lurer faktisk på om det hadde vært bedre å kutte sub-eksponeringstid og heller tredoble antallet, eller mer. Har jo sett noen gjøre veldig fine ting på den måten, men er usikker på om det fungerer på mørke tåker som dette og har egentlig ikke lyst til å bruke dyrebare klare netter på noe som ikke fører fram. Men det kunne definitivt vært kult med færre stjerner i metning. En annen ting er jo også at med et gammelt kamera som mitt QSI583 er nedlastningstiden så lang at man helst vil laste ned så sjelden man kan.

g

munkholm
    Participant
    • Neutron star

Hej Ginge, har først nu set dit fine skud. Jeg er sikker på du kan få mere ud af den under bedre forhold. Jeg siger det fordi jeg selv har prøvet kræfter med den, og ved at den ikke er nem at behandle, men tillykke med resultatet.

ginge
    Participant
    • Giant

Takk, Munkholm. Helt enig. Får prøve en gang til senere, men tidlig på høsten når den ikke befinner seg i retning Oslo.

mvh Ginge

flemov
    flemov
    Participant
    • Main Sequence

Hej Ginge !

Jeg tror, at det bedste på sådan et objekt er lange eksponeringer – så må man jo tage med at stjernerne bliver større. Om det
    skulle være bedre med kortere eksponeringer med et moderne CMOS-kamera – ja muligvis 🙂

Mvh.
    Flemming

Flemming R. Ovesen.
    TOC observatory
    http://tocobs.org

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.