Lidt om elektronik og hvorfor det virker.

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Lidt om elektronik og hvorfor det virker.

• Dette emne har 121 svar og 19 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 10 måneder siden af henrik. This post has been viewed 8442 timesschneider. This post has been viewed 8442 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 122 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

På opfordring i Morten’s tråd om hans udfordringer med strømforsyninger starter jeg hermed en ny, med det primære formål at diskuterer og fortælle lidt om udfordringerne med elektronik.

Det er min tanke at starte tråden med noget meget generelt snak om elektronikens grundkomponenter, modstande, kondensatorer og spoler, derefter let henover aktive som transistorer og dioder.

Jeg tænker at jeg vil forsøge at beskrive de enkelte komponenter lidt som byggeklodser, så vi senere i tråden kan begynde at sætte den sammen til kredsløb, og så diskuterer disses funktion, fordele og ulemper.

Tråden skulle gerne kunne virke som et interaktivt kursus, hvor indspil fra alle må være et “must have” for at den kan fungerer i vores forum.

Hvad tænker i om dette?

henrik.schneider2016-08-17 08:14:44

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Alle tiders ide Henrik det bliver en fagre ny verden for mig.

Men hvor kan man købe sådanne elektronik dimser ?? er der et godt sted her i danmark man kan få sådan nogle forskellige dimser evt. en hjemmeside man kunne kikke lidt på ??

mvh Finn

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Finn wrote: Men hvor kan man købe sådanne elektronik dimser ??

Der er mange steder i dk hvor det kan købes, egentligt plejer jeg bare at søge på google og så bruge den som lige passer mig den dag.
          Et eksemple kunne dog være ham her: http://www.elextra.dk/main.aspx?page=articlelist&gid=17&gidlevel=0 men som sagt der er masser at vælge imellem

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Varmebånds diagram søges

mvh Finn

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Finn, jeg har handlet meget med ham her:

http://scantronic.dk/

Meget flink og hjælpsom fyr der har biksen.

/Rudi B. Rasmussen

michaelr
              Deltager
                • Super Giant

Hej Henrik

Super initiativ og en rigtig god idé, også med en byggeklodstilgangen! Jeg er ihvertfald interesseret. Elektronik har altid været lidt mystik for mig. Jeg vil gerne følge med og melder mig frivilligt til at stille “interaktive” dumme spørgsmål, hvis der er behov for det

Første sikkert meget dumme spørgsmål kommer her: jeg har altid bøvlet med at finde rigtige sikrings størrelser. Hvorfor står der 250 V på glas sikringerne og hvad gør man så, når det skal anvendes til 12 V?

Bh

Michael MichaelR2016-08-17 09:30:15

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

MichaelR wrote: Hej Henrik

Første sikkert meget dumme spørgsmål kommer her: jeg har altid bøvlet med at finde rigtige sikrings størrelser. Hvorfor står der 250 V på glas sikringerne og hvad gør man så, når det skal anvendes til 12 V?

Det er absolut ikke et dumt spørgsmål – men et spørgsmål som selv professionelle tiltider “kløjs” lidt i.

Strøm styrken f.eks 1A, beskriver ved hvilken strøm sikringen vil bryde. (gå i sikker tilstand)
                  Spændingen f.eks 250volt, beskriver hvilken maksimal spænding, som denne sikring er designet til.

dvs.
                  Ex.1
                  En 10A / 12volt sikring fungerer fint til at 12volt, men vil ikke sikkert kunne bruges på 24volt og da slet ikke på 220volt

Ex.2
                  En 10A / 220volt sikring fungerer fint BÅDE på 12volt og på 220volt.

Hvis man taler om store strømme (det gør vi kun sjældent i vores hobby) så skal man også tage hensyn til om det er jævnspænding (DC) eller vekselspænding (AC) som sikringen skal kunne bryde.

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Finn wrote: Varmebånds diagram søges

mvh Finn

Den kommer vi lige tilbage til efter “blok opbygningerne”

michaelr
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Henrik

Super, tak for svar. Det var også den fortolkning jeg har forstået mange bruger, men jeg var usikker på om den var gangbar, så tak for det! Jeg kan dog stadig ikke rigtigt forstå, hvorfor det forholder sig sådan (Ohms lov osv), kan det forklares simpelt (hvorfor spændingen ikke er relevant for sikringens funktion, når man går i lavere spændinger)?

Bedste hilsner

MichaelMichaelR2016-08-17 12:56:58

huu
                      Deltager
                        • Asteroid

henrik.schneider wrote:

Hej Henrik

Det er absolut ikke et dumt spørgsmål – men et spørgsmål som selv professionelle tiltider “kløjs” lidt i.Strøm styrken f.eks 1A, beskriver ved hvilken strøm sikringen vil bryde. (gå i sikker tilstand)Spændingen f.eks 250volt, beskriver hvilken maksimal spænding, som denne sikring er designet til. dvs. Ex.1En 10A / 12volt sikring fungerer fint til at 12volt, men vil ikke sikkert kunne bruges på 24volt og da slet ikke på 220voltEx.2En 10A / 220volt sikring fungerer fint BÅDE på 12volt og på 220volt.Hvis man taler om store strømme (det gør vi kun sjældent i vores hobby) så skal man også tage hensyn til om det er jævnspænding (DC) eller vekselspænding (AC) som sikringen skal kunne bryde.

Så en 10A/220V sikring på 12V vil også springe ved 10A?

Super initiativ.

Vh Hans

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

HUU wrote:
                          Så en 10A/220V sikring på 12V vil også springe ved 10A?

Ja det vil den.

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

MichaelR wrote: Jeg kan dog stadig ikke rigtigt forstå, hvorfor det forholder sig sådan (Ohms lov osv), kan det forklares simpelt (hvorfor spændingen ikke er relevant for sikringens funktion, når man går i lavere spændinger)?

Jeg skal prøve.
                            En sikring (dem vi snakker om her) er egentlig bare et stykke ledning som udgør det svageste led i kæden. formålet er at lige netop dette led skal brænde over hvis strømmængden bliver for stor i kredsløbet.
                            Disse simple mekaniske sikringer (som egentlig bare er et stykke tyndt kobbertråd), har i praksis en meget lille modstand, og der vil under normalt drift (før den springer) ikke ligge nogen spænding over den.
                            Når så strømmen bliver så stor at kobbertråden brænder over så afbrydes kredsløbet og sikringen vil nu virke som en overordentlig stor modstand og der vil ikke løbe strøm igennem den mere.
                            MEN hvis nu forsynings spændingen er f.eks 1000volt så er det vigtigt at afstanden mellem de 2 terminaler på sikringen er så stor at strømmen ikke bare “springer” over og dermed vedholder en strøm i kredsløbet, giver det mening uden at skulle beskrive ohms lov?
                            Dette betyder i grove træk at spændingen, som en sikring er beregnet til, fortæller noget om sikringens evne til at forhindre overslag i en brændt sikring – sagt på en anden måde sikre at der ingen strøm kommer ud i kredsløbet efter sikringen er sprunget.
                            Den krævede sikkerheds afstand mellem de 2 terminaler er forøvrigt forskellig når vi taler om DC og AC.

Denne sikring er 0,5A/ 250volt, og er 20mm lang, dvs. afstanden mellem terminalerne er vel 12mm.

Denne er også 0,5A men godkendt til 10000volt, den er så også 150mm lang.

BEMÆRK forøvrigt at der på højspændings sikringen står F 500mA.
                            “F” står for Flink og betyder at den vil springe meget hurtigt når strømmen er over de 500mA (0,5A), der kunne havde stået “T” for træg og så ville den være noget sløv til at springe – og dermed tillade at strømmen blev lidt for høj i kort tid.
                            Betegnelsen F og T bruges på alle sikringer uanset spænding og strøm styrke.

henrik.schneider2016-08-19 10:09:52

mhansen
                            Deltager
                              • Nova

Jeg tror godt jeg kan supplere lidt, ud fra basal viden som alle har.

VI ved (forhåbentlig) alle at en lille gnist (som faktisk har en ret står spænding) kan springe fra en person til en anden, men afstanden er ret lille 1-2 cm, afhængig af hvor meget ladning der lades op.
                              Tager man en stor Van der Graaf generator, så kan gnisten springe over en større afstand (6-10 cm), hvor spændningen er noget højere (~10-50.000 volt, er mit gæt).
                              Tager man det ultimative eksempel, så kan en spænding på ~1 mio. volt få en gnist til at springe fra skyerne til jordens overflade.

Dette er nøjagtig det samme som Henrik skriver. Hvis spændingen over modstanden bliver for stor (eller rettere, afstanden imellem enderne er for lille ift. spændingen), så kan en kontinuert strøm af gnister springe ind over sikringen og dermed negere dens formål.

Håber dette kan gøre det hele lidt mere klart. I øvrigt, skidegodt initiativ, Henrik. Selvom jeg er fysiker og ikke ingeniør, vil jeg gerne bidrage med at forklare tingene på en anden måde (som her) hvis det giver mening og helt sikkert lære noget nyt.

mhansen
                              Deltager
                                • Nova

henrik.schneider wrote:

BEMÆRK forøvrigt at der på højspændings sikringen står F 500mA.
                                “F” står for Flink og betyder at den vil springe meget hurtigt når strømmen er over de 500mA (0,5A), der kunne havde stået “T” for træg og så ville den være noget sløv til at springe – og dermed tillade at strømmen blev lidt for høj i kort tid.
                                Betegnelsen F og T bruges på alle sikringer uanset spænding og strøm styrke.

Haha. Det vidste jeg ikke. For fremtiden vil jeg altid kun holde mig til de flinke modstande. Wink

henrik.schneider
                                Deltager
                                  • Nova

MHansen wrote:
                                  Selvom jeg er fysiker og ikke ingeniør, vil jeg gerne bidrage med at forklare tingene på en anden måde (som her) hvis det giver mening og helt sikkert lære noget nyt.

Super godt Michael, det var lige netop mit håb, nemlig at vi bliver mange om at spørge og mange om at svare efter bedste evne.
                                  Jeg skal selvfølgelig nok forsøge at holde en tråd igennem tråden men tror ikke det bliver helt enkelt og det er vel også ok – tænker jeg.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 122 i alt)
                                • Emnet 'Lidt om elektronik og hvorfor det virker.' er lukket for nye svar.