M45 – Pleiadene

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M45 – Pleiadene

• Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 4 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 586 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

kennethk
    Deltager
    • Nova

En stund siden sist jeg postet noe her. Siden sist kan jeg endelig si at jeg føler at jeg begynner å mestre astrofoto 🙂

Har skjønt at en må gjøre alle steg korrekt, fra polaralignment (takk Polemaster), via sublengde (1/3-1/4 av histogram), iso, maaaange bilder, kalibreringsframes, forsiktig behandling i PS med små step om gangen (f.eks. 50 små levels justeringer vs. 4 store) forsiktig med curves, plugin moduler (takk til Noel Carbonis Astronomy Tools action og Annies astro actions og HLVG plugin) justering av individuelle fargerkanaler i PS osv.

7 timer 300s iso 400

I hovedsak levels litt curves og plugins

kennethk
    Deltager
    • Nova

… bildet

…skulle vært her, men er like vanskelig å poste som sist 🙂

Jeg har lastet opp bildet via select file i png format og mindre enn 1,41mb. Det vises likevel ikke så hva gjør jeg feil?

kennethk
    Deltager
    • Nova

Så gikk det til slutt

erikgu
    Deltager
    • Nova

Flott bilde Kenneth, dog litt underlig med spiksene, er de lagt på?

Erik G

kennethk
    Deltager
    • Nova

Takk for det Erik, nei de er ikke lagt på men jeg antar at det er en artifakt /optisk feil el. har imidlertid ikke sett det på bilder tidligere – kanskje en justering jeg kan gjøre på teleskopet

teejay
    Deltager
    • Super Nova

Supert bilde Kenneth !!

TeeJay

kennethk
    Deltager
    • Nova

Takk skal du ha Tom 🙂

munkholm
    Deltager
    • Neutron star

Fint billed, og man kan se der er kælet for behandlingen

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

kennethk
    Deltager
    • Nova

Takk for det munkholm:-)

rune.cb.
    Deltager
    • Super Nova

Flott M45, Kenneth !

Jeg har kikket på de seneste bildene dine. Du har blitt betydelig bedre på astro-fotos siden i fjor.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

kennethk
    Deltager
    • Nova

Takk Rune ! Ja det har endelig «løsnet» – nå har jeg vesentlig mer kontroll på dette, en god følelse. Viktigste læring: kalibreringsframes, mange bilder-lang samlet eksponering, forsiktig bruk av levels og curves samt justere fargene slik at de ligger omtrent likt i histogrammet 🙂

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.