M81&M82

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER M81&M82

Dette emne indeholder 11 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af munkholm 5 måneder, 2 uger siden. This post has been viewed 381 times

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

munkholm
    Participant
    • Neutron star

Ifb. med et fællesprojekt i KAF astrofoto workshop blev man enige om at M81 var det fælles mål. Er spændt på hvad der kan opnås når gode kræfter slåes sammen.

Her er er mit foreløbige bidrag. Har desværre ikke brugt tid på det, da jeg har været hårdt ramt af sygdom.

37 x 15 min lum

https://www.dropbox.com/s/9u0zab1ru5aeywr/Lum%20DDP.tif?dl=0

og her med 14 x 5 min rgb 2 x bin

https://www.dropbox.com/s/tdh594ehc5w2hmp/LRGB%20DDP%20proses.tif?dl=0

Øystein
    Øystein
    Participant
    • Giant

Dette blir nok et verdifullt bidrag til fellesprosjektet. Det brukes vel da ulike teleskoper/kameraer, ulike brennvidder, oppløsninger, FOV osv. Håper at den tredje galaksen, NGC 3077 også kommer med når bidragene senere skal settes sammen til ett bilde (hvis jeg da forstår det riktig). Masse fin IFN (Integrated Flux Nebula). Denne er jo en vesentlig komponent når en fotograferer dette området av himmelen. For at IFN skal bevares, kreves det nok god kvalitet også fra de andre bidragene. Tipper at det blir krevende men interessant å sette det hele sammen.

Mvh Øystein

munkholm
    Participant
    • Neutron star

Tak øystein M81 bliver hoveobjektet med de forskellige setups, og som du siger, ikke det nemmeste projekt at kaste sig over

Torben Taustrup
    Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

En dejlig dyb optagelse. Sjældent at se så stort et felt med de to galakser +1 🙂 Flot!

Mvh
    Torben

Torben Taustrup – ttau@tocobs.org – TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

munkholm
    Participant
    • Neutron star

Tak Torben

Ser man nøjere efter ser man en del galakser i feltet

morten
    Participant
    • Super Nova

Dejligt dybt billede, Bent

munkholm
    Participant
    • Neutron star

Har Fundet nogle ældre Ha data frem, som er taget med .
    Billed med data kan ses her.

https://www.astrobin.com/340464/0/?nc=user

Attachments:
    Øystein
    Øystein
    Participant
    • Giant

Hei Bent,
    Nå ble det virkelig fyr på sigaren!
    Hvordan brukte du de 5 timene med Ha når du kombinerte dem med LRGB?

mvh Øystein

munkholm
    Participant
    • Neutron star

Hej Øystein, for at få de jets med i cigaren, bruger jeg Ha som rød kanal til at starte med, eller hved jeg ikke hvordan man får de røde jets frem, hvilket jo desværre giver en hel forkert farvebalance som der skal rettes, men nu er der kommet jets. Der er også lavet et stjernelag, og et lag hvor Lum og Ha er lagt sammen, men hvor der dog i lum laget er skruet godt ned for highlight og op i Ha laget. Om jeg fik brugt det lag kan jeg ikke lige huske. Den videre behandling står ikke helt klar, da mange ting er prøvet og enten kaseret eller brugt helt eller delvist.
    Håber del kan bruges, men som sagt, jeg starter med Ha som rød kanal

Øystein
    Øystein
    Participant
    • Giant

Hei Bent, takk for en god forklaring.
    Jeg samler for tiden selv fotoner fra dette området, HaLRGB; så da interessant å høre hvordan andre behandler dataene.

Jeg pleier å lagre arbeidet mitt underveis med stadig lengre filnavn – kort beskrivelse av siste prosess. Det hjelper meg å huske hva jeg har gjort, og gjør det lettere å ta skritt tilbake. Altså: M82_xxx_xxx_xxx osv.

Øystein

Peter
    Peter
    Participant
    • Main Sequence

Flot billede, Bent! Stor detaljerigdom!

Mvh. Peter

munkholm
    Participant
    • Neutron star

Selv tak Øystein, bruger lidt den samme metode, desværre ikke særlig flittigt. Glæder mig til at de din udgave.

Tak Peter

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.