› Fora › ASTRO-FORUM › KØB & SALG, FORHANDLERNYT › Merz vurdering
- Dette emne har 20 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 4 måneder siden af outlook. This post has been viewed 2193 times
- ForfatterIndlæg
- 2. august 2020 kl. 18:58 #326059
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ok, det gør jo kun kikkerten mere anvendelig, og så lærte jeg også noget i dag 🙂
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
2. august 2020 kl. 19:58 #326060
outlookDeltager- Super Nova
Ja, mere anvendelig, men det teleskop kræver også sit rum, så at sige, fordi det fylder en del og med en opstilling kunne jeg ikke have det indendørs. Men det er samlet og ser nu sådan ud:
Hvor linser og objektiv er fundet fejlfrie og i overraskende god stand i forhold til alderen, er tandkransen på håndtaget desværre slidt ned og enkelte tænder mangler og kræver således en ny. Dertil rækker mine evner altså ikke. Så hvis man vil fokusere må man skubbe røret ind eller ud som på en sørøver kikkert.
På sigt skal det nok sælges som en antik pyntegenstand og gerne til en tysk refraktor nørd som sikkert vil have glæde af et historisk vingesus fra sit hjemland.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed TingVedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
29. august 2020 kl. 13:15 #326266
Efter en smutter til den anden side omkring fokuseren har jeg i mellemtiden fundet det rette tandhjul. Det passer i hvert fald. Skulle bores op til 4 mm hul fra 1,5 mm og det måtte gøres med et spring på 0,5 mm pga. det hårde materiale. Akslen måtte derudover kasseres, fordi uanset hvor meget hurtig varme jeg gav håndtagene (knapperne), rokkede de sig ikke.
Enden er selvfølgelig radikal, akslen måtte saves over ved knapperne og knapperne bores ud så en 4 mm aksel kunne få indpas. Der er jeg nu, for der er jo meget andet der skal passes. Så når den aksel en gang er fundet, så er jeg sikker på, at det vil fungere.
I en kælder sort som kul, allerdybest nede.. stod en Merz, men jeg har også været på loppemarked og i et hjørne på et bord stod en underlig tingest, der i nogen grad kunne minde om en søger til en kikkert. Kikkerten er indstillelig i højden (igen efter nok en gang vrøvl med en tandstang/tandhjul). Kikkertrøret har haft en lille bitte fokuser, men som mangler helt. Fokuseren med et trådkors okular i enden kan dog trækkes ud og ind. Foden kan nivelleres i vater. Nå, men billeder siger mere end ord:
Det viser sig at være et instrument fra Max Kohl i Chemnitz i Tyskland. Max Kohl var et firma som i det 19′ århundrede og frem til anden verdenskrig lavede mange forskellige mere eller mindre videnskabelige instrumenter til hele verden. Men som bekendt blev Chemnitz godt og grundigt bombarderet af de allierede og fabrikken ophørte således med at eksistere. Derudover blev alt fra fabrikken sidenhen røvet af russerne. Men spørgsmålet står tilbage, hvad har det været brugt til?
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed TingVedhæftninger:
27. oktober 2020 kl. 22:00 #326564
Merz’en har nu stået på højkant i et hjørne i stuen og på den måde fylder den jo ikke alverden. Men alligevel synd, at den ikke kommer til en fuld eksponering. Jeg kunne vælge at sælge den, men jeg kan alligevel ikke dy mig for at se den på et eller andet stativ. Så et stativ måtte fremtrylles. Det lykkedes mig at opspore et ældre et af slagsen med et maritimt tilsnit som billedet viser:
Den hedder Motorial Amigo og lyder som noget spansk og har nok stået hos en fyrpasser eller lign. med et teleskop oven på. Jeg kan ikke finde noget om det og synes mere sjælden end kikkerten selv. Det er en Alt-Az montering med en solid søjle, der kan skubbes op og ned i højden i en sekskantet sokkel af lakeret træ på en trefod. Hovedet er en ret genial konstruktion:
En klo af messing griber ind i en trisse af stål i et hjul også af stål med en belægning af messing. Kloen som er en del af en bolt løber ned gennem huset af støbt metal og udmunder forneden mellem tremmerne i en form for møtrik med en hul cylinder. Den rummer en kraftig fjeder som presser trissen mod hjulet, der hviler på et leje af et materiale gennemtrævlet af tynde messing tråde vædet ind i fedt. Huset indeholder 5 pads eller “fødder” i en masse fedt og hviler på en plan kreds af messing.
Jeg har naturligvis skilt hovedet ad og rengjort det og smurt det ind i nyt fedt. Ligesom alle rustne dele på stativet er skiftet ud med nye dele. Det var nærliggende at købe dele af messing, men eftersom jeg lå inde med komponenter, der kunne bruges var det det, jeg gik med. Dog mangler jeg lige nogle 10 mm møtrikker eller fingerskruer af messing til kikkertens gevindtappe. Den gang havde man vist ikke nogle standarder som i dag, men det der kommer nærmest ligner en M10x1.5. Så hvis i ligger inde med nogle der ligner eller ved hvor man kan få fat i dem må i godt give mig en besked. Hovedet som er en del af hjulet har en bolt med dimensionerne M10x1.25 og det er heldigvis et standard gevind. På hovedet har jeg så monteret en Vixen skinne som tilfældigvis har en gyldenbrun farve, der matcher teleskopet:
Konstruktionen på dette hoved er uhyre stærk og kan holde den lange Merz i alle positioner uden at kny. Bevægelserne er jævne og man behøver ikke det lange håndtag. Dæmpningen er god, dog har jeg ikke haft den oppe i fuld højde som er godt og vel halvanden meter. Så man skal sidde ned, hvis man vil observere, men da kikkerten har indbygget retvendelinse er den jo også anvendelig som udsigtskikkert og så giver det god mening at sidde ned. Som den hviler der oven på monteringen har jeg ikke bagstykket med retvendelinsen og okularet siddende. Simpelthen for at spare plads. Stuen eller lokalet må ikke være for lille, da den ellers kan virke for voldsom. Men for F… den pynter!
Hilsen Leif,
10. maj 2022 kl. 16:49 #328780
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Rygtet vil vide, at der sættes en 134 mm Mertz-refraktor med drev til salg.
Det angives, at den er fra omkring år 1880.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. maj 2022 kl. 18:33 #328781
Hold da op! Fra 1880, så er det nok en Jacob Merz som som siden overtog business. Gad nok vide hvad den skal koste. Jeg vil dog ikke købe den.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting - ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.