Meteor 9-10 aug.

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Meteor 9-10 aug.

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af norup. This post has been viewed 203 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

habo
    Deltager
    • Super Giant

I nat blev det til fire meteorer, nr. 1 og 3 er helt sikkert Perseider, kommer fra retningen af Perseus, nr. 2 ser lidt underlig ud, det ser ud til at den har kurs næsten direkte mod mit observations sted, den bevæger sig kun ganske lidt, og først er den svag, så sker der tilsyneladende en eksplosion og der efter fortsætter den lidt længere men meget svag.

Nr 4 er en offsider der kommer på tværs.

Observations klokkeslettet står i bunden af billedet og er lokal tid.

Hans

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

God fangst Hans

Har du ikke noget kl. 00:18?

Der havde jeg fangst fra 2 retninger, Silkeborg og Søndervig, den blev også fanget fra Aalborg.

Farten er blevet justeret til 62 km/s

JesperG2014-08-10 23:05:23

Jesper G.

landbo
    Deltager
    • Nova

Den 00.16-18 stykker så jeg live her fra Thy. Det så dog ud for mig som om den brændte ud i ca 30 graders “højde”.

Dejligt jeg ikke var ene om synet. Landbo2014-08-10 16:13:42

habo
    Deltager
    • Super Giant

Hej Jesper, jeg har ikke noget kl. 00:18, det kan skyldes to ting, jeg tror der drev nogle skyer hen over os omkring midnat.

Eller også er den uden for mit synsfelt, jeg ser mod nord dog lidt syd for zenith, men jeg kan se den er tæt på månen, jeg har omhyggeligt stillet mit kamera så det undgår både sol og måne, det sidste for at den ikke skal brænde chippen ind i dag timerne.

Har du ikke spor efter den mærkelige meteor jeg har kl. 01:25:41 ???

Hanshabo2014-08-10 16:23:48

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Tak for observationen Leif

Hans – nu jeg kigger ordentlig efter, så har jeg faktisk fanget den, sammen med en fin månehalo oven i købet:

Der var i øvrigt godt med skyer natten igennem, jeg har lagt en time-lapse på

YouTube.

JesperG2014-08-10 16:51:39

Jesper G.

norup
    Deltager
    • Super Giant

Fine fangster, Hans.
    Jeg er lige blevet færdig med en manuel finpudsning af analysen af meteoren 00:18 – den er vist her:
    http://www.stjerneskud.info/fireball/event2014-08-10-00-17-49/
    Du har vist ikke fået den med, fordi den var for langt mod syd.

habo
    Deltager
    • Super Giant

Hej Jesper, den ser noget anderledes ud end min, jeg tror den har været nærmest lige overhead mit observations sted, på videoen bevæger den sig meget lidt, for at lave en mindre eksplosion, eller hvad man kalder det når det er en meteor, efter eksplosionen bevæger den sig meget lidt, det kunne være spændende hvis Norup kunne lave en baneberegning på den!! egentlig undrer det mig at den har trigget softwaren, den er indstillet til at udelukke langsomme spor som fly og satellitter.

Norup tak for det, det er spændende at se de baneberegninger du laver, og jeg kan se, at den har været for langt mod syd til at mit kamera kan opfange det.

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Den har måske ikke været over hovedet, i forhold til Billund, men den har haft retning lige mod dig. Du har simpelthen kigget lige ind i gevær-løbet.

Det bliver den jo ikke langsommere af, den varer kun det “meteoriske” sekund eller måske et par stykker. Fly og satellitter ses ofte i halve eller mere end hele minutter.

At den ikke bevægede sig så langt i billedet, det bekymrede åbenbart ikke din software

Jesper G.

landbo
    Deltager
    • Nova

Det er meget sjovt og kigge på 00:18 metorittens bane LINK og den bane jeg syntes den tog. I min observation syntes metoritten og have en retning på 190-195 grader, hvilket er mindre end den Norup har regnet nu. Det skal så siges at man obseverer i max 1 sekundt på noget helt uventet, man pludselig skimter ud af øjenkrogen under arbejdet med og frigøre et videokamera fra et stativ.

Men Norup. Et lille suk, billederne du ligger op på ildkugle.dk/stjerneskud.info vender hulter til bulter uden nogen som helst indikation af retningen. Kunne det ikke lade sig gøre og lave det så billederne blev overlejret med en kompasrose, gerne direkte fra afsender, eller i det mindste alle har nord op ??? Den eneste grund til det lykkes mig at få noget som helst ud af billederne, skyldes jeg tilfældigt ved i hvad retning månen stod og den tilfældigt er synlig på billederne.

norup
    Deltager
    • Super Giant

Landbo wrote: Men Norup. Et lille suk, billederne du ligger op på ildkugle.dk/stjerneskud.info vender hulter til bulter uden nogen som helst indikation af retningen. Kunne det ikke lade sig gøre og lave det så billederne blev overlejret med en kompasrose, gerne direkte fra afsender, eller i det mindste alle har nord op ??? Den eneste grund til det lykkes mig at få noget som helst ud af billederne, skyldes jeg tilfældigt ved i hvad retning månen stod og den tilfældigt er synlig på billederne.

Så bliver der automatisk overlejret N-S-E-W i billederne, som f.eks. her i aftenens fangst.

Hvordan folk vender deres kameraer går hverken jeg eller pejle-softwaren højt op i – men som man kan se har nordjyderne ordenssans.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Emnet 'Meteor 9-10 aug.' er lukket for nye svar.