Min håndkikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Min håndkikkert

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 1 måned siden af adam. This post has been viewed 1121 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

adam
    Deltager
    • Main Sequence

Hej
    Jeg har en Vixen 20 X 80 håndkikkert ( købt på dba sidste år) og har opdaget at når man trykker på begge okularer, så begynder skruen, til at justere fokus med, også at dreje, lidt.
    Den føles også meget “velsmurgt”og lækker at dreje på. Måske for meget?
    Så kan jeg bedre forstå at den ikke kan holde fokus når jeg bruger den.

Kan man gøre noget ved det?

astrojensen
    Deltager
    • Neutron star

Hmm. Traditionelt har man brugt noget meget tykt og klistret “fedt” til at smøre dem med, så fokus fik en tilpas modstand. Måske har kikkerten været adskilt og renset på et tidspunkt og så har man ikke haft det korrekte fedt, men har brugt noget, der var lidt for velsmørende?

I øvrigt regnes netop denne kikkert for at være en af de allerbedste 20×80, der nogensinde er fremstillet. Jeg har altid ønsket mig en, men de er i høj kurs og koster snildt 400 euro på brugtmarkedet.

Thomas, Bornholm

adam
    Deltager
    • Main Sequence

Tak Thomas. Det er godt at vide hvad man har 🙂
    Så lykkedes det for en gangs skyld at købe noget godt og billigt.
    Jeg har fundet en udenlandsk test af kikkerten og google tranlsator siger at der står :
    It works smoothly and evenly.
    Sunglasses go sideways. Emphasis causes light defocusing.
    Hvis emphasis kan forståes som et tryk, så passer det meget godt med det jeg oplever.

Jeg har skruet den ene okular af og der der er meget klæbende fedt på gevindet. Det føles næsten som kontaktlim. Så det må være ok.
    Jeg mener at der er lige så meget modstand når man drejer på en okular som på fokus skruen.

En omgang på fokus skruen svarer til at begge okularer kører 7mm udad. Dvs. der er 7mm gevindstigning.  Det virker lidt voldsomt når der på en almindelig f.eks 6mm bolt er 1mm gevindstigning.  
    Jeg tror gevindet er for stejlt. Der er gået noget galt med designet 🙂

Tak Dennis, men der er ikke mange penge i overskud og jeg elsker diy.

Adam2017-10-31 15:29:10

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Emnet 'Min håndkikkert' er lukket for nye svar.