Mister balancen med nyt udstyr

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Mister balancen med nyt udstyr

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 2 uger, 6 dage siden af Claus Agerskov. This post has been viewed 112 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Claus Agerskov
    Deltager
    • Asteroid

Hej alle
    For et år siden fik jeg et Celestron Explora Scope 70 AZ refraktorteleskop på en standard azimutmontering og et par lette okularer samt en ubrugelig 3x barlowlinse i fødseldagsgave.

I år fik jeg et par okularer af bedre kvalitet og vægt samt en smartphoneadapter (Celestron NexYZ) i fødselsdagsgave.

Men med disse balancerer det ikke – slet ikke med smartphoneadapteren sammen med intellifonen.

Jeg har tænkt mig at tilføje en anordning tæt på åbningen i den anden ende af teleskopet, så jeg kan sætte modvægte på, der passer til forskelligt udstyr i den første ende.

Er det en god (midlertidig) løsning? Eller skal jeg ud i et ækvatorialt stativ med tilhørende fleksible modvægte? Eller måske noget helt tredje.

På forhånd tak.

De herligste hilsner
    Claus

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Claus

Din plan om at afbalancere ved at placere vægt foran er god, da det jo ikke er muligt, at forskyde teleskopet i længderetningen.
    God balance er forudsætningen for at kunne tage gode fotos gennem teleskopet.

En ækvatorialopstilling vil være det næste naturlige step.

Mvh
    Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Claus Agerskov
    Deltager
    • Asteroid

God balance er forudsætningen for at kunne tage gode fotos gennem teleskopet.

Ja, jeg fandt ud af, at det ryster lidt, selvom jeg spænder indstillingen fast for at tage et billede.

Tak for tilbagemeldingen.

De herligste hilsner
    Claus

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.