Muligt dansk meteoritnedfald 30/3 00:53

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Muligt dansk meteoritnedfald 30/3 00:53

• Dette emne har 47 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af norup. This post has been viewed 1093 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 48 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Tidligt søndag 30/3-14, kl. 00:53 observerede alle 5 kameraer i ildkugle-kameranetværket en kraftig ildkugle over Vestjylland. Der er hørt overlydsbrag og der er en chance for, at der kan ligge en nyfalden meteorit derude.

Meddelelse fra Naturhistorisk Museum

Se observationen her.

Har du hørt eller set noget, så sig endelig frem, det kan være med til at indkredse et muligt nedfaldsområde

Der var en del tåge og en lidt våd kuppel.

JesperG2014-04-01 16:57:45

Jesper G.

tom.a
    Deltager
    • Super Giant

Jeg så ildkuglen fra Møn. Meget klar og meget flot!! Den havde grønne og blålig farvenuancer udover “grundfarven” strålende hvid.

Tror desværre ikke at jeg kan bidrag med oplysninger som kan være med til at indkredse et evt. nedfaldsområde. Tom A2014-03-31 16:35:03

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
    Min blog http://grib-stjernerne.dk/

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Du har formodentlig været for langt væk til at kunne høre braget Tom.

Du har omtrent samme afstand og vinkel fra Møn, som kameraet i Kbh. din observation må have været nogenlunde i højde med billedet her (Kbh.):

Nyheder:

DR

DRJesperG2014-03-31 17:30:37

Jesper G.

nightsky
    Deltager
    • Neutron star

Jeg har kun en ting at sige

The game is afoot

En meteorit som nærmest kan have ramt mit observatorium. Jeg er i den grad i gang.

Ganske simpelt ufattelig at der muligvis er et fald i min allernærmeste baghave.

Har spurgt rigtig mange om de har hørt et overlydsbrag ved bekendte herfra og ned til Varde, men indtil videre intet. Selv har jeg intet hørt og jeg var ude på det tidspunkt. (Lidt et dumt tidspunkt, da de fleste sover på det tidspunkt i vestjylland.)

Har skyndsomt hentet data ned stjerneskud.dk deres bl.a. Google Earth filen og har arbejdet lidt med de data.

Uden vindretning osv. er der en chance lige stik syd for Holstebro. Vinden var 2ms fra SØ så en smule mod vest fra linjen. Det er et område som jeg kender særdeles godt. Jagten er begyndt inden det hele er druknet i svinelort.

Min ændrede KML fil kan hentes her.
    http://www.nightsky.dk/Astronomi/Meteorites/NightskyObservatoryMeteorite/Meteorite-Nightsky_Observatory.zip
    ZIP fil da min server ellers ikke vil levere den korrekt.

En vestlig vindretning og jeg havde kigget efter huller i observatoriet tagLOL

Doppler data fra Karup vil være meget velkommen.

Jeg er helt oppe at køre, jeg skal på meteorit jagt.

Slut med at købe meteoritter. Jeg sætter bare en stor skål ud i haven, og så kommer de helt af sig selv.LOL

Nightsky2014-03-31 22:51:56

bwinkler
    Deltager
    • Nova

Hej Jesper

Her er mit bidrag.

Ildkuglen er desværre udenfor kameraets synsfelt, men den enerme lysstyrke ses dog tydeligt, i det nordvestlige hjørne. Mon du ud fra dette her kan se om det passer lidt efter dit/jeres kameraer??

nightsky
    Deltager
    • Neutron star

Har lige været en tur sydpå, ikke fundet nogen der har hørt lydmurs braget endnu. Hhmm.

Vi skal have doppler data fra flyvestation Karup.

Nightsky2014-03-31 22:40:18

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Der var blus på, når du fangede lyset udenfor kameraets synsvidde Bjarne

Lars jeg kan godt forstå at du føler dig i skudlinien – på den gode måde

Hvis der ikke er hul i taget, så husk at tjekke haven og de omkringliggende marker, inden ploven kommer forbi

Jesper G.

nightsky
    Deltager
    • Neutron star

Et kæmpe gartneri findes lige i mit beregnede fald område – vist 5.000 m2 under glas. Jeg forsøger at finde ud af om der hul i noget glas i morgen tidlig.

Jeg savner dog flere meldinger om lydmursbraget.

Upd.: Har beregnet på de få beretninger om lydsmursbraget. perioden fra
    man ser meteoritten og til man hører braget er noget usikker f.eks. et
    par minutter.

Men hvis man plotter det ind i sin 3D model passer
    ca. 2. min nærmest perfekt til den beregnede bane og den højde hvor man
    vil forvente (iflg. litteratur) at lydsmursbraget vil opstå. Lige
    omkring 30 km. højde og man hører optimalt braget fra en 45 grader
    vinkel.

Beregningen baseret på brag i 30 km. højde og 2 min.
    efter, passer perfekt med en afstand på 40 km til den kendte bane fra
    videoerne.

Ny beregning 2 april

Nightsky2014-04-02 00:22:30

tom.a
    Deltager
    • Super Giant

JesperG wrote: Du har formodentlig været for langt væk til at kunne høre braget Tom.

Du har omtrent samme afstand og vinkel fra Møn, som kameraet i Kbh. din observation må have været nogenlunde i højde med billedet her (Kbh.):

Ja, jeg var alt for lang væk til at høre braget. Hørte heller ikke noget selvom at jeg var ude og observere endnu 20-30 minutter efter ildkuglen.

Ildkuglen har været i samme højde over horisonten som set fra Kbh. Den virkede godt nok til at være højere på himlen, men det er nok fiskøjeformatet som snyder. Der har sikkert kun været en mindre forskel i azimuth mellem Kbh. og Møn.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
    Min blog http://grib-stjernerne.dk/

nightsky
    Deltager
    • Neutron star

Lille upd.

Hvis det ikke er en aprilsnar, så er TV2 på vej for at tage med mig ud for at lede efter meteoritten. Nu får vi at se.

Nightsky2014-04-01 13:06:54

Finn
    Deltager
    • Neutron star

Sådan Lars, jeg krydser aldt hvad der kan krydses for at du finder noget, kunne jo fa…. være sjovt hvis det lykkeds for dig.

mvh Finn

hans.bengtsson
    • Main Sequence

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Nightsky wrote:

Lille upd.Hvis det ikke er en aprilsnar, så er TV2 på vej for at tage med mig ud for at lede efter meteoritten. Nu får vi at se.

Den er sikkert god nok, det er en god historie for TV2, god fornøjelse 🙂

Husk at opfordre folk med observationer til at rapportere det på ildkugle.dk, der samles observationer så alle observationer kan bidrage til at pege på det mest sandsynlige sted.

ps. Her er en billedbehandlet version af optagelsen fra Jels, støjbehandlet og justeret i farven, så det ligner lidt mere den observerede blålige farve.

JesperG2014-04-01 16:59:59

Jesper G.

bwinkler
    Deltager
    • Nova

Hej Jesper

Den må have været omtrent over Kolind, da den jo oplyste hele området, og lige lidt mod nord i forhold til min adresse.

nightsky
    Deltager
    • Neutron star

Så er TV2 holder og jeg tilbage efter meteoritjagt i centrum af det område hvor jeg tror der evt. kan være et fald.

Se mere i aften på TV2 nyhederne kl. 19.00

Jeg håber at de også henviser til denne tråd, så vi kan få så mange som muligt ud og lede.

Nu skal der lidt i maven og så skal jeg på jagt.

PS. drivhuset på 5000 m2 er ikke blevet ramt

Nightsky2014-04-01 17:17:47

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 48 i alt)
  • Emnet 'Muligt dansk meteoritnedfald 30/3 00:53' er lukket for nye svar.