Muligt dansk meteoritnedfald 30/3 00:53

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Muligt dansk meteoritnedfald 30/3 00:53

• Dette emne har 47 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af norup. This post has been viewed 1092 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 48 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

bwinkler wrote: Hej Jesper

Den må have været omtrent over Kolind, da den jo oplyste hele området, og lige lidt mod nord i forhold til min adresse.

Ifølge softwaren fra kameranetværket oplyste den især himlen over Vestjylland, men har været synlig i hele landet og i nabolandene.

Skal man ud og kigge, vil et sted mellem Herning og Ringkøbing være et bud, men vi mangler at indkredse området for et muligt nedfald, her kan observationer af lyd eller lys være en hjælp. Indrapporteres her

Jesper G.

nightsky
    Deltager
    • Neutron star

Har lige fået lidt hjælp fra en proffi jæger. Hvis banen er beregnet korrekt ud fra video observationerne, så mener han også at vi skal lede lige syd for Holstebro.

Han vil dog gerne have flere data omkring vind højere oppe, lufttryk osv. Doppler data vil være løsningen.
    http://www.stjerneskud.info/fireball/event2014-03-30-00-53-45/

Det er umuligt at beregne det helt præcise sted inden for få hundrede meter, så eneste løsning er at lede.

Jeg forstår ikke hvorfor nogen mener det er mellem Herning og Grindsted, medmindre banen er forkert beregnet. Ud fra samme bane er en linje mellem Herning og Ringkøbing udelukket.

Cirka mellem Skjern og Holstebro er linjen iflg. baneberegningen.

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Nightsky wrote:

Jeg forstår ikke hvorfor nogen mener det er mellem Herning og Grindsted, medmindre banen er forkert beregnet. Ud fra samme bane er en linje mellem Herning og Ringkøbing udelukket.Cirka mellem Skjern og Holstebro er linjen iflg. baneberegningen.

Lars jeg skrev ikke på en linie mellem Herning og Ringkøbing, men et sted der i mellem. Et område eller en cirkel der tangerer Herning og Ringkøbing

Jesper G.

nightsky
    Deltager
    • Neutron star

Mange tak Jesper.

Ved du hvor præcist banen er beregnet?

Fald området er i ny beregning flyttet derned Jesper.

Nightsky2014-04-02 00:26:40

jacobb
    • Nova

Du tager dig godt ud på tv Lars!

Meget spændende!!

nive
    Deltager
    • Super Nova

Hej Lars . Super spændende . Det må give kraftige benmuskler fremover med alt den traven ..

Finn
    Deltager
    • Neutron star

Flodt indslag i TV2 Lars Håber du finder noget spændende snart.

mvh Finn

Lars Malmgren
    Deltager
    • Super Nova

Argh, kan man se det indslag på nettet ??

viggo.t
    Deltager
    • Super Giant

Spændende indslag Lars. Du gør dig godt som “shooting star”.

Hvis nu eftersøgningen blev sat lidt i system (det ordner du), så kan vi andre jo komme og hjælpe dig og have det lidt hyggeligt samtidig.

mvh Viggo

nightsky
    Deltager
    • Neutron star

Er lige kommet hjem efter aftenens jagt. Fik afsøgt ca. 25 km. vej nord-syd-nord retning. To grankogler og et stykke asfalt.

I morgen er der endnu en dag.

Men jeg mangler mere info om faldet……

Viggo, der er system i afsøgningen. Meget endda.

Kunne være fint hvis mange begynder at søge, hvis vi bare kunne få bekræftet området fra anden side.

Nightsky2014-04-01 20:49:53

nightsky
    Deltager
    • Neutron star

Området som vi har kørt gennem nu, grøftekanter – 3 personer. + Gartneri + og lidt flyveplads.

Kan hentes ind i Google Earth
    http://www.nightsky.dk/Astronomi/Meteorites/NightskyObservatoryMeteoritehttp://www.nightsky.dk/Astronomi/Meteorites/NightskyObservatoryMeteorite/Søgning_afsluttet_tirsdag_20140401.zip

bwinkler
    Deltager
    • Nova

Hej Jesper

Når jeg ser på dette kort over jeres “beregnet bane”, så stemmer det jo overhovedet ikke med optagelserne fra mit kamera, har du et evt. svar på dette forhold, eller hvad mon jeg misforstår et eller andet ???

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Vi må håbe, at indrapporterede observationer af lyd og lys, sammen med nærmere analyser af kameraernes optagelser, kan indkredse et muligt nedslagsområde.

Bjarne, de 5 kameraer i netværket peger tilsyneladende på det der vises på kortet. Jeg ved ikke hvilken retning dit kamera præcist har dækket, men hvis det har dækket direkte mod sydvest, set fra Djursland, så burde ildkuglen være med.

Da du tilsyneladende har et lysglimt med, på det rigtige tidspunkt (+ sommertid), kunne det måske være fordi, at kameraet ikke helt har dækket den rigtige retning, men tæt på.

Jesper G.

bwinkler
    Deltager
    • Nova

Hej Jesper

Set fra mit kamera er lysdækningen i øverste højre hjørne, og det er nordvestligt ????

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

bwinkler wrote: Hej Jesper

Set fra mit kamera er lysdækningen i øverste højre hjørne, og det er nordvestligt ????

Lysskæret er ikke nødvendigvis retningen mod lyskilden, det kan være refleksion i kuplen.

Jesper G.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 48 i alt)
  • Emnet 'Muligt dansk meteoritnedfald 30/3 00:53' er lukket for nye svar.