› Fora › SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB › Meteorsektionen › Muligt dansk meteoritnedfald 30/3 00:53
- Dette emne har 47 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af norup. This post has been viewed 1369 times
- ForfatterIndlæg
- 2. april 2014 kl. 08:20 #116176
jespergDeltager- Super Nova
2. april 2014 kl. 12:11 #116180
bwinklerDeltager- Nova
Hej Jesper
Du har nok ret, men her et par billeder af kameraet’s placering og afskærmning.
Nærbilledet er faktisk set direkte mod Nord.
bwinkler 2014-04-02 12:12:47 3. april 2014 kl. 13:39 #116215
nightskyDeltager- Neutron star
Så er Henning Haack ude med en pressemeddelse.
Passer meget fint med med det område som jeg søger i. Jeg er blevet anbefalet af proffier at søge lidt længere sydpå.
http://snm.ku.dk/snmnyheder/alle_nyheder/2014/2014.4/meteoritjagt/
Jeg ved ikke om de har taget hensyn til vinddata. Jeg fik i går data omkring vind op til 250 hPa.
Mit bedste gæt er at vi skal kigge et par tusind meter øst for sigtelinjer, da der var 15-20 knob vind østlig retning højere oppe.
Hvor den ligger på sigtelinjen er mere tricky, da det afhænger af størrelsen på meteoritten. Måske Ultra SOund optagelser har opfanget noget?
Nightsky 2014-04-03 13:40:33 3. april 2014 kl. 14:17 #116216
FinnDeltager- Neutron star
Tager søge udstyret med og kommer op og hjælper dig med søgningen i næste Wegend hvis jeg kan få det til at passe med konens job.
mvh Finn
3. april 2014 kl. 14:23 #116217
Du er velkommen. Jeg sørger for kaffe og forplejninger.
Andre er også velkommen hvis man lige skriver først.
PS. Onsdag fik jeg afsøgt mange km grøftekant – mange tage og parkeringspladser. Havde en enkelt fund der fik hjertet til at gå i højere tempo. Viste sig at være alm. sten med tjære
Nightsky 2014-04-03 14:25:53 3. april 2014 kl. 21:00 #116254
norupDeltager- Super Giant
Jeg var bortrejst da meteoren faldt, og havde først tid til at gå data manuelt igennem onsdag. Heldigvis har den automatiske analyse givet et fornuftigt resultat. Der er i aften lavet nogle mindre opdateringer af præsentationen på stjerneskud.info.
Min mavefornemmelse er at chancen for et fund er størst i den sydlige del af området udpeget på SNMs kort.3. april 2014 kl. 22:47 #116258
Hej Anton
Skønt du er på banen nu.
Jeg er meget interesseret i at vide:
Er der vinddata med i beregningerne? De data jeg har op til 250 hPa tyder på at man ikke skal lede langt fra linjen, hvis data ellers holder. Og det vil være en anelse øst for linjen.
Jeg har fået estimeret slut hastigheden i de synlige spor til 4 km/s – har du et bedre bud?
Kan du sige noget om størrelsen ud fra optagelserne?Der kommer nok nogle overvågningsvideoer ind hen over weekenden, jeg er spændt om de viser noget.
Jeg har talt med ca 30 personer ved linjen indtil et stykke syd for Videbæk, ingen har hørt eller set noget. Jeg forsætter med at spørge.
4. april 2014 kl. 08:26 #116259
Nightsky wrote:
Er der vinddata med i beregningerne? De data jeg har op til 250 hPa tyder på at man ikke skal lede langt fra linjen, hvis data ellers holder. Og det vil være en anelse øst for linjen.
Nej, der indgår så vidt jeg ved ikke vind i placeringen af fald-ellipsen vist på SNMs side.
Nightsky wrote:
Jeg har fået estimeret slut hastigheden i de synlige spor til 4 km/s – har du et bedre bud?
Over Jels forsinder sporet ret tidligt i skyerne, så de bedste data er fra Silkeborg, som dog plages af dug på kuplen. Nedenfor er fit til automatiske bestemte centroider, suppleret af et enkelt manuelt bestemt punkt for hhv start og slut:
Fittet giver en sidste fart på 2km/s, men med en vis usikkerhed – dog ingen tvivl om at farten har været relativt lav da den forsvinder af syne.
Nightsky wrote:
Kan du sige noget om størrelsen ud fra optagelserne?
Det er ikke noget jeg har beskæftiget mig med – det er ikke let at lave fotometri på billederne. Jeg vil dog tro, vi er i en klasse noget mindre end Maribo.
4. april 2014 kl. 18:01 #116269
Mange tak Anton – det er bestemt information jeg kan bruge.
Her i weekenden bliver der forsøgt samlet overvågningsvideoer ind og der vil blive sat små poster op langs linjen med opfordring til at lede, henvende sig hvis man har set eller hørt noget i lørdags.
Jeg er dog lidt nervøs om meldingerne om overlydsbrag. Så vidt jeg ved er der kun to meldinger og jeg finder det mystisk at der ikke er flere der kommer frem. Jeg har efterhånden spurgt rigtig mange om de eller familie eller venner har hørt noget og intet er dukket op.
Visuelle observationer fra området bliver nok sparsomme. Ca. 1.5 time før faldet blev landsdelen lukket af den famøse meget tykke tåge.
De sidste data er nu sendt over Atlanten til eksperter på meteorit jagt, for sammen med vind data evt. at kunne lave et mere sandsynlig område for søgningen. Jeg venter spændt.
Nightsky 2014-04-04 18:02:01 4. april 2014 kl. 19:12 #116273
Nightsky wrote:
Jeg er dog lidt nervøs om meldingerne om overlydsbrag. Så vidt jeg ved er der kun to meldinger og jeg finder det mystisk at der ikke er flere der kommer frem. Jeg har efterhånden spurgt rigtig mange om de eller familie eller venner har hørt noget og intet er dukket op.Der er kommet nogle flere ind via bl.a. ildkugle.dk. Jeg har ikke selv interviewet vidner, og kan ikke udlevere de komplette indberetninger. For yderligere detaljer bedes du kontakte Henning Haack.
4. april 2014 kl. 19:14 #116274
Mange tak.
6. april 2014 kl. 14:05 #116346
Har været på meteorit jagt i dag med den lokale avis. Stadig ikke fundet noget.
Der er kommet en visuel observation ind fra Bremdal nord for Struer, som nok bekræfter retningen af banen.
Nu øges intensiteten også af jagten. I morgen udloves der en dusør i de lokale medier, til dem som kigger deres overvågningsvideoer igennem og som evt. har noget interessant på optagelserne. Dusøren er selvfølgelig, et lille stykke af en meteorit.
Der er også startet noget så eksotisk som en facebook gruppe til at dele informationer om evt. sted for fald.
Det kniber lidt med at få gjort nye estimater af evt. fald og område færdige fra et par professionelle meteoritjægere, de er nemlig i Sydkorea hvor der har været et meget stort fald. Forhåbentlig dukker de snart op.
9. april 2014 kl. 19:25 #116473
En lille update, desværre ikke det man gerne ville høre.
Flyvertaktisk Kommando melder tilbage at deres radar ikke er egentlig doppler radar og derfor ikke kan hjælpe med data omkring faldområdet. De har samtidig undersøgt om der var andre muligheder for at frembringe oplysninger der kunne hjælpe, men det har ikke været muligt.
Super de vil hjælpe, så tak herfra.
9. april 2014 kl. 19:50 #116474
jespergDeltager- Super Nova
Godt at få undersøgt mulighederne Lars. Der skal åbenbart også et stort fodarbejde og en hel del held til.
Lad os håbe at den bette sten lader sig finde, mens den stadig er sort og fin.
Der var i øvrigt endnu en stor kugle af ild på himlen i morges, hvis det har resulteret i et nedfald, så må det være en smule nordvest for Silkeborg, kameraet her registrerede dette billede (timesum fra video):
Jesper G.
9. april 2014 kl. 21:56 #116486
Hej Jesper, jeps jeg så godt dit indlæg.
Eneste mulighed er nok at blive ved med at lede eller håbe på nogen finder
noget så faldområdet kan indsnævres væsentlig.Som en af verdens førende meteoritjægere skrev om jagten: “Your search
area looks very good. But finding meteorites is often very hard on the groundNedenfor GPS
koordinater fra de seneste dages søgning, gæt selv hvor jeg er blevet anbefalet
at bruge mest tid. - ForfatterIndlæg
- Emnet 'Muligt dansk meteoritnedfald 30/3 00:53' er lukket for nye svar.