› Fora › SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB › Meteorsektionen › Muligt dansk meteoritnedfald 30/3 00:53
- Dette emne har 47 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af norup. This post has been viewed 1370 times
- ForfatterIndlæg
- 23. oktober 2014 kl. 22:38 #123400
norupDeltager- Super Giant
Mange af jer har sikkert allerede læst om hvordan det endelig lykkedes at finde Benesov meteoritten med 20 års forsinkelse:
Mystik om ildkugle løst: Meteoritrester fundet … 23 år efter
Reanalysis of the Benešov bolide and recovery of polymict breccia meteorites – old mystery solved after 20 yearsMeget interessant historie i sig selv, og ekstra interessant fordi den henviste til et site med data for højdevinde mange steder i verden, nogle relativt tæt herpå, bl.a. fra Schlesvig og Göteborg.
http://weather.uwyo.edu/upperair/sounding.htmlMeget nyttigt at have til fremtidige beregninger. Jesper Grønne foreslog dog at vi benyttede dataene til at lave en bedre bestemmelse af faldstedet for ildkuglen d. 30 marts.
Her er Benesov artiklen igen nyttig, idet den giver mulighed for at reproducere deres resultater for faldstedet og dermed checke beregningsmetoden. Efter at have opnået en rimelig overensstemmelse, er det tid til at se på den danske ildkugle.
Vinddata blev indhentet for Schlesvig og Göteborg for kl 00UT d. 30/3. F.eks. ser vinden over Schlesvig således ud:
Dette blev så brugt til input i en simulation der starter hvor det synlige spor fra pejlingerne stopper, og arbejder sig i små tidsskridt frem til meteoren har nået jorden.
Der er nogle dårligt kendte parametre, hvor man må komme med et bud, som massefylden på 3.3g/cm3, en typisk værdi for en chondrit. Mens hastigheden ved indgangen i atmosfæren er velbestemt, er det sværere at sige noget præcist om den afsluttende fart, idet der sker en voldsom opbremsning på kort tid. I stedet kan der forsøges at regne på henholdsvis et højt bud på 5km/s og et lavt på 2km/s. Vægten af fragmenterne er heller ikke kendt, så her prøves der med 10 gram, 100 gram og 1 kg.Beregningerne blev gentaget med vinddata for Göteborg. Heldigvis er der ret lille forskel på faldstederne for de to sæt vinddata, typisk en afstand på 300 meter, og vinddata ligner også hinanden, så de er formentligt begge anvendelige for midtjylland i dette tilfælde.
Her er “dark flight” sporet vist, først for et 10 gram fragment med en udgangsfart på 2km/s og vinddata for Göteborg:
Den skrå linie til venstre viser meteoren fortsætte 7km frem på kurs 357, hvor efter den bremses op og driver ca 2km med vinden omtrent stik øst.
Et 1 kg fragment under de samme forhold er tydeligvis sværere at bremse op og mindre påvirket af vinden:
Påvirkningen fra vinden synes at give en relativ præcis forskydning, i forhold til flere andre faktorer. For større fragmenter på omkring 1kg flyttes faldstedet ca 1km mod øst i forhold til centerlinien, og for lettere fragmenter på 10 gram øges forskydningen til knapt 2km.
Der er langt større usikkerhed på hvor langt fremme langs sporet et fragment med en given vægt lander, det skyldes kombinationen af usikkerheden på farten og den ret flade indgangsvinkel på 29 grader. Men da vi jo ikke kender den præcise masse, er denne usikkerhed faktisk ikke særlig vigtig.De beregnede faldsteder er vist på google earth skærmdumpet her under, og en kml fil kan hentes.
Usikkerheden på den sidste del af det synlige spor anslås til 1km i alle retninger. Det overføres til en usikkerhed på faldstederne på 1km i øst-vest retningen og 2km nord-syd, og er forsøgt illustreret med et rektangel omkring forudsigelserne.
Der er kun gået godt et halvt år, og tjekkerne klarede det efter 20, så hermed et oplæg til en weekend-udflugt.
norup 2014-10-23 22:44:55 24. oktober 2014 kl. 23:58 #123429
nightskyDeltager- Neutron star
Super spændende opdatering Anton. Den kan i den grad bruges.
Jeg hentede din kml fil ind i mit datasæt for at sammenligne med det felt som jeg har arbejdet
med siden sidst i foråret hvor jeg fik fat i meteorologiske der kunne danne grundlag for en
vind model for faldet.Utroligt nok kom jeg frem til nogenlunde samme område, dog med lidt større usikkerhed.
Min model er lavet ud færre vind datapunkter for atmosfæren. Jeg husker der var nogen
usikkerhed omkring den nederste del, da lokale vindmålinger ikke stemte med de store
sites.Kæmpede også en del med at beregne opbremsningen i atmosfæren indtil jeg fandt et lille
java program som kunne hjælpe til.Jeg blev inspireret af det arbejde man havde lavet i Østrig omkring Neuschwanstein meteoritten.
Se f.eks. denne http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1945-5100.2004.tb00062.x/pdfJeg kørt adskillige kilometer i det område indtil sommeren, det er bestemt ikke et nemt område at finde en lille meteorit i.
Ja, der kan man bare se…..
25. oktober 2014 kl. 08:13 #123432
norupDeltager- Super Giant
Hej Lars,
Ja, der er jo en nærmest perfekt overensstemmelse mellem vores faldområder. Bredden er jo mest et bud på usikkerheden, og jeg vil bestemt ikke udelukke at der kunne ligge noget i det lidt bredere område du har markeret.
- ForfatterIndlæg
- Emnet 'Muligt dansk meteoritnedfald 30/3 00:53' er lukket for nye svar.