Nedbøjende guiding

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Nedbøjende guiding

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 966 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Hos TOC har vi i lang tid været irriterede over et problem med feltforskydning. Det fotografiske felt glider simpelthen langsomt i en bestemt retning.

For mange år siden havde vi tilsvarende problem med vores gamle 8″ Newton men fik det løst, da vi fik lavet en ny tubus som ikke fleksede så meget. At noget tilsvarende skulle være tilfælde med den nuværende, havde vi ikke umiddelbart forestillet os.

Vi har oplevet, at feltet over nogle timer har flyttet sig omkring et bueminut. Vi har haft flere teorier om, hvad problemet skyldes, men det er faktisk først for nylig at vi fik lavet en test for at se, hvad der egentlig var skyld i fejlen. Vi centrerede en klar stjerne i feltet på skærmen til hhv. CCD kameraet på hovedteleskopet og low light kameraet på guideteleskopet. Herefter lod vi teleskopet finde en anden klar stjerne omkring to timer væk.

Stjernen blev herefter centreret i guidekameraets vindue på skærmen, og vi kunne på skærmen til CCD kameraet se, at der var en afvigelse på ca. 25″.

Dette er umiddelbart ikke meget, men afvigelsen betyder, at guidingen ikke er helt præcis selvom autoguideren holder fint fast i guidestjernen.

Over en time vil feltet skride omkring 12″. Laver man med andre ord en enkelteksponering på 5 minutter, vil feltet i hovedteleskopet skride 1″ i forhold til guideren – og det er jo ikke så smart.

Nedbøjning er problemet, og det er umuligt at undgå, men med den rette afstivning af tubus kan problemet minimeres.

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Torben

Meget interessant at høre, men et irriterende problem.
        Har i så fundet ud af om det er tubus eller guide scopets ringe eller noget helt trejde, der er årsagen ?
        Men godt at i er kommet videre med sagen.
        Jeg ser frem til at høre om hvilken smart løsning i finder på Wink

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Torben,

Det problem har jeg også ofte oplevet. Jeg har som du gået ud fra at det drejede sig om fleks mellem guide og hoved teleskop. Hos mig er det langsomt nok til at enkeltframes på 5-10 minutter ikke viser udtrukne stjerner (af den grund i hvertt fald), så det har ikke så stor betydning.

Det ses dog af og til på en anden måde i det færdige billede, nemlig når mine darks en gang imellem er af dårlig kvalitet. Jeg ved ikke hvorfor de somme tider er dårlige, men det ses som nogle grimme, skrå, gnidrede striber i det færdige billede, når dette strækkes hårdt. De fleste gange er disse striber fraværende men de kommer af og til. Er der nogen der har et bud på hvorfor darkframes somme tider kan være dårlige, når de ellers laves på præcis samme måde.

Jesper

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Vi har endnu ikke check på, hvad der bidrager mest til nedbøjningen. Der er et par ting vi skal prøve – bl.a. at forsyne sekundærspideren med en ekstra støtte. Vores sekundærspejl sidder fast i fokuseringsudtrækket.

Jesper, de striber som du nævner kan godt være interferens. Hvis du har en konstant drift, så vil billederne blive lagt sammen forskudt, og de lysniveauforskelle der er i din chip vil dukke frem – især, hvis du presser til det yderste for at få svage ting med.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Hej Torben,

Interferens striber, er det de regelmæssige horisontale eller vertikale bånd der kan ses når billedet presses for meget?

Hvis ja, er det ikke dem jeg mener. Jeg skal poste et eksempel i morgen. Jeg er på arbejde resten af aftenen.

Jesper

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Ja, lad os se, hvordan det ser ud. Orienteringen af striberne hænger til en vis grad sammen med den vej feltet flytter sig.

Øhh, og forklaringen på nedbøjning er selvfølgelig tyngdekraften LOL så den skal vi bare lige have omdirigeret.

Torben

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Nedbøjende guiding' er lukket for nye svar.