NGC 1333

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER NGC 1333

• This topic has 5 svar, 4 stemmer, and was last updated 4 months, 1 week siden by ginge. This post has been viewed 209 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

ginge
    Deltager
    • Giant

Hei alle!

Har gjort ferdig en versjon av NGC 1333 som jeg har holdt på med en stund. Første eksponering ble tatt i 2015 og siste nå i år. Det har manglet på lange nok perioder med rette forhold og tid til å samle nok materiale, rett og slett. Men jeg har siklet på å prøve meg på NGC 1333 helt siden jeg startet med astrofoto, så det er fett å endelig få mulighet til å gjøre det ferdig! De siste eksponeringene nå i høst ble tatt i en veritabel museinvasjon. Jeg mistet telling da jeg hadde drept 20 smågnagere på fire dager i observatoriet i skogen. Jeg håper ikke buddhistene har rett. Jeg tok meg sjøl i å forsøke å snakke hardt til dem da jeg tok et par stykker på fersk gjerning… Da har man vært for lenge i observatoriet.

Optikk: Epsilon 180ed
    Kamera: QSI 583wsg (som døde etter siste eksponering, så nå konverterer jeg til cmos)
    Montering: 10Micron GM2000HPS
    Astrodon: LRGB Gen2 31″ filtre
    Eksponeringer: 143×10 min L, 28×10 min R, 28×10 min G, 27×10 min B

Større versjon her: https://flic.kr/p/2jYaUre

Håper dere er friske og raske!
    Mvh Ginge

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Ginge

Flot!
    Det resultat har absolut været værd at vente på. Sikke en dynamik og mange fine detaljer.

mvh
    Torben

TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

ginge
    Deltager
    • Giant

Tusen takk, Torben! Det var en lettelse å endelig få nok data til å kunne prosessere det slik jeg ønsket.

Mvh
    Ginge

rune.cb.
    Deltager
    • Super Nova

Imponerende hva du greier å “trylle frem” av slike tåker og detaljer.

(Med 226 filer på 10 min, må det jo bli en del av det).

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

ginge
    Deltager
    • Giant

Tusen takk, Rune!!

mvh ginge

claus
    Deltager
    • Main Sequence

Flot Ginge!!!!

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1

APM 107 apochromat refraktor f 6,5.

Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen.

Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

ginge
    Deltager
    • Giant

Tusen takk skal du ha, Claus!!

ginge

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.