Nogen der så denne potentielle ildkugle?

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Nogen der så denne potentielle ildkugle?

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 234 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Det automatiske netværk fangede ikke noget, det er tilsyneladende ikke et iridium flare. Nord er i bunden af billedet.

Jesper G.

henrik.schneider
    Deltager
    • Nova

Hej Jesper,

Faktisk klar himmel over Hobro kl 0105, men så intet 🙁

henrik.schneider
    Deltager
    • Nova

Jesper – hvad er din eksponeringstid på dette kamera?
    Og hvilket kamera er det?

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Hej Henrik.

Tiden er nok rykket 1 time, pga sommertid i kameraet.

Det er et standard 1100D med Sigma 4,5mm f/2,8 fiskeøje.

Kameraet tager 720 skud hver nat, lukkertiden er 35 sek. ved f/2,8 iso 3200.

Det fungerer fint til time-lapse, fx tirsdagens nordlys:

https://youtu.be/HmuKukDllBc

Jesper G.

henrik.schneider
    Deltager
    • Nova

Det ser godt ud Jesper, jeg husker egentligt godt din tråd om kamera bygningen.
    – Hvorfor 35sek?
    – Skyder du kun om natten?
    – er der nogen form for automatik på lukketid?

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

35 sek. giver ikke tydelige stjernestriber, og det giver en god indikation af dynamikken i lysende natskyer, som faktisk er en væsentlig del af kameraets funktion.

Det er en atmosfæreforsker i Kiruna (Institut for Rumfysik) der har opsat softwaren til styring af kameraet, han får hver sommer billeder fra Søndervig, Silkeborg, Baltikum, Rusland, Canada og Skotland (56. nordlige bredde) af lysende natskyer, som han bruger i et langsigtet forskningsprojekt.

Kameraet i Søndervig kan jo passende supplere ildkuglekamera-netværket (året rundt om natten), da det er allsky. Det giver store farvebilleder i høj opløsning, men der bidrager ikke med data om hastighed og nøjagtigt tidspunkt, men det klarer de andre kameraer jo flot.

…. og så er det fedt, at kameraet kan fange andre atmosfæriske fænomener som fx nordlys, Sankt Elms Ild, lyn m.v.

Kameraets indstillinger kan fjernstyres, jeg nedsætter fx iso når der er fuldt blus på Månen. Billederne bliver hver nat efter optagelserne croppet til kvadrat, zippet og overført til en server i Kiruna, hvor jeg kan hente dem om morgenen.

Jesper G.

xplode
    Deltager
    • Nova

Fin kvalitet på bildet Jesper.

Hvor mange eksponeringer er det tatt med kameraet nå?

jesperg
    Deltager
    • Super Nova

Xplode wrote: Fin kvalitet på bildet Jesper.

Hvor mange eksponeringer er det tatt med kameraet nå?

Jeg ved ikke hvor mange billeder der er taget i alt, nu tager det 720 hver nat, om sommeren, hvor nætterne er korte, tager det 4-500. Der har også været perioder, hvor Windows har været frosset og måtte vente på, at jeg kom forbi og genstartede.

Byggeprocessen kan ses her:

link

Jesper G.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Emnet 'Nogen der så denne potentielle ildkugle?' er lukket for nye svar.