Nyt gaffelprojekt

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Nyt gaffelprojekt

Dette emne indeholder 251 svar, har 23 stemmer og blev senest opdateret af nightsky 1 år, 5 måneder siden. This post has been viewed 2174 times

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 252 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Lige en korrektion. Stængerne spidser ikke – det er et tilfælde af synsbedrag. Se det nederste billede på siden.

http://www.oocities.org/rosedob/Rosenstein20F5.html

mvh
    Torben

Torben Taustrup – ttau@tocobs.org – TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

• Dette svar blev ændret 1 år, 10 måneder siden af Migration Migration.
    • Dette svar blev ændret 1 år, 9 måneder siden af Torben Taustrup.

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Tiden suser af sted, og siden gaflen er kommet i hus, er vi blevet pensionister – dog stadig i arbejde.

Projektet med gaflen lever stadig – vi har rodet med den et par gange. Al indmaden skulle ud, og det var ikke nogen nem opgave, da samlingen bærer præg af, at den absolut ikke skal skilles ad, når først den er samlet. Det er virkelig kram, og den er solidt bygget.

I vinter fik vi de sidste mekaniske dele ud af gaflen. Der skulle bruges både hammer og mejsel og vinkelsliber.
    I dag blev gaffelarmene så savet over, og jeg har været ved at frigøre en af de meget solide deklinationsaksler. Akseltykkelsen er 35 mm, og den sidder i et messingleje i hver side.
    Savearbejdet blev udført med min rundsav, som har en klinge med ret solide platter. Godstykkelsen på armen er 5 mm.

Mht. tubus, så er en konstellation med et 15″ f:4 primærspejl realistisk. Jeg er ikke sikker på, at vi vælger truss-konstruktionen, da den er lidt mere vanskelig at bygge ting på. I stedet bliver det med stor sandsynlighed en etronaxtubus med en ydre diameter på 460 mm, og en længde på 1440 mm. Det er simpelthen maksimummålet, hvis der skal være plads i kuplen.

Indtil videre er denne på tegnebordet. Jeg har af hensyn til de termiske egenskaber tænkt på, at lave blænderinge i etronax. Jeg er endnu lidt usikker på, hvor stor godstykkelsen skal være for at opnå en tilstrækkelig lav nedbøjning. Jeg har tænkt på 4-5 mm, men har endnu ikke fået lavet beregninger.
    I 5 mm vil tubusvægten komme til at ligge på ca. 20 kg med blænderinge. Spejlcellen er endnu ikke på plads. Jeg tænker, at man nok bør undgå at lave den i aluminium, da dette materiale har en meget høj CTE.
    Derfor bør den laves i stål i en konstruktion, som er i stand til at bære et spejl med en vægt på omkring 8 kg.

mvh
    Torben
    Torben Taustrup2016-05-23 08:10:20

Torben Taustrup – ttau@tocobs.org – TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Var forleden på besøg hos metalmanden for at se på materialer til gaffelombygningen. Planen var at skaffe 5 mm plade, så gaffelarmene kunne forlænges. Jeg fortalte, at jeg havde tænkt på at finde nogen 100 x 200 mm aluprofiler med en godstykkelse på 5 mm. “Sådan nogen har vi”. Sagde han.
    Interessant – selvom dette ville betyde en reduktion af tværsnittet, så var det ulige nemmere, at svejse et par færdige profiler på.
    Længden på emnerne, som han havde, var også helt perfekt – hvor heldig kan man være?

Profilerne har selvfølgelig medført en designændring. Mest markant er nok, at der bliver mere plads mellem gaffelarmene. Rent styrkemæssigt vil der nok ikke være nogen problemer med at montere en tubus på 35 kg.

I første omgang skal den nuværende tubus monteres, men med tiden kan der måske blive plads til en anden.

Jeg har tænkt lidt på, hvordan den nuværende tubus skal monteres, og jeg mener, at jeg er kommet frem til en fornuftig løsning – der fordrer noget arbejde på drejebænken.
    Mht deklinationslejerne fra den nye gaffel, så er de enormt kraftige. Jeg har tidligere skrevet, at tykkelsen er 35 mm, men i den anden ende er den faktisk 40 mm. Mere om disse aksler på et senere tidspunkt.

mvh
    Torben

Torben Taustrup2016-07-04 07:41:42

• Dette svar blev ændret 1 år, 8 måneder siden af Torben Taustrup.

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Man kunne også gøre sådan:

henrik.schneider
    Deltager
    • Nova

Løsning 1, giver dig størst strukturel styrke/stivhed, hvilket jeg nok ville foretrække.
    Løsning 2, Giver dig mulighed for lidt større diameter kikkert, men den er vel fastlagt, så igen løsning 1 vill være mit valg.
    Husker jeg ikke helt galt er denne gaffel oprindeligt designet til at bære en 1.5meter massiv parabol. Den er udviklet til en tracking radar som bla. kunne tracke på meget små objekter som bevæger sig med adskillige gange lydens hastighed 🙂 Monteringen var ganske hurtig og ganske præcis. Om de eksisterende lejer og snekke kan bruges til et optisk system vil jeg nok tvivle lidt på. Opløsningsevnen for det gamle parabol system var såvidt jeg husker omkring 0.8 -1grad så der kan selv “tunge” lejer være ok.

ps. hvilken “metal mand” bruger du?, Jeg plejer at køre til Silkeborg

henrik.schneider2016-06-08 13:11:20

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Henrik

Tak for kommentarer. Jeg formoder at du mener, at den seneste konstruktion er den mest solide.
    Jeg har ikke kunnet finde ud af, hvordan den samlede dopplerraderantenne har set ud. Jeg tror ikke, at der vil blive problemer med styrken. Deklinationsaksler og lejer er enormt kraftige, og jeg regner med, at nedbøjning i disse ikke vil være et problem.
    Vi står selvfølgelig over for nogle udfordringer rent mekanisk, da vi ikke selv har udstyr til forarbejdning, så derfor er vi afhængige af hjælp.

Mvh
    Torben

henrik.schneider
    Deltager
    • Nova

Godmorgen Torben,

Enig – den seneste konstruktion er den mest solide/stive.
    Og jeg er også enig i at hverken styrke eller nedbøjning bliver et problem.
    Min bekymring vedr. lejer går mest på om de lejer og evt. gamle gear går jævnt nok – som du skriver det er kraftige sager, og der var oprindeligt ikke behov for super jævn gang.

Jeg skal prøve at se i weekenden om ikke jeg har et par gamle billeder af den gamle opstilling, det er jeg næsten sikker på jeg har. Så kan du få dem at kigge på. Hvis jeg har får du dem nok på mail.

(Hvem bruger du som metalmand?)

henrik.schneider2016-06-09 08:45:31

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Henrik har været så venlig at sende nogle billeder af gaffel og dish “in action”. Tak for det Henrik. Gaflen skal fortsat tracke objekter, som bevæger sig med meget høj hastighed – blot på en noget større afstand

Jeg har været ved at opdatere tegningsmaterialet, så vi kan undgå overraskelser. Gaffelarmene er kortet af til de 180 mm i går. Jeg regner med, at profilerne er i hus i løbet af næste uge.

mvh
    TorbenTorben Taustrup2016-06-12 11:49:28

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Så kom profilerne i hus. De er næsten lige lange – hhv. 622 og 635 mm. Da jeg hentede dem viste det sig, at godstykkelsen ikke var 5 men “kun”4 mm.
    Jeg vurderer dog, at styrken er tilstrækkelig stor på trods heraf. Vil man forøge styrken, kan man altid indsætte interne stivere.

Nu skal det så overvejes, hvordan de præcist skal fastgøres. Vores allerførste gaffel, som var i aluminium var nittet sammen, og det fungerede rigtig fint, selvom det var U-profiler.

Jeg kan ikke oplyse, hvem vores metalmand er –

mvh
    Torben

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Som det fremgår af tegningsmaterialet, så passer profilerne ikke perfekt ned i gaffelhullerne i underparten.
    Umiddelbart kan man lægge profilerne an mod den yderste inderside, men på den anden led mangler der 2,5 mm i hver side, og ind mod midten afgaflen mangler der 29 mm.
    Jeg ved, at man kan få aluminiumplade i 2,5 mm, så det mellemrum kan nemt udfyldes.
    De 29 mm kan også udfyldes med en klods – jeg vil tro, at det er nok at placere en for oven.

Mht. fastgørelse af profilerne på gaffelunderparten, så talte vi fra starten om, at få det svejset. Denne plan er imidlertid skubbet lidt i baggrunden til fordel for en skrueløsning. Man kan lave gevind i emnet og sætte skruer i, men man kan også bare bore huller og bruge skiver og møtrikker.

Seneste påhit er simpelthen at bruge nitter. Når blot antallet er tilstrækkeligt stort, så kan man godt opnå en god styrke.
    Her hos Terma bruger vi nitter i forbindelse med samling af vores radarantenner, og teknikken giver sammen med en honeycomb-struktur en meget stor stabilitet og styrke.

Det kunne være interessant at høre folks mening om de forskellige metoder.

mvh
    Torben

viggo.t
    Deltager
    • Super Giant

Hej Torben og Flemming.

Nu skal man jo ikke blande sig i noget man reelt ikke har forstand på, men nitning er vist sagen.Vores lokale bro-Vildsundbroen- er nittet og har stået i 76 år nu. Jeg mener også de store stålkonstruktioner til skyskraberne i New York er nittet. Så helt galt kan det vist ikke gå.

mvh Viggo

Meget spændende projekt i har gang i.Viggo T2016-06-16 13:45:29

astrojensen
    Deltager
    • Neutron star

Svejsning er langt, langt stærkere end nitning.

Thomas, Bornholm

landbo
    Deltager
    • Nova

Astrojensen wrote: Svejsning er langt, langt stærkere end nitning.

Thomas, Bornholm

Ja og en betydelig mere temperaturstabil løsning end både nitter og bolte/skruer.

jan.jakobsen
    • Planet

Nitning blev brugt i gamle dage, før svejsning var rigtig udviklet til svære konstruktioner. Titanic var også nittet sammen vel først i 50erne-60erne at svejsning tog over. Et par af mine onkler lavede ikke andet end at nitte på Aalborg Værft, det var nogle seje gutter der håndterede de rødglødende nitter og svang hammeren.

lindhard
    Deltager
    • Super Nova

Ja ja, det er bare et spørgsmål om en klat araldit.

De ældre af os kan sikkert huske reklamen med lastbilen som hang i en kran med en limklat.

mvh
    Lars

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 252 i alt)

Emnet 'Nyt gaffelprojekt' er lukket for nye svar.