› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › nyt teleskop igen igen
- Dette emne har 25 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 864 times
- ForfatterIndlæg
- 9. december 2008 kl. 15:24 #5405
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hej alle,
Jeg er ny her på forum (og ny udi astronomien). Jeg har ikke et teleskop, men brænder nu så meget for sagen, at jeg har besluttet at investere (max ca. 10000) i et 8” spejlteleskop incl. mount (CCD/Kamera + autoguide system kommer så til senere, når jeg har lært det basale).
Udstyret skal benyttes til såvel foto (mest deep sky) som CCD-fotometri. Især sidstnævnte har min interesse.
Jeg har fulgt jeres (altid kvalificerede) indlæg, og be’r derfor om råd/erfaringer:
1) Jeg er lun på TS 8” f/5 monteret på HEQ5, men også Orion SPX 8” på samme montering og Meade’s 8” f/4 Smith-Newton på LXD75 (eller HEQ5 Pro?) kan komme på tale. Hvad giver det bedste udbytte? Og hvordan klarer andre newtons (f.eks. Bresser, Celestron og Sky-Watcher) sig i dette selskab?
2) Hvordan falder en sammenligning mellem Smith-Newton og traditionelle Newtons ud?
3) Er en LXD75 mount ”stærk” nok til Meade’s 8” Smith-Newton + autoguider + kamera?
Jeg går naturligvis efter den bedste optik til prisen, men en god optik kan vel ikke kompensere for en svag mount?
Hilsen fra
Mogens B.
Hilsen Mogens B.
9. december 2008 kl. 15:31 #5407
motomandk- Main Sequence
Jeg ville synes, at en OO SPX200 f/4 på en HEQ5pro er en super kombination, der har bevist sit værd med mange gode billeder på diverse fora. Det kan dog vist ikke gøres til 10000,- men bliver op imod de 12000. Tilgengæld har du ‘maskineri’ til mange fornøjelige år.
OBS ….. man plejer at sige; “køb den dyreste montering du kan – teleskopet kan du altid nemt opgradere senere”
/Henrik (H)
motomanDK 2008-12-09 14:33:01 9. december 2008 kl. 15:35 #5408
mstauningDeltager- Black Hole
Gå efter den bedste montering du kan få råd til – ikke at det kan kompentensere for dårlig optik, men ville kunne voske med dig. Og være meget mere velegnet til foto, LXD-75 vil jeg fraråde da det er noget klegnt til over 8″ – hvilket så også kan betyde 8″ + foto + guider.
Der er heller ikke autogudieport på, og det fås ikke mere som extra udstyr.EQ5 eller EQ6, om det så skal være pro eller ej er noget andet. Kan faktisk ikke lige huske hvad forskellen mellem pro og ikke pro er. Men begge EQ er gode.9. december 2008 kl. 16:15 #5411
henrikDeltager- Nova
Der er 3 slags HEQ5b og EQ6:
HEQ5+EQ6=ingen elektronik kun en almindelig håndkontrol
HEQ5+EQ6 Syntrek=Alm. håndkontrol, men med autoguideport og elektronik indb., så man kan opgradere til PRO (GoTo) senere med en synscan håndkontrol (spar ~2000)
HEQ5+EQ6 PRO = Goto håndkontrol og autoguideport.
TS 8″ f/5 er slebet til 1/12 (1/6PW) nu, så de er mao. samme kvalitet som OO, men er så begrænset til f/4 eller f/5, mens OO har f/4½, f/6 og f/8.
Personligt synes jeg nu at fokusering og kollimering bliver møjn sværere med de lavere f/forhold + at kontrasten forøges ved de større f/forhold. Så jeg ville tage en f/5 eller f/6. F/6 er måske så meget større at det er bedre til visuel og planetbrug
Til astrofoto ville jeg med en LXD75 holde mig til en 6″, så det var nok ikke det oplagte valg som Henrik mfl. skriver.
Hvis du skal have autoguide+ guidescope med bliver budgettet på 10000 nok lidt presset. En Qcam5 eller AL-CCD5+80mm guidescope koster jo 2500, men det kan nok lige presses ned, evt. ved at vælge syntrek monteringen.
Henrik 2008-12-09 15:31:38 9. december 2008 kl. 16:30 #5412
joergen.kDeltager- Nova
TS 8″ f/5 er slebet til 1/12 (1/6PW) nu, så de er mao. samme kvalitet som OO, men er så begrænset til f/4 eller f/5, mens OO har f/4½, f/6 og f/8.
OO er nu slebet (1/8pw)og kan opgraderes til 1/10pw
1/8PV Optics
Hilux Coatings
50.8 Highest Quality Crayford
50mm Finder
Vixen Sphinx mounting and aluminium pedestal
10mm Plossl Eyepiece
25mm Plossl Eyepiece
CNC 9 Point Mirror Cell9. december 2008 kl. 16:41 #5413
henrikDeltager- Nova
Hej Jørgen
Ja og nej:
Europa (standard) er slebet til 1/4PW
SPX er slebet til 1/8PW
Upgrade til 1/10PW (+80£ for 8″)
Så det afhænger jo af hvilken kvalitet man køber sig til.
SPX er nok den bedste “Value for money” medmindre man går efter guldet. 80£ er jo ikke meget.
Iøvrigt Jørgen: Hvad er din erfaring med fokuseren på den?
TS monteret jo deres eget udtræk på den, som de naturligt nok mener er bedre end Orion’s. De plejer at være ret ærlige, men aligevel.
Jeg har dog også hørt det andetsteds fra.
Men hvad synes du om den?
Henrik 2008-12-09 15:42:01 9. december 2008 kl. 17:03 #5415
joergen.kDeltager- Nova
tja det er ikke villiams men når det er sagt så må jeg sige at kvaliteten overrasker mig efter alt det jeg havde læst mest negativt, der er ikke noget slør den kan let bære mit eos 40 d uden problemer, nu bestilte jeg med 1:10 udveksling den køre rigtigt godt jeg skal da prøve at sætte robofocus på den så må vi se om den kan klare den opgave også.
9. december 2008 kl. 17:04 #5416
Hej alle og tak for lynhurtige svar. Jeg er klar på Henrik (H)’s råd om den bedste montering til pengene og vil nok satse på EQ5 monteringerne, men er fortsat i tvivl om TS eller OO. Henrik, har jeg forstået dig ret, når du skriver at OO gi’r mest value for money?
Jeg tænker, at jeg senere vil rykke ind i mine varme stuer ved PCen, så derfor: Gi’r EQ5 syntrek mulighed for styring af ALLE funktioner via PC? Eller- skal det så være HEQ5 pro?
Hilsen Mogens B.
Hilsen Mogens B.
9. december 2008 kl. 17:10 #5417
joergen.kDeltager- Nova
nu for at blive i tråden,så syntes jeg også at jo bedre montering man køber med goto,jo flere posetive oplevelser får man,ikke sagt at teleskopet ikke er så vigtigt det er det jo,men opgradering af teleskoper er jo en langvarig proces hvor man hele tiden søger det bedste, og man skal jo starte et sted,så en eq6 pro med en gso eller ts 8″ newton lyder rigtig i mine øre
9. december 2008 kl. 17:14 #5418
henrikDeltager- Nova
Hej Mogens
Nej jeg mente at SPX var den de gav mest for pengene af OO’erne
TS newtonen er bedre optisk en Europa, har nok en bedre fokuser og blæser, for en ret lille merpris, som gør Europaen lidt uinteressant
SPX’en er luxus modellen rent optisk og specielt med den forbedrede optik, men koster så også det 50% end TS’en.
Så TS’en er for dem der gerne vil have bedre kvalitet end Skywatcher, Bresser, Meade etc. men ikke vil helt op i luxus lejet.
Nej det vil du ikke kunne med syntrek.
Det er lidt synd egentlig, at man partout skal have håndkontrollen når man lige så godt kunne styre den direkte fra PC’en uden den imellem.
Men porten til PC’en sidder i Skyscan håndkontrollen, så det skal så være en PRO.
HEQ5pro+TS+guidesæt=12K
HEQ5pro+SW200+guidesæt=11K
HEQ5syntrek+SPX200=12K
Så kan du måske starte med at spare goto eller autoguide til senere.
Henrik 2008-12-09 16:20:38 9. december 2008 kl. 17:27 #5420
tommyfDeltager- Neutron star
Jeg har mailet Mogens et tilbus på min 200mm newt med lidt ekstra i godteposen, så kan han spare en del der og måske få en goto montering i samme momunt .
9. december 2008 kl. 17:35 #5421
k_holstDeltager- Nova
Hej Mogens.
Jeg vil råde dig til at tage EQ6 Pro. Den har altså lige lidt mere magt over en 8″ Newton. Så kan du evt spare lidt på tubus. Den er ikke nær så dyr at opgrader senere.Jeg selv og andre har erfaret at en nybegynder og en presset montering giver unødige problemer når man skal lære astrofoto.9. december 2008 kl. 18:16 #5422
Hej Tommy, jeg har læst din mail og vender måske tilbage. Nu vil jeg lige gå i tænkebox- Jeg er ret lun på TS f/5 og Kim’s råd er bestemt en overvejelse værd- men nu begynder det også at ligne en uendelig prisspiral. Mere vil jo altid ha’ mere
Hilsen Mogens BHilsen Mogens B.
9. december 2008 kl. 18:20 #5423
chrjensen- Super Giant
Hej Mogens B.
Jeg har stort set præcist samme planer som dig, og har derfor også stort set valgt samme udstyr som du er inde på.
I sidste ende endte jeg på at bestille en 8″ f/4,5 Europa Deluxe med 1/8 PV upgrade og 1:10 fokuser fra Orion Optiks UK.
Jeg regner med at jeg skal have fat i en EQ6Pro montering når jeg får kikkerten hjem (og luft i økonomien). Som sagt af andre kan en solid montering vokse med opgaven, især hvis man planlægger at smide guideudstyr på.
Jeg læste en del på cloudynights forummet omkring Orion Optics – både godt og skidt. For eksempel denne tråd:Med hensyn til valget mellem TS og OO, har jeg hørt at TS får deres spejle fremstillet af OO, så hvis man må kunne sammenligne den optiske kvalitet direkte ud fra PV angivelsen.Da jeg købte min kikkert, tilbød de gratis opgradering fra 1/6 PV til 1/8 PV. Jeg har luret på deres hjemmeside i et lille års tid før jeg købte, og de har med jævne mellemrum den slags kampanger (hvilket også var derfor jeg slog til da jeg gjorde).En anden ting er, at Orion Optics (i hvert fald i mit tilfælde) er forholdsvis lang tid om at levere. Jeg bestilte for 1½ måneder siden, og selvom de har svaret at de planlagde at sende kikkerten omkring 1. december, er der stadig ikke sket noget. Og de har trukket pengene…Anyway, ligegyldigt hvad du vælger håber jeg du bliver glad for det.Clear skies!Christian9. december 2008 kl. 20:51 #5426
tommyfDeltager- Neutron star
Bare ok, det vil spare dig 2-4 tuser som jo kan bruges på mounten.
- ForfatterIndlæg
- Emnet 'nyt teleskop igen igen' er lukket for nye svar.