Observatoriet i Askvang

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatoriet i Askvang

Dette emne indeholder 202 svar, har 25 stemmer og blev senest opdateret af erikgu 2 år, 7 måneder siden. This post has been viewed 1822 times

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 203 i alt)
  • Forfatter

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Mitt gamle observatorie fra 1991, bygget av min morfar. Dette har fungert veldig bra og har overlevd noen stormer. To ganger tok vinden taket og blåste det himmelhøyt uten at det tok skade.

Med nye teleskop for hånden ønsker jeg å bygge nytt. Hvordan kommer det til å gå tro…

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Først må teleskop og montering demonteres. Legg merke til at monteringen er skråstilt. Takahashi bryr seg lite om at folk bor lengre enn 50 grader nord på Jordkloden og derfor er søyla skråskjært for å nå opp i 60 grader.

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Bare monteringen igjen…

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Nå er alle vepsebolene borte…

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Så må det graves litt. Dette er jobb for folk som kan sine ting. Takk Vegar!

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Ett lag kult på 40 cm i dybden, komprimert for å klargjøre til støping av plate.

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Tommy Linnerud wrote: Nå er alle vepsebolene borte…

krysantemumbombe ?

mvh

Torben

Torben Taustrup – ttau@tocobs.org – TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

viggo.t
    Deltager
    • Super Giant

Nej Torben- et pletskud af et større stjerneskud.

mvh Viggo

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Så var det å legge markisolasjon, spikre forskaling og legge ned difusjonssperre.

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Snart klart for å støype plåte. Den gamle betongsøyla skal fungere som fundament for den nye søyla.

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Møkkarbe.

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

En ring av lecablokker ble saget til og boltet fast i plata. Dessuten ble det felt inn to ventiler for utlufting. Diameteren på det nye ringfundamentet er fire meter.

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Jeg laget bunnsville av 2″x 8″ i impregnert trevirke. Toppsville ble en nøyaktig kopi av bunnsvilla. Laget som en tolvkant i garasjen.

Tommy Linnerud
    Deltager
    • Giant

Ting skjer fort når reisverket kommer på plass. Et stilas ble satt opp innvendig og var godt å ha som midlertidig gulv.

nive
    Deltager
    • Super Nova

Hej . Det ser ud til at det nye observatorie er godt og kraftigt bygget .Thumbs%20Up

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 203 i alt)

Emnet 'Observatoriet i Askvang' er lukket for nye svar.