Overtræk til EQ6 opstilling

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Overtræk til EQ6 opstilling

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 9 måneder siden af jens. This post has been viewed 693 timesjacobsen. This post has been viewed 693 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Efter i en del år at have brugt et par skraldesække som overtræk til EQ6 opstillingerne, har jeg nu prøvet et havemøbelovertræk fra Harald Nyborg.

Overtrækket bliver prøvet på den ene opstilling, jeg er ikke klar over om det er 100% vandtæt. Jeg tror det. Men for at tjekke har jeg lagt et par aviser ind under, de vil givetvis suge eventuelt indtrængende fugt.
      Hvis overtrækket viser sig dueligt, skal jeg have tilsvarende på de to andre. Overtrækket passer på en EQ6 som om det er syet til den!

flemov
      Deltager
        • Giant

Hej Jens !

Er disse overtræk permeable for vanddamp – ellers kommer der jo nemt kondens indenunder ?

Hvis ej – kan det være en bedre løsning at flikke noget sammen af noget undertag såsom Tyvek – eller lign.
        Som netop er vandtæt – men gennemtrængelig for vanddamp.
        Jeg har selv gode erfaringer med dette materiale.

Mvh.
        Flemming

Flemming R. Ovesen.
        TOC observatory
        https://tocobs.org

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Flemming.

Tak for input.
          Undertag, jeg vidste ikke at man kunne bruge det som overtræk. Men selvfølgelig!
          Jeg holder øje med kondensen. De gamle skraldesække var slemme til at have fugt på indersiden, men det har nu ikke påvirket EQ6’erne nævneværdigt.. Nu tjekker jeg. Jeg har jo et par avissider til at opsuge evt fugt..

mvh
          Jens

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hejsa.

Lige en opfølgning på brugen af et havemøbelovertræk til opstillinger.

Overtrækket er fint vandtæt. Der kommer ikke(endnu) kondens inde under overtrækket. Alt dette er fint.
            Jeg har dog oplevet at overtrækket er så glat og samtidigt meget tungere end plasticposerne, så det glider lige så stille ned af søjlerne og står så stramt på opstillingen, og hviler gerne på et skarpt punkt.

På denne opstilling, med en lang skinne, vil overtrækket meget hurtigt få slidt hul. Dette fordi skinnen er ret spids. Jeg har så afhjulpet det ved at sætte et yougurtbæger på skinnen. Det virker, men er ikke optimalt.
            Istedet har jeg spekuleret på en mere permanent løsning, og flere ting har være under overvejelse, såsom overskårne bolde, skumgummi etc.

idag fandt jeg dog en mere optimal løsning, som til og med er billig (det kan vi jo godt lide i Jylland!).
            I Jem & fix har de spande til 5,95 per stk. Tre sådanne blev indkøbt, og de passer rigtig godt:

Her er det en almindelig EQ6Pro, med den almindelige runde skive i toppen. Der passer spanden også:

Så nu ser de tre EQ6’ere således ud:

En forbedring kunne være at tildanne hanken så den kan komme ind under kontravægten, så den holdes bedre på plads. Jeg skal lige se om den kan bukkes til det eller det ikke er umagen værd.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.