Problemer med kollimering af min SkyWatcher Newton

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Problemer med kollimering af min SkyWatcher Newton

• This topic has 6 svar, 4 stemmer, and was last updated 2 years, 1 month siden by Anonym. This post has been viewed 600 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

steenkh
    Deltager
    • Planet

Jeg har en SkyWatcher 30cm Newton og jeg synes at jeg altid har problemer med kollimeringen. Jeg bruger en laserkollimator, processen er sådan set nem nok, men for at tage det første problem først, så er det utrolig svært at indstille sekundærspejlet, så laserprikken er lige i centrum af centerringen på primærspejlet. Jeg har monteret fingerskruer, som simpelthen er vidunderlige i forhold til at bruge Umbraco-nøgler, men det er som det er lige meget hvor meget jeg drejer, så bevæger prikken sig hellere væk fra centrum end mod centrum. Jeg har opdaget at ved at gribe fat om sekundærspejlet med hånden, kan jeg ofte dreje prikken meget tættere pp centrum, men facit er at jeg i reglen ender med at prikken ligger på selve centerringen og ikke centrum, hvilket måske ikke er så galt på et 30cm spejl, men det komplicerer næste skridt, fordi når laseren kommer tilbage for at ramme kollimatorens målskive, så består den af to utydelige prikker.

Anden del af mine problemer er anderledes. Det er pærenemt at indstille primærspejlet, så prikken er i midten af kollimatorens målskive, men to af kontraskruerne er helt i bund, så de kan ikke fastholde spejlet, og når jeg drejer alle stilleskruerne lidt ud for at kontraskruerne kan få fat, så mister en af skruerne helt grebet i spejlet, og jeg må rode i lang tid i mørket for at få den til gribe igen. Resultatet er at jeg accepterer at nogle af kontraskruerne ikke holder spejlet ordentligt fast, og jeg har kraftigt pp fornemmelsen at spejlet rykker sig alt efter hvor på himlen jeg kigger.

Jeg kollimerer første gang lige når jeg har bakset teleskopet ud, og så kollimerer jeg igen når teleskopet er blevet helt koldt.

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Steen

Jeg hæfter mig ved, at skruer ikke kan nå. Den slags er designet, så skruerne har godt fat, og der er mulighed for at justere begge veje.
    Fin detalje med fingerskruerne.

Mvh
    Torben

TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

steenkh
    Deltager
    • Planet

Inspireret af det jeg skrev i morges, besluttede jeg mig for at prøve endnu en gang at kigge på problemet med primærspejlet og kontraskruerne – denne gang indendørs i dagslys og siddende i en behagelig stol, i stedet for at sidde på hug udendørs i tusmørke og nu kunne jeg uden problemer få spejlet tættere på så kontraskruerne alle sammen kan nå, og naturligvis er der ingen skruer der helt går ud af skruegangen, når jeg strammer skruerne. Det må være på grund af mørket, stress og dårlig arbejdsstilling, der har gjort at jeg i mørket drejede den forkerte vej.

Så problem nr 2 er løst takket være at jeg fik samlet tankerne her! Men jeg modtager stadig taknemmeligt imod råd til hvordan man indstiller sekundærspejlet.

Jeg er også opmærksom på at laserkollimatoren kan vippes lidt når den sidder monteret i okularholderen, og det er helt tydeligt at hvis man kigger næsten ligge opad og derefter lavt i horisonten, så skifter laserprikken position. Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for få kollimatoren til at sidde fast, så og det sådan at det svarer til okularerne som jo også kan vippes lidt.

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hvis laserkollimatoren vipper i okularholderen, så kan du vikle noget tape om den, for at fjerne slør.
    Du kan herefter tjekke, at laserpunktet ikke skifter position, når du roterer kollimatoren i okularholderen.

Mvh

TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

steenkh
    Deltager
    • Planet

Godt tip. Det vil jeg prøve. Jeg opdagede også at der var en adapter fra 2″ til 1,25″, og jeg kunne prøve den også. Det virker umiddelbart som om kollimatoren ikke vipper i den, men jeg har ikke prøvet det under realistiske omstændigheder.

John
    Deltager
    • Nova

Hej Steenkh

Prøv at se med med på den anden AstroKanal, der taler meget om netop kollimering af Newtons..
    https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=22&t=1137#p7507

Anonym
    • Main Sequence

Jeg har en SkyWatcher 30cm Newton og jeg synes at jeg altid har problemer med kollimeringen. Jeg bruger en laserkollimator, processen er sådan set nem nok, men for at tage det første problem først, så er det utrolig svært at indstille sekundærspejlet, så laserprikken er lige i centrum af centerringen på primærspejlet. Jeg har monteret fingerskruer, som simpelthen er vidunderlige i forhold til at bruge Umbraco-nøgler, men det er som det er lige meget hvor meget jeg drejer, så bevæger prikken sig hellere væk fra centrum end mod centrum. Jeg har opdaget at ved at gribe fat om sekundærspejlet med hånden, kan jeg ofte dreje prikken meget tættere pp centrum, men facit er at jeg i reglen ender med at prikken ligger på selve centerringen og ikke centrum, hvilket måske ikke er så galt på et 30cm spejl, men det komplicerer næste skridt, fordi når laseren kommer tilbage for at ramme kollimatorens målskive, så består den af to utydelige prikker.

Til indstilling af diagonalspejlet kan jeg anbefale fingerskruer med stålkugle som forhindre siderværts rotation af sekunderspejlholderen.

Twist-Lock systemet forhindre tiltining fra fingerskrue, som skubber tilbehøret sideværts,
    https://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/27-diverse-adapter/1270-astro-2-til-125-twist-lock-adapter/

Mvh
    Erik

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.