Projekt TeleVue

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Projekt TeleVue

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af outlook. This post has been viewed 448 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
    • Super Nova

Hejsa

Ja, så kom øjeblikket hvor jeg med koldsved på panden stod foran et tilpasningsprojekt til min TeleVue Oracle fra sidst i 80’erne. Fokuseren er ok, men ikke tandstangsakslen med hus og skruer som er drejet over gevind i fokuseren. Her ser i fokuseren uden “indhold”, men med nyt gevind skåret i fokuseren til den kommende opgradering:

Lidt “rystet” så gevindet ser dobbelt ud, men jeg var også lidt nervøs for med metalsløjd har man i reglen kun en chance for et godt resultat. Og rillen i midten med hullet til tandhjulet skulle også files dybere og her fik jeg igen koldsved på panden. Frem med en 5,5mm kædesavsfil og så blev der ellers filet til den store guldmedalje: Cry

Alle revner i godset filet væk og gjort dybere for at gøre plads til denne her: Tongue

YIIHAAAAAA!!!! Hug

Ja, i ser rigtigt og lige så kostbar som en hel Williams Crayford Focuser, men jeg vil jo gerne bevare originaliteten i min gamle TeleVue: Big%20smile

Nej, hvor var jeg edderspændt om det nu virkede. Og ja, det gør det sgú. Så lidt stolt er jeg alligevel over mit “craftmanship”. For var et eller andet gået galt, så stod jeg ikke alene med en kikkert uden fokuser, men også med en kostbar mikrofokuser fra velrenommerede Starlight Feathertouch Instruments som jeg så ikke umiddelbart vil kunne finde anvendelse for, så sveden sprang altså frem på panden, men man er vel ikke nørded for ingenting:

Om den føles lækker? SMOOOOOOOOOOOTHHHHH. Det er som at få en komplet ny fokuser:

Som det ses så har jeg også, men det er længe siden forsynet teleskopet med en svalehaleskinne i stedet for den noget massive tubusring som det oprindelig kommer med. Og skal vi så ikke kigge lidt på kikkerten i sin pragtfulde helhed og glædes:

Således er mit “solteleskop” genfødt og en kikkert jeg nok vil tage med i graven om jeg så må sige. Men det var altså lidt vildt må jeg indrømme for det kunne lige så godt have været penge ud af vinduet for jeg vidste fokuseren ikke passede umiddelbart pga. alderen på teleskopet for TeleVue har gennem tiden lavet en del om på deres fokuser. Således var akslen en halv mm tykkere end originalen og derfor måtte der files lidt dybere. Ligesom der måtte laves nyt gevind for at få plads til de tykkere unbracoskruer. PuhaEmbarrassed Det holdt hårdt.

Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Emnet 'Projekt TeleVue' er lukket for nye svar.