R.A.-drevmodifikation

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER R.A.-drevmodifikation

• Dette emne har 31 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 5 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 2330 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Forfatter

claus
    Deltager
      • Main Sequence

Hej Torben.

Man skal altid, når designer genstande, der har motorer, sikre, at de mekaniske resonansfrekvenser for komponentdelene ikke stemmer overens med drivende vibrationsfrekvenser for motorerne eller andre stærkt oscillerende dele. Alle materialer har sine egne helt bestemte resonansfrekvenser, (endda flere forskellige frekvensområder), så jeg tror at i skal bort fra aluminium, hvilket materiale som så ikke falder sammen med jeres steppermotorers frekvenser er svært at sige, man er nok nød til at prøve sig frem, kulfiber, rustfrit stål, træ eller Nylon, mulighederne er jo mange. Jeg er spændt på at se hvordan mine steppermotorer kommer til at køre på de rustfristålskinner, men det finder jeg jo først ud af når første test gennemføres, håber at det kører, det er jo et pokkers arbejde lave det i rustfrit, og surt at skulle til at lave om!

Mvh C.Abel.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Claus

Jeg har en ide om, at dine stepmotorer ikke kommer til at larme så meget, da de højst sandsynligt trækkes af pulser, der har en anden udformning.

I går blev motoren sat på gummiophæng.

Stepper_suspension

Det blev nødvendigt at dreje en smule af svinghjulet for at få plads til det hele.

Stepper_suspension2

Her er det hele samlet.

Stepper_suspension3

Sådan så det ud i går:

After_mod_2

Den kraftige stjerne er Procyon.

Jeg har i dag forsøgt at gøre konstruktionen lidt enklere.
        På det store trækhjul på snekken sad der unbrakoskruer med cylindriske hoveder, Hovederne ragede så langt frem, at det ikke umiddelbart var muligt at sætte motorpladerne tættere sammen.
        Derfor blev skruerne fjernet, og i stedet blev der lavet plads til undersænkede skruer. Dette enkle indgreb gjorde det muligt, at reducere pladernes afstand til 19,5 mm.
        Gevindstagene blev udskiftet med 40 m lange skruer med stjernehoved – i mangel på unbrakoskruer med cylindrisk hoved. Dem skal vi lige have fat i.
        Afstandsrørene blev drejet ned til 19,5 mm, og så kunne det hele samles.

Mod_3_a

I øvrigt konstaterede jeg, at R.A.-snekken ikke var i optimal kontakt med snekkejulet, så den fik lige en lille justering.
        Nu må vi se, om de seneste tiltag har haft en positiv indvirkning på gangpræcisionen.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Der blev i går kørt en guidetest. Der var et tyndt skydække, men på trods heraf, var FWHM en smule bedre.
          Testen blev kørt i samme højde på himlen som sidst, og der kunne konstateres en lidt mere præcis guiding.

Umiddelbart kan det dog være vanskeligt at foretage en realistisk sammenligning mellem de to pga. de forskellige observationsforhold.

FC611DE4-1D0F-40A7-BD99-DAEE22329B90

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Torben.

Spændende at følge jeres bestræbelser på at optimere.

En ting undrer mig;

Det ser ud som om PHD forsøger at korrigere jeres RA drev rigtig meget og længe, før drevet overhovedet reagerer, altså den blå kurve.
            Den røde, Dec, reagerer med det samme, og korrekt.
            Der er et eller andet galt med RA styringen….

Udklip

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Jens

Tak for interessen.
              Ja, det er mystisk, at både R.A.- og deklinationsaksen ikke reagerer på de korrektionspulser der sendes.
              Jeg er lidt i tvivl om, hvilken parameter der skal skrues på. Skal det være “aggresiveness” eller skal det være “hysteresis”?
              Der er også tilfælde, hvor en akse overkorrigerer. Hvordan skal man lige tolke det?

I øvrigt har vi konstateret, at drevet kører mindre præcist, når der er ekstra vægt på tubus – fx. Putin med tilhørende kontralod.
              Derfor bliver det næste forsøg udført uden Putin monteret.

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Man kan ikke læse jeres indstillinger på screenshottene.
                Hvad har du sat guide speed til i Mel’s gamle program?

mvh
                Jens

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Det er faktisk camera shots 🙂

Jeg har prøvet at billedforbedre.

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Tja, det ser meget normalt ud.
                    Hvad står værdierne på i Scope programmet? Jeg har en mistanke om at dine guide værdier er for små… Især på RA.

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Jens

Guide speed er 10” – og er vi højt på himlen 20”.

Så er Putin med tilhørende kontralod demonteret og tubus afbalanceret.

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Det virker som rimelige værdier. Det undrer mig meget at jeres RA er så langsom til at reagere i forhold til Dec, som jo reagerer meget hurtigere..

Jeg går id fra det er denne værdi du mener:
                        GuideArcsecSec: guiding correction speed, can be changed while the program is running

Denne guide til PHD2 syntes jeg er god:

5 Tips for Better PHD2 Guiding

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Ja, det er den værdi du nævner. Vi har også prøvet at gå helt ned til 5″ for at finde ud af, hvad der virker bedst.
                          Vi kan fint køre eksponeringer på 30 sekunder uden at guide, så principielt er det jo ikke de store korrektioner der skal til.

I går fik jeg kørt en guidingtest. Som tidligere nævnt uden Putin og tilhørende kontralod monteret. Jeg fik lavet en fin afbalancering, som nærmede sig 100% i hele deklinationsområdet. Dog ville det være fint at have mulighed for at kunne skubbe kontralod lidt længere frem, da kontralodanordningen giver balance, når filterhjul og Atik er monteret. Med QHY’en monteret, behøver vi ikke farvefilterhjulet, og tubus er lidt for let ved fokuseringen.

Vi har lavet en konstruktion, hvor akslen til kontralodderne sidder på to svingarme, for at give os nogle flere muligheder for at afbalancere.

without_Putin_a

Først blev Procyon centreret i feltet. Den står på deklination 7g 39m. Den var i en SV-lig retning, og altså inde over Aarhus. Guidingen var ret urolig. Det så ud til, at der var et tyndt skydække i den retning.
                          Derefter kom NGC 2775 i feltet. Deklination 9g 10m. Den stod stort set i syd. Her skete der en markant forbedring af guidingen.

Jeg har sat en lodret, grøn streg for at markere skiftet fra Procyon til NGC 2775. Jeg vil mene, at det nok bliver svært at få guidingen ret meget bedre.

without_putin_b

PS! Den hvide kurve over guidingkurverne angiver s/n-forholdet ved guidestjernen. Store variationer i kurven kan indikere, at der er skyer i området.

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Et umiddelbart problem er at guidestjernen er i mætning, den er flad i toppen.
                            Så kan PHD ikke regne en centroide ud.

God ide med afbalnceringen, den skal jeg selv have kigget på med C14’eren..

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Ja, guidestjernen blev flad nogle gange, men den var overvejende spids.

claus
                              Deltager
                                • Main Sequence

Det ser interessant ud med gummiophænget, hjalp det så på vibrationerne? Hvad størrelse 40 mm lange unbraco bolte er det som i mangler, 3-4-5 mm? Måske jeg har nogle passende unbracobolte liggende!

Mvh C.Abel.

Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Hej Claus

Gummiophænget har dæmpet de høje frekvenser, så lyden ikke er så skarp.
                                  Støjniveauet er nu mere acceptabelt, og fra kontrolrummet er der stort set ikke noget at høre.

Der er en der hedder Ben der kommenterede et indlæg på Scope Drive, en konference om Mel Bartels Drive:

Torben,

I have had good luck with the Oldham couplings. They are very forgiving of misalignment. There is no backlash and they aren’t rigid, so they can’t flex. They will probably transmit some vibrations (noise), but much less than anything else that actually works.

( Mon der ikke skal stå “are rigid”?)

https://www.indiamart.com/proddetail/oldham-coupling-19408590797.html

Virkemåde: <https://www.youtube.com/watch?v=JUx91Sl9AhY>

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.