› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Rapport fra 1/2 09 – inkl. skitser
- Dette emne har 22 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af johnni. This post has been viewed 555 timesgade. This post has been viewed 555 times
- ForfatterIndlæg
- 3. februar 2009 kl. 21:59 #9779
wiebenDeltager- Nova
Hej Jens,
Tak for en meget levende beskrivelse.
Dine tegninger er imonerende. Din M51 ligner meget nøjagtigt hvad jeg selv har set i min 10″ fra Maglesø på en aften med god gennemsigtighed.Jeg er selv klart mest til foto, men jeg ser altid på aftenens fotoobjekter visuelt inden jeg starter med at tage billeder. Som du siger er M51 et af de flotteste DSO’er visuelt. Ellers var første gang jeg så M1 visuelt også et af de gode “øje”-blikke.
Mvh
Heine
4. februar 2009 kl. 07:59 #9789
dk01888Deltager- Planet
Hej Jens,
Flotte skitser, er det en template du selv har lavet til at notere dine observationer, eller har du fundet dem ude i den store internet verden, hvor du evt. kan give et link til ?
Pft, Lars
4. februar 2009 kl. 15:44 #9824
jensDeltager- Giant
Hej Heine.
Du har ret i at Krabbetågen absolut også hører til det vi kalder et “Showpiece”.I større teleskoper står den også meget flot.Det er altid svært at ramme præcist med en skitse, så det glæder mig at læse, at dit visuelle indtryk er meget identisk med det jeg har tegnet af M51.Det er super at du også bruger dit teleskop til idt visuelt også – måske mødes vi en dag ved Maglesø, så kunne vi pege et par flotte DSO’er ud sammen.Jens 2009-02-04 14:44:45 4. februar 2009 kl. 15:48 #9825
jensDeltager- Giant
dk01888 wrote: Hej Jens,
Flotte skitser, er det en template du selv har lavet til at notere dine observationer, eller har du fundet dem ude i den store internet verden, hvor du evt. kan give et link til ?
Pft, Lars
Hej Lars.Tak skal du have!Skabelonen er en jeg selv har udviklet, men jeg kan ærgre mig lidt over, at vi der udfærdiger skitser ikke har en fælles standard for dette, men det bliver nok svært, da det kunstneriske netop er meget et spørgsmål om personlig smag.Faktisk har jeg 7 skabeloner, alt afhængig af himmelbaggrund og også til større felter.Bl.a. Abell 426 da jeg tegnede den, blev det ikke med ovenstående skabelon.4. februar 2009 kl. 16:02 #9826
dk01888Deltager- Planet
Hvilket værktøj/program benytter du?
4. februar 2009 kl. 16:26 #9829
jensDeltager- Giant
Jeg bruger GIMP – og lidt tilføjelser med Rendera.
GIMP har den fordel at jeg kan arbejde med lagstruktur – et kæmpemust.4. februar 2009 kl. 17:03 #9832
dk01888Deltager- Planet
Tak for info, jeg kender ikke GIMP, har lige fundet den på nettet, den vil jeg kigge lidt nærmere på.
Mvh, Lars
9. februar 2009 kl. 14:53 #10085
johnni.gade- Giant
Sikke skitser du har lavet der. Inspirerer helt mig selv til at kigge ud i aften 🙂
- ForfatterIndlæg
- Emnet 'Rapport fra 1/2 09 – inkl. skitser' er lukket for nye svar.