Stjerne blæst ud i Krabben

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Stjerne blæst ud i Krabben

• This topic has 154 svar, 9 stemmer, and was last updated 2 months siden by Torben Taustrup. This post has been viewed 5836 times
Viser 5 indlæg - 151 til 155 (af 155 i alt)
  • Forfatter

flemov
    Deltager
    • Giant

Hej Jens.

Tak for indspark – vi er jo ikke så erfarne indenfor dette felt.
    Nej vi har ikke noteret airmass – men det kan selvfølgelig efterberegnes, når man kender tidspunkterne.
    Men så er der jo sådan noget som transparens & seeing.
    Transformationskonstanterne for vores optiske system bør vel være de samme, eftersom der er brugt det samme udstyr.
    Dog kunne jeg forestille mig, at de ændrer sig over længere tidsperioder, efterhånden som spejlet forfalder, sekundærspejle falder ned o.s.v.

Jeg har kontrolmålt på en stjerne langt væk fra M1 – og hvis man sammenlinger den med DIM, får man sådan en kurve:

Capture-3

Kurven går helt fra 2007 – og er som sædvanlig komprimeret til 10 dage/år – før 2019
    Man ser, at kontrolstjernens magnitude ændrer sig – men ser man på målingerne fra januar – marts 2019 er variationen kun ca. 0.03 mag.
    Men det er selvfølgelig ikke uden betydning hvis man vil under 0,1 mag.
    Den sidste måling stikker noget af – men den er også fra i år – og med et andet kamera.

Jeg begynder så småt at forstå, hvorfor der ikke er interesse for dette fra professionelle astronomer.
    Men hensigten var jo heller ikke, at de skulle bruge vores amatøragtige målinger, blot at henlede opmærksomheden
    på noget som kunne være interessant at følge op på med professionelt udstyr,

Spørgsmålet er egentlig, om det er umagen værd, at blive ved med at observere fænomenet.

Mvh.
    Flemming

Flemming R. Ovesen.
    TOC observatory
    https://tocobs.org

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
    Deltager
    • Neutron star

Hej Flemming.

Det man skal huske på er metoden. Hvis man ikke transformerer, dvs tager hensyn til højden over horisonten og ikke bruger “anerkendte” sammenligningsstjerner, så er det svært at lave kvalitative målinger, dvs målinger jeg eller andre (også professionelle) kan gå ud og gentage med andre kikkerter.

For at kunne det, så skal der være nogle ting på plads, såsom brug af kendte filtre (herunder Johnson serien, som er en god, gammel standard) og stringent brug af transformering (dvs at man går fra v til V jvfr Kims indlæg på sidste møde), og regelmæssig kalibrering på standard felter. Alt dette er en stor øvelse som er svær at mestre. Med det fåtal af klare nætter vi har set i denne vinter, har jeg ikke engang nået at få gode serier på de standardfelter som en lille gruppe aftalte på Starparty. Ikke fordi der var noget hemmeligt eller okkult i det, men vi stak bare hovederne sammen for at kunne hjælpe hinanden videre i den svære kunst at kunne lave reproducerbare målinger på stjernerne. Dermed sagt målinger som gerne skulle give samme værdi på forskellige nætter og forskellige højder over horisonten = Airmass.

Man har en tendens til at glemme at himlen også er blå om natten, og de blå stjerner ser svagere ud længere nede mod horisonten. Der kan 0,1 mag nemt smutte!

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Mens vi tænker videre, så er her de seneste kurver. Ingen markante ændringer siden sidst.
    Det er ved at være træls at gå og vente på klart vejr. Det ville virkelig være rart, at få lavet en serie målinger af Dim, hvor der er få dage imellem.
    Den 9. februar er der igen fuldmåne, og i hele januar har der været tre ikke perfekte observationsaftener.

DIM_20200119

TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Fredag d. 13. var vejret nogenlunde. Der var periodisk tynde, drivende skyer, og vinden var frisk. Ikke de mest optimale forhold, men man må tage, hvad man kan få i disse skyfyldte tider.
    Flemming havde valgt at blive hjemme pga. lidt sygdom, som han ikke var kommet sig helt over.

Vi havde for et par uger siden fået installeret det nye PHD2 guideprogram, så der skulle lige bruges lidt tid på at tjekke op på ændringerne. Guidingen på deklinationen kørte jammerligt – den overkorrigerede hele tiden, så jeg måtte op og se, hvad problemet kunne være. Der var intet registrerbart slør i deklinationen, men drivremmen var måske lidt for løs, så den blev strammet, og det havde heldigvis en positiv effekt.

Hovedparten af de 16 optagelser var dårlige pga. vind og lufturo, så jeg endte ud med at bruge de bedste fem til en stack, og den kunne man så måle på.
    Der er siden sidst kommet to målinger. Trods de ringe forhold, synes jeg ikke, at målingerne ser urealistiske ud. Gad vide, om Dim er i gang med at blive svagere igen?
    Vi er ved at synge på sidste vers med M1, men jeg håber, at der i den kommende uge vil byde på noget klart vejr, nu da Månen er væk.

TOC Observatory – http://tocobs.org -12.5″ – f:5 Newt. Starlight XPress SXV H9 og Atik383 CCD-kamera. Fields: 19,6′ x 14,6′ Px: 0,84″ / 39,63 x 29,51 Px. 0,71″ – SkyWatcher 80 mm ED refraktor. TAL Apolar 125 f : 7,5.

Vedhæftninger:

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Den seneste kurve fra 21. marts. En god ting, at der har været mulighed for at lave en kontroloptagelse efter en dag.

M1_20200321_2

Vedhæftninger:
Viser 5 indlæg - 151 til 155 (af 155 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.