stjernekataloger

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? stjernekataloger

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 9 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 399 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
    • Nova

Mens jeg venter på at modtage mit setup, er jeg gået i gang med at se på stjernekataloger. Jeg har bl.a. set på indholdet i Bright Star kataloget og i sky 2000, som de vises i Carte du Ciel. I den forbindelse har jeg et par spørgmål:

1) I begge kataloger angives en årlig bevægelse (RA og DE). Hvad bestemmer denne bevægelse: er det stjernens egenbevægelse rundt om mælkevejens centrum, dens tilsyneladende bevægelse p.g.a. ændringer i jordaksens orientering, eller begge?

2) Der må være en 3. bevægelse: nemlig bevægelsen mod/væk fra jorden? Kan den findes i andre kataloger?

3) Er der kataloger, som også angiver afstanden til stjernen?

4) Begge kataloger angiver V mag og farveindex (B-V). Kan man også finde den absolutte magnitude?

5) Vedrørende stjerners lysudsendelse arbejdes i litteraturen med magnitude, brightness og luminosity. Hvordan hænger magnitude og brightness sammen?

Jeg har søgt på andre stjernekataloger, men kan ikke få åbnet filerne uden at søge på BESTEMTE objekter. Kræves specielt software for at ’bladre’ i katalogerne i tabelform, således at større uddrag kan kopieres direkte over i f.eks. excel?

Mogens B

Hilsen Mogens B.

jens
    Deltager
    • Giant

Mogens B wrote:

Hej Mogens.

Mens jeg venter på at modtage mit setup, er jeg gået i gang med at se på stjernekataloger. Jeg har bl.a. set på indholdet i Bright Star kataloget og i sky 2000, som de vises i Carte du Ciel. I den forbindelse har jeg et par spørgmål:

Tillykke med investeringen!

1) I begge kataloger angives en årlig bevægelse (RA og DE). Hvad bestemmer denne bevægelse: er det stjernens egenbevægelse rundt om mælkevejens centrum, dens tilsyneladende bevægelse p.g.a. ændringer i jordaksens orientering, eller begge?

Det skyldes i langt overvejende grad det vi betegner ‘Præcessionen’, men der er stjerner hvis egenbevægelse også indkalkuleres.

Det er netop astrologernes store kæphest som de søger at løse med den vediske astrologi.

Du kan læse mere om dette bl.a. på Wikipedia

2) Der må være en 3. bevægelse: nemlig bevægelsen mod/væk fra jorden? Kan den findes i andre kataloger?

Ikke umiddelbart hvad jeg ved af, som kan anvendes i CdC.

3) Er der kataloger, som også angiver afstanden til stjernen?

Jeps!

Det kræver at du downloader og installerer Hipparcos kataloget.

Her får du stjernens afstand i lysår, samt dens bevægelse i hhv. RA og Dekl. – samt en del flere oplysninger.

4) Begge kataloger angiver V mag og farveindex (B-V). Kan man også finde den absolutte magnitude?

Den kan du selv beregne.

En stjernes absolutte størrelsesklasse (M) er målt ud fra en konstant på 10 parsec (32,6 lysår) og vor viden om at lysstyrken er omvendt proportional med afstanden i anden potens.

Afstanden til stjernen skal være kendt i denne beregning.

Formlen har jeg liggende, men kræver lige en omskrivning så den er stillet rigtigt op.

Hvis ikke andre kommer i forkøbet vil jeg lægge den op til dig ved senere lejlighed.

Sandsynligvis kan du finde den på nettet . . .

5) Vedrørende stjerners lysudsendelse arbejdes i litteraturen med magnitude, brightness og luminosity. Hvordan hænger magnitude og brightness sammen?

Puha, – det er godt nok langt tid siden jeg har læst om dette, så jeg håber en anden vil tage over så jeg ikke skaber noget begrebsforvirring.

Jeg ved man opererer med en stjernes luminositetsklasse men husker ikke den nøjagtige definition (prøv Google/Wikipedia).

Jeg har søgt på andre stjernekataloger, men kan ikke få åbnet filerne uden at søge på BESTEMTE objekter. Kræves specielt software for at ’bladre’ i katalogerne i tabelform, således at større uddrag kan kopieres direkte over i f.eks. excel?

Dette afhænger af filformatet, så den må du lige uddybe.

Mogens B

Mogens.Bildsøe
    Deltager
    • Nova

Hej Jens, tak for svarene, alle tiders.

Vedr.: abs. magnitude kan jeg selv beregne: yep, det er netop derfor jeg efterspørger kataloger, hvor afstand er opgivet.

Vedr. det sidste afsnit: Jeg ønsker at lave tabeller, som jeg kan lave statistik på med det software jeg har ved hånden; f.eks. excel filer, som indeholder mange rækker (records) med stjerner, og hvor ‘søjler’ viser oplysninger om hver stjernes position, størrelsesklasse, farveindex, afstand o.s.v. Tabellerne kan så bruges til at lave forskellige beregninger og plots. F.eks. har jeg forsøgt at plotte fordelingen af farveindex, spektralklasse mod farveindex m.m. Det er meget illustrativt og ret pædagogisk til at illustrere det jeg læser.

Mit spørgsmål er så: hvordan får jeg åbnet ‘autoriserede’ kataloger m.h.b. på at kopiere mangemangemange data; og, er data opstillet i tabeller, der kan importeres direkte til f.eks. excel?

Mogens B.

Hilsen Mogens B.

jens
    Deltager
    • Giant

Hej igen Mogens.

De datafiler der umiddelbart anvendes i de fleste kataloger er ikke direkte tilgængelige til konvertering til ASCII-format.

Det skal ikke undre mig om der er en i dette forum der sidder inde med ekspertisen til en genvej.

Hipparcoskataloget som jeg har liggende, er i binært format.

Spørgsmålet er, om ikke der forefindes en databank hvor dette kan downloades i et konvertérbart format.

Støder jeg på noget anvendeligt, skal jeg nok give besked fra mig.

Rart at høre at du kunne bruge det øvrige. Smile

jens
    Deltager
    • Giant

Hej Mogens.

Hele databasen kan købes på 6 CD-rom i ASCII format.

Umiddelbart er hele datasættet ikke til fri download, desværre. Unhappy

Mogens.Bildsøe
    Deltager
    • Nova

Tak for linket,

jeg har set på den tilhørende beskrivelse. Værket er jo omfattende og indeholder tillige mange oplysninger, som jeg ikke har begreb om (men det får jeg måske efterhånden Smile). Jeg forsøger i første omgang at finde freeware alternativer!

Hilsen Mogens

Hilsen Mogens B.

hans.bengtsson
    • Main Sequence

Man kan hämta hem ett mycket stort antal astronomiska kataloger i läsbart format här:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/cats/cats.html

Klicka t.ex. på II Photometric data. Du kommer då hit:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/cats/II.htx

Klicka t.ex. på II/285 Photoelectric observations of Cepheids in UBV(RI)c. Nu hamnar du här:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/VizieR?-meta.foot&-source=II/285

Därefter klickar du på ReadMe uppe till höger. Du hamnar då här:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/Cat?II/285

Klicka på ”here” långt upp på sidan. (det står: Individual files can be fetched via http from here). Då hamnar du här:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/ftp-index?II/285

Klicka på stars.dat:

Då har du katalogen i textformat.

Detta gäller de flesta kataloger.

mvh
    Hans Bengtsson

Mogens.Bildsøe
    Deltager
    • Nova

Hi Hans,

Mange tak for links. Jeg har fosøgt at følge dine guidelines- og det virker bare!!!!

Alle tiders.

mvh. Mogens

Hilsen Mogens B.

chrjensen
    • Super Giant

Et par svar:

Prøv følgende søgemaskiner for stjerner:

Her får du stort set al information ang. den stjrene du søger på. Du kan søge på position og navne fra en masse forskellige stjernekataloger.

De klareste stjerner (prøv for eksempel at skrive “polaris”) har bla. angivet radial hastighed (dvs. absolut hastighed væk fra/mod jorden) – i polaris tilfælde 17,4 km/s

-chr.
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Emnet 'stjernekataloger' er lukket for nye svar.