teleskobet ryster

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? teleskobet ryster

  • Dette emne har 37 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 929 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #6707

    mas
    • Asteroid

    Hej,

    nu har jeg været ude et par aftener og studere himmelen. Jeg har ikke været helt tilfreds det har været svært at “se” noget. En del skyldes sikkert at jeg er nybegynder, men min mistanke falder også på teleskobet, der ryster så det er svært at focusere.

    Brugsanvisningen foreskriver at teleskobet er samlet forkert når det ryster, eneste råd er at stramme alle skruer, men er det overhovdet realistisk helt at undgå rystelser?

    Et indlysende problem er, at den skrue, der skal holde okularet fast i okularholderen, er defekt (det må jeg tale med forhandleren om), men der er også slør i selve focuseringsmekanismen. Det er ikke i focuseringsretningen der er slør, men på tværs. Slør i focuseringsretningen ser det ud til kan justeres med et par skruer, men jeg kan ikke gennemskue om man kan justere for slør på tværs!? Er det noget man må leve med ved at teleskob til knap 2000,-

    Mvh

    Thomas

    #6713

    tommyf
    Deltager
    • Neutron star

    Rysterelserne må du komme nærmere ind på hvordan og hvornår osv, slør er almindeligt i fokuseringen, selv i dyrere tubus også, jeg har en celestron newt til ca 2400- den okularrør kunne bevæges/rokkes ca 1-2mm i side retningen, man kan prøve at stramme den lidt op selv eller købe en bedre fokuser og udskifte den, det har jeg gjort på min, købte en Baader fokuser til ca 1800- og satte den på, uheldigvis bruger jeg ikke min 8″ newton mere, så det var lidt spild af penge 🙂

    #6714

    tommyf
    Deltager
    • Neutron star

    Glemte lige at sige at man kan få tubus fokuserer uden slør, koster bare lidt mere.

    Selv min nye Equinox har en del slør i udtrækket, kan også bevæges 1 mm i side retningen, og den koster ca 10000-
    TommyF2009-01-04 12:44:55

    #6716

    outlook
    Deltager
    • Super Nova

    Hej

    Hvad er det for et teleskop og har teleskopet kostet de 2000 eller er det med montering og er det købt nyt eller brugt? Er det en “no name” kikkert med montering eller er det en kikkert du selv har anbragt på en montering eller…? Du må komme op med noget mere.

    Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

    #6723

    mogens
    Deltager
    • Super Nova

    Selv anonyme teleskoper plejer at have en skrue i forbindelse med focusrøret som man kan stramme ganske lidt så sløret forsvinder.

    VH Mogens
    #6726

    tommyf
    Deltager
    • Neutron star

    Hvis skruen ‘bare’ går op på røret, vil den spænde det til, men så vil center forskubbes lidt, er der en spændering der presses på er det bedre, men stadig vil det være lidt off aksis.
    Min WO66 har en fokuser, der er intet slør i den selv om der er en midt siddende stramme skrue.

    #6733

    mortenb
    Deltager
    • Super Giant

    Utroligt, at man som “forbruger” er vant til det bras jeg lægges for øre. Slør både det en og det andet sted, dårlige skruer, ridsede spejle, bløde tubusser og “you name it”.

    Selv har jeg efterhånden udskiftet alt elektronisk i min LXD (dec. motoren var defekt 3 gange i træk imedens alt det andet blev skiftet) og lige nu har jeg en defekt Skywatcher liggende med dårlig lakering og bule i dughætten. Det lader til at man stille og roligt finder sig i at få leveret sådan noget bras med ENORME tolerancer og diverse fejl, herunder skønreklamer uden hold i virkeligheden, mangelfuld garanti på f.eks spejlslibningskvalitet, okularholdere der rokker osv.

    I burde gøre oprør alle sammen !
    #6734

    tommyf
    Deltager
    • Neutron star

    Der er et forhold mellem pris og kvalitet, direkte fejl er selvfølgelig ikke acceptable.
    Og jeg har altid fået mine defekts lavet med god service fra forhandler.

    #6741

    mortenb
    Deltager
    • Super Giant

    Forhandlerne er skam utroligt flinke. Selv Lidl … men med DEN pris reklamationer koster burde det ikke bare være en sag om service men også om kundernes tilfredshed.

    Reklamationer koster normalt “en ½ bondegård”. Hvis forhandlerne har så fint råd til ombytninger og service er det måske fordi nogle af leddene i kæden tjener for meget. Det er i alt fald brand irriterende og man bliver UANSET GOD SERVICE noget træt af det gentagne bøvl og forsinkelser. Problemet er at de fleste i forum tilsyneladende finder sig idet. Jeg undres meget. Udstyr til kr. 5,000.- til kr. 10.000,- har sku’bare at være i orden.

    Tro mig, du har betalt rigeligt for den smule støbegods, rør og glasstumper med en hurtig lakering.
    #6745

    mortenb
    Deltager
    • Super Giant

    Sjovt nok har jeg INGEN steder hos de kendte fabrikker set noget som helst omkring KVALITETSSIKRING !

    Angry

    #6748

    jeppe
    Deltager
    • Super Giant

    MortenB wrote: Reklamationer koster normalt “en ½ bondegård”. Hvis forhandlerne har så fint råd til ombytninger og service er det måske fordi nogle af leddene i kæden tjener for meget.

    Hej Morten,

    Dårlig kvalitet er noget, der er særdeles irriterende for alle – kunder såvel som forhandlere. Men udover det dybt irriterende i, at man skal undvære sit udstyr, mens det er til reparation, burde du da ikke have haft udgifter ved det? En forhandler skal betale alle udgifter i forbindelse med en reparation, sålænge det blot er indenfor reklamationsretten. Som kunde skal du ikke have udgifter – end ikke til fragten til forhandleren. Den skal forhandleren betale. Hos Lyra foregår det på den måde, at man blot skal medsende en kvittering på fragten, når man indsender noget til reperation. Så overfører vi pengene for fragten til kundens bankkonto. Det er såmænd ikke bare noget, Lyra gør af sit hjertens godhed. Det er sådan loven er, så hvis andre forhandlere ikke gør det samme, bryder de bevidst loven.

    Som forhandler har man ét forsøg (maks to ved svære fejl) til at få udstyret repareret. Hvis reparationen ikke lykkes, kan kunden så kræve enten at få nyt udstyr eller pengene tilbage.

    Ingen forhandlere af astronomisk udstyr kan lide dårlig kvalitet. Avancerne er så små, at blot en enkelt reparation gør, at man som oftest har tabt penge. Alene fragtudgifterne til reparationen gør, at avancen som oftest er væk.

    Som forhandlere ved vi også, at nogle mærker i samme prisleje har bedre kvalitet end andre. Nogle mærker har endog meget dårlig kvalitet. Så spørg gerne om et mærkes kvalitet, inden du køber. Og spørg gerne andre kunder. Det er desværre ikke alle forhandlere, der fortæller hele sandheden om et mærkes kvalitet, når man spørger dem.

    Noget helt andet er, at man ved fjernsalg altid har fuld returret. Så modtager man noget, der bare ikke er i orden, kan man indenfor en periode på typisk 14 dage kræve at lade handelen gå tilbage. Det skal forhandleren acceptere uden at kny og betale pengene retur.
    #6750

    mas
    • Asteroid

    Tak for de mange indput. Jeg skal prøve at uddybe mit problem lidt…

    Mit teleskop er et Focus Eksplore II 114mm x 900mm.

    De rystelser jeg taler om fremkommer på (mindst) 3 måder:

    1) Ved den måde selve teleskopet er monteret på trefoden på. Her fremgår det af min brugsanvisning at rystelserne kan forsvinde ved at man samler teleskopet rigtigt. Er det realistisk? Det er et utal af skruer der kan strammes. Kontravægten kan forskydes. Teleskop-røret kan flyttes frem og tilbage for at give bedre ballance. Alt dette har jeg prøvet med nogen resultater, men det ryster stadig en smule.

    2) Skruen til at fastholde okularet i okularholderen tager ikke fat i gevindet, hvis man prøver at spænde den med et okular i. Kun når skruen er så langt inde at der ikke kan sidde et okular i holderen, tager skruen fat i gevindet. Jeg forventer at forhandleren udbedre fejlen!

    3) Der er slør i focuserings mekanismen. Ikke ud og ind men sidelæns. Sløreret fremkommer ved at det inderste rør er ca 1 mm mindre end det yderste. Dette betyder at hvis først teleskopet er i focus, så bliver det i focus selvom det ryster. Problemet er for mig at få stillet focus på noget det ikke står stille. Da jeg kan forstå at andre med væsentligt dyrere teleskoper oplever samme slør, så er det muligvis bare en træningssag.

    Mvh

    Thomas
    #6756

    tommyf
    Deltager
    • Neutron star

    De rystelser,, er det når du rammer noget, rører ved monteringen osv, i så fald har alle rystelser, jo kraftigere montering jo hurtigerer sætter de sig igen.

    #6760

    mortenb
    Deltager
    • Super Giant

    Kære Jeppe

    Jeg påpeger NETOP at forhandlerne gør et flot stykke arbejde, MEN at alle i langt højere grad burde gå op i kvaliteten af det købte. Og DET gælder OGSÅ forhandlerne.

    Man kunne jo være så “fræk” at man stillede krav til fabrikkerne om kvalitet. Der er normer nok at tage af. Man kunne stille krav om garantier, maks. procenter af sendingen, og i det hele taget gøre noget for at påvirke de sjuskede fabrikker.

    Det kunne for grossisterne være en fælles sag at tage fat om og i ALLES interesse ! Og gerne på europæisk plan.. Der er garanteret kolleger nok i Europa man kunne gøre fælles front med.

    mvh
    #6761

    henrik
    Deltager
    • Nova

    Hej Mas

    Focus er et af de mærker vi hos Lyra er gået udenom netop pga. for dårlige tolerancer og kvalitetskontrol.

    Derudover (henvendt til Morten :O) fortæller jeg/vi også gerne om de forskellige mærkers “service records”; Dvs. hvor stor fejlprocenten er.

    Vi giver da også producenterne den tilbage i nakken når der er fejl.

    Generelt er fejlprocenten for alle mærkerne ialt under 5% og skywatcher (som du har købt) er faktisk i den bedre ende af den skala, idet de er nede på <2%

    Man kan sagten helt undgå fejl ved at købe de lidt dyrere mærker.

    Henrik2009-01-04 20:35:04

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Emnet 'teleskobet ryster' er lukket for nye svar.