teleskobet ryster

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? teleskobet ryster

• Dette emne har 37 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 930 times
Viser 8 indlæg - 31 til 38 (af 38 i alt)
  • Forfatter

mortenb
    Deltager
    • Super Giant

Det lyder grimt at du VED det. Men jeg må indrømme, at min respekt for mærkevarerne (dem jeg kender) ikke er så stor som tidligere. De mange historier om fejl i produkterne og mangelfuld information omkring anvendelsen af teleskoperne er efterhånden for mange.

Desværre har jeg ingen anelse om antallet af konkrete reklamationer, og jeg har ikke undersøgt hvormange astronomi kikkerter, der egentlig sælges i Danmark. Måske Danmarks statistik har tallene ?

Det bliver ikke bedre af de voldsomt overdrevne lovprisninger af produkter. Jeg kan sagtens komme med eksempler fra både den ene og den anden leverandør, men på den side vil jeg ikke decideret hænge nogen ud.

Jeg har f.eks lige set et guidekamera, hvor du skal HELT ind i manualen for at få oplyst, at ved overskyet i mere end 30 sekunder slår guidingen fra. Kort sagt .. helt ubrugelig, og ellers reklameret op som computerens afløser .. Havde man købt dette kamera, taget det i brug og …. Jeg var blevet stiktosset ! Og i den lidt mere konkrete ende er der data uoverensstemmelser mellem 2 leverandører af det samme produkt. Den ene lover diffraction limited (1/4 pv), hvorimod den anden lover 1/6 pv. Men begge uden garanti for kvaliteten. Du får intet certifikat .. så hvad har du købt ? Du ved garanteret, at du har betalt !

MortenB2009-01-05 21:29:33

mas
    • Asteroid

Hej,

jeg syntes lige jeg ville melde tilbage med mit rystende teleskob.

Jeg har nu fået udskiftet hele focuseringsmekanismen på mit teleskob. Der var super service i butikken og det tog lidt over en uge før mit teleskob var klar til afhentning.

Det at okkularet nu kan sættes fast og at der ikke er ligeså meget slør i mekanikken har betydet meget færre rystelser. Jeg må nok leve med resten af rystelserne til jeg får råd til en bedre montering!

Tak for hjælpen!

Thomas

outlook
    Deltager
    • Super Nova

Jeg er glad for at du har fået ordnet den irriterende fejl. Ja, og monteringen må man så spare op til. Og så til resten, alt skal gå så forbandet stærkt i dag og det går ud over kvaliteten. En gang kunne man da stole på at havde man en Meade, jamen så faldt man i søvn med et smil om munden. Selv på de store RCX400 ACF teleskoper har jeg hørt om alvorlige fejl. Sløvt med så dyre teleskoper. Hvor langt skal man op i pris før man får noget ordentlig gear? Men det er også det vi har dette gode og andre fora til, netop at udveksle erfaringer gode som dårlige for at andre ikke skal havne i samme fælde som vi selv er havnet i. Men for dårligt er det sgú alligevel, det vil jeg godt give jer ret i. Confused

Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
    Deltager
    • Neutron star

Hej Henrik

“EQ6’eren kan da trække en del mere end en 80-85mm (lang) refaktor.”

Ja, men så begynder problemerne også hurtigt at melde sig. Det er for så vidt ikke vægten af teleskopet, der er problemet, men længden og vægten i fællesskab. Et langt, men let teleskop går fint. Det gør et kort, men tungt også. Langt OG tungt = problemer med rystelser. Min 85mm Zeiss vejer 9kg tomvægt, dvs. uden nogen form for okularer, søger eller lignende.

Jeg har også en 125mm f/14 Lichtenknecker achromat. Den vejer 19kg, og EQ-6’eren ryster ligesom de gamle Tasco 114mm newton’er! Den tubus er også total overkill, lavet i aluminum med 5mm godstykkelse, med 8 baffles i 12mm krydsfiner. Det er ikke mig der har lavet den, men den tidligere ejer, som derefter solgte den, fordi han ikke brugte den!

“Jeg bruger selv en 106mm/F1500 på en CG5 og den er den da meget fin til.”

Hmmmmm. Det må være i vindstille. Min 80/1200mm Vixen er normalt monteret på en Vixen GP montering med Vixen W-135 stativ. Det fungerer rimeligt, men længden ligger på grænsen til hvad GP’en kan klare. Måske havde en stålsøjle forbedret stabiliteten en smule. Jeg er også på udkig efter en 130mm stålsøjle til EQ-6’eren.

Thomas, Bornholm

outlook
    Deltager
    • Super Nova

Hej Astrojensen, er det dig der har renoveret Jens Olsen’s verdensur? :0), nej, spøg til side, men det lyder som om du har et helt museum af gammel kvalitetsgear. Og så på Bornholm, jeg var ikke klar over at der ligger et helt kikkertmuseum derovre. Skulle mene, det i stedet var tale om russiske kikkerter, hehe. Lick observatoriets store refraktor bruger en 6″ Clark refraktor som søgekikkert. Det er vel en til samlingen, hvis ellers man kunne få fat i den. Når jeg en dag kommer på cykelferie på solskinsøen vil jeg da gerne med forlov se herlighederne.

Hilsen Leif,
    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

chrjensen
    • Super Giant

Undskyld jeg sådan blander mig i diskutionen og forholder mig til det oprindelige emne :0)

Men jeg har også erfaringer med, ehrm, ‘billige’ teleskoper. En af de ting jeg fandt ud af var noget så simpelt, at jeg skulle observerer sidende på en stol eller lignende. Det betyder at du kan holde hovedet mere roligt og ikke kommer til at skuppe til okularet. Samtidigt, og nok mest vigtigt, betyder det, at du kan gøre stativet lavere, og det er noget der hjælper meget på stabiliteten.

mas
    • Asteroid

chrjensen wrote: En af de ting jeg fandt ud af var noget så simpelt, at jeg skulle observerer sidende på en stol eller lignende. Det betyder at du kan holde hovedet mere roligt og ikke kommer til at skuppe til okularet. Samtidigt, og nok mest vigtigt, betyder det, at du kan gøre stativet lavere, og det er noget der hjælper meget på stabiliteten.

Jeg tror faktisk det er det bedste råd jeg har fået endnu!

Mvh

Thomas

chrjensen
    • Super Giant

🙂

Viser 8 indlæg - 31 til 38 (af 38 i alt)
  • Emnet 'teleskobet ryster' er lukket for nye svar.