› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Tube2 – nyt projekt
- Dette emne har 526 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 8 måneder, 1 uge siden af flemov. This post has been viewed 29711 times
- ForfatterIndlæg
- 6. januar 2022 kl. 18:05 #328077
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Også tak til dig Jens 🙂
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. januar 2022 kl. 21:35 #328079
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Jeg er imponeret over jeres pågå-mod med MPCC’en. Jeg har aldrig fået den til at vise tilfredsstillende billeder, og jeg kan forstå at Rudi har samme problem. Derudover er den kendt/berygtet for at tilføje underkorrektion til billedet, således en stjerne i centrum vil vise sfærisk abberation, og dermed være noget for stor i forhold til det ideelle. Men jeg kan også godt se at jeres system er mere eller mindre designet til den korte længde på MPCC.
Så hvis i er tilfredse, så er alt godt!6. januar 2022 kl. 22:28 #328080
Jeg har lige været i gang med at måle FWHM i billedfeltet. Uanset hvor man måler, så ligger middelværdien på 3,1. Stjernerne ser ens ud over hele feltet, så noget tyder på, at vi har ramt den rigtige afstand.
Det giver dog lidt blod på tanden, så det skal nok prøves at øge afstanden lidt 🙂
Det kan være, at jeg laver tre tre gevindhuller i pladen og sætter pinolskruer i, så afstanden kan justeres trinløst.Jeg har i øvrigt informeret Teleskop-Service, så nu bliver det interessant at se, hvad de svarer.
Jeg har opfordret TS til at bringe information om afstand med relation til instrumentbrændvidde og F-forhold i produktbeskrivelsen, ligesom man har gjort det i forbindelse med en anden komakorrektor.Vi er tydeligvis ikke de eneste, der har kæmpet med koma og MPCC-korrektoren.
Det kan være, at Rudi kan fjerne koma ved at flytte sin MPCC III mellem 3 og 4 mm længere ud på sin 10″ – F:4,9 Newton.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. januar 2022 kl. 22:22 #328099
Jeg fik dette svar fra Teleskop-Service.
Der er endnu ikke kommet et svar på min mail, hvori jeg informerede om, at problemet med komakorrektoren var løst efter at afstanden var ændret til 59,6 mmSom tidligere annonceret, skulle der laves forsøg med korrektorrafstanden.
Da fokuseringen var tæt på bundstoppet, blev der udtænkt en alternativ løsning.
Der blev drejet en ring af et 2″ adapterrør med et stikstål. Ringen er 0,8 mm høj, og den blev så monteret på komakorrektoren.
Afstanden er nu 60,4 mm.Da vi har et problem med feltglidning, besluttede vi at prøve at montere vores 50 mm F:11 Zeiss refraktor på instrumentplatformen for at se, om den kunne reducere feltglidningen.
Refraktoren skulle lige modificeres. Den gamle stjernediagonal med 0,9″ monteringsrør og 1,25″ okluar indstik skulle erstattes med vores anden med 1,25″ i begge ender.
Derefter skulle monteringsringene tilvirkes, så de kunne monteres på instrumentplatformen.I aften var der mod forventning en slags klart, så sidst på eftermiddagen var det hele klar.
Interesant nok var fokus næsten i orden. Der blev lavet nogle forsøg, og til sidst så fokus helt hæderlig ud.
Der er lavet et par serier. Den første af NGC 7241, der stod i SV. Den anden serie var af M1, der stod i SØ. Der er lavet 18 x 120 sec. på begge objekter. Flatning var håbløs, da Månen, og også tynde, drivende skyer forringede forholdene.
Der er ikke længere koma, og det lader til, at stjernerne er blevet en smule mindre.
Feltglidningen på NGC 7241 ligger på 0,092/min. M1 ligger på 0,18″/min.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
11. januar 2022 kl. 22:04 #328106
Så fik jeg endelig svar fra Teleskop-Service.
I øvrigt fik jeg lavet en stack af alle vores optagelser af NGC 7241 og dens slanke kusine, UGC 11964. Den består af 64 x 120 sec. Billedet er konverteret til 2×2.
Det er et udsnit, da den gamle serie har en del koma.Her er hele feltet af de seneste optagelser.
Vedhæftninger:
14. januar 2022 kl. 10:55 #328127
Længden af 2″ røret på filterhjulet skal øges i henhold til det mål, som vi er kommet frem til. Der er bestilt et nyt rør.
Afstandsringe
I går fandt jeg så ud af, at det er muligt at købe 2″ ringe, som kan flytte korrektoren længere ud. Jeg har fundet to højder, 3 og 5 mm, og gevindene er 48 x 0,75 mm.Ny flange
Desværre kunne jeg ikke stoppe ordren. Derfor bliver filterhjulet igen modificeret, og for at øge styrken yderligere, er der drejet en ny flange. Den 6 mm høj, den nuværende er 5 mm. Den nye har en yderdiameter på 78 mm.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
21. januar 2022 kl. 10:53 #328161
Nyt 2″ rør
For to dage siden kom det nye 2″ rør med posten. I mellemtiden har jeg kommunikeret lidt med Teleskop-Service, og jeg er blevet informeret om, at der faktisk findes et 2″ adapterrør, der er justerbart i længden mellem 20 og 30 mm. Eneste ulempe er dog, at der sidder en kontraring på det, og den har en større diameter end de to tommer. Den kan nok drejes ned og stadig fungere, men i stedet blev det så en fast montering.
Den nye flange skulle selvfølgelig indgå.Rør og flange blev drejet præcist af, så røret var ca. 2/100 mm større i diameter.
Der blev så påført lim på røret, og de to dele blev presset sammen i skruestikken.
Efterfølgende blev præcisionen kontrolleret, og der blev rettet lidt på samlingen.Den gamle flange var fastgjort med fire skruer, og de gamle skruehuller blev brugt. Derudover et enkelt, der var limet til, og endelig blev der lavet endnu et, så flangen nu sidder fast med seks skruer.
Her er bagsiden inden de ubrugte huller blev limet og området igen malet matsort.
Den forstærkende plade, der tidligere var monteret blev udeladt, da styrken med den nye flange er rigtig god.Der blev lavet en kontrol af kollimeringen, og den ser fin ud.
Filterhjul og kamera blev monteret, og fokuseringen kørt omkring 4 mm op.Kontrol af komakorrektormontering
I går blev der åbnet for kuplen kl. 17:30. First light viste, at stjernerne næsten var i fokus, der skulle bare køres en smule længere op.Ser man godt efter, så er kollimeringen ikke helt på plads, men billedkvaliteten er acceptabel.
Der skal fifles lidt mere med finjustering, men først skal der skaffes et overblik over, hvilken vej der skal justeres.
Vedhæftninger:
27. januar 2022 kl. 17:05 #328188
Er i gang med at forfølge problemet med feltglidning
Da vi altid har haft en smule feltglidning på vores tidligere tubuskonstruktioner, kan man muligvis konkludere, at vi med en maksimal afvigelse på 0,3″/min. måske vil have problemer med at bringe denne afvigelse yderligere ned.Som jeg tidligere har skrevet, virker opspændingen af kulfibersekundærspejlholderen ikke særlig kontant.
Interessant nok er den gamle sekundærspejlholder, der er lavet i aluminium anderledes kontant, så derfor dukkede ideen op om at prøve at montere den.Den skulle lige modificeres med en større plade til spejlet, og ellers er spejlet monteres på samme måde som det nye – tre klatter silikonelim. Ok, det andet fik fem klatter 😉
Den runde plade modsat spejlet skulle have tre indhak, før den kunne glide i.Monteringen virker meget mere kontant. Den fjedrer ikke, når man strammer skruerne, og derfor var det også nemmere at kollimere spejlet.
Nu venter vi på klart vejr.
Vedhæftninger:
28. januar 2022 kl. 16:35 #328191
Så var der lige mulighed for at teste sekundærspejlophænget i går aftes.
Det blæste en del, så guidingen var noget urolig, men kuplen gav fint læ for vinden.Der blev lavet to serier, en på M1 der havde passeret syd, og en på M105, der stod ovre i SØ.
Vi kunne konstatere, at størrelsen af feltglidningen ikke havde ændret sig. Derfor er den oprindelige sekundærspejholder monteret igen.
Dog skulle den lige undergå en mindre modifikation, da der blev monteret en 2,5 mm tyk aluminiumsplade på trykpladen for justeringsskruerne. Den blev limet på.
Den har en positiv effekt, for det er blevet nemmere at kollimere, da den er mere kontant at spænde på.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
29. januar 2022 kl. 08:56 #328196
RudiDeltager- Neutron star
Har I overvejet OAG? Så er feks alle inage-shift problemer ellineret med eet slag, idet AG og image camera ser det samme. Uanset hvad, så kan man jo ikke undgå at hovedspejlet rykker sig lidt, og det skal utroligt lidt til, før end det er målbart. Jeg kom til den erkendelse, at i mit setup var den totale image-shift i arc-sec pr minut i samme størrelses orden som den opløsning jeg gerne vil have i billeder, altså ca 1-2 arc-sec pr minut. Så derfor valgte jeg OAG, og det ser ud til at ALLE image-shift issues er væk.
/Rudi B. Rasmussen
29. januar 2022 kl. 10:50 #328197
Ja, vi har da overvejet OAG og der er lavet et udkast.
Det er dog en udfordring at få plads til den og samtidigt bevare størrelsen af det fuldt belyste felt.Hvis der skal installeres OAG fordrer det, at hovedspejlet skal rykkes længere frem, og skal størrelsen af det fuldt belyste felt bevares, så skal der monteres et større sekundærspejl. Det nuværende er 89 mm, og en afløser skal være ca. 100 mm.
Vælger vi den løsning, går vi på kompromis med den oprindelige filosofi om at holde størrelsen af forhindringer i lysgangen på et minimum.Vi er endnu ikke færdige med vores forsøg, så vi må se, hvad fremtiden bringer.
4. februar 2022 kl. 17:42 #328204
OAG
I stedet for at forsøge at forbedre feltglidningen på vores tubus, har vi besluttet, at der skal monteres en off axis guider på filterhjulet.
Som tidligere nævnt er vores hovedbekymring omkring overgang til OAG, at hovdkameraet så skal længere væk fra sekundærspejlet.
I første omgang blev der udarbejdet tegninger, som baserede sig på at anvende vores nuværende guidekamera, et Astrolumina. Med dette kamera skulle hovedkameraet flyttes ca. 27 mm længere væk, og det betød, at det fuldt belyste felt blev blev ændret fra 20 til ca. 15 mm. Problemet med dette kamera er, at der ikke er plads til huset for fokuseringen.
Dette var ikke acceptabelt. Derfor begyndte vi at se på alternativer, og valget faldt på et ASI174 mini, som har et hus med en yderdiameter på kun 36 mm.
Pick-off-mekanikken bygger vi selvfølgelig selv, da der ikke er ret meget der er standard på vores fokusering og filterhjul.Målet var at bringe kameraet tættere på sekundærspejlet, og derfor var der behov for en ændring af mekanikken, som holder 2″ røret, som komakorrektoren er monteret på.
Der er så brugt en del tid på at optimere målene, og efter flere ændringer, er det lykkedes, at bringe flytningen af kameraet ned på 13 mm.
Det bliver derfor ikke nødvendigt at flytte skruebeslagene, som kollimeringsskruerne skrues i, der skal blot bores nogle nye huller til holdeskruerne der sidder i siden af tubus.Den nuværende flange skal erstattes af en som er 19 mm høj, og igennem den skal røret, som sender lyset ud til guidekameraet, placeres.
I mine gemmer fandt jeg et prisme, som oprindeligt har siddet i en fotosættemaskine.
Prismet er 13 x 13 mm, så det er ret stort. På nettet kan man købe pick off-prismer der er 8 x 8 mm, og de er fine til guidekameraer med en lille chip.Røret som prismet skal sende lys igennem har en lysning på 10 mm.
Noget af mekanikken er færdig. Jeg fandt en forskruning med et ydergevind samt en tilhørende part med et indre gevind. (nederst til højre)
Ringen ude til venstre var beregnet til det nuværende guidekamera.Den næsten færdige mekanik ser sådan ud. Der er et par mærker i den yderste ring, men de har ingen betydning.
Da forflangen er drejet vinkeret af, kommer prismet til at sidde helt lige. Det er i øvrigt kontrolleret ved at anbringe emnet på et spejl og kikke ind i enden af røret.
Højden af de to gevind er bragt ned på en bredde af 2,2 mm, så der er mulighed for at flytte pick-off-spejlet lidt frem og tilbage. Derudover kan guidekameraet også skubbes en smule frem og tilbage.
Prismet skygger en smule, og hvis dette viser sig at være et problem, så kan man slibe lidt af dets højre spids. Nu må vi se.Chippen er 11,3 X 7,1 mm, så der må påregnes lidt vignettering, men det går nok.
Da der er tale om et CMOS-kamera med 5.86 um pixels, vil vi opleve en anderledes stor følsomhed og begrænset støj, så det ser vi frem til.
Størrelsen af guidefeltet bliver 25 x 15,8′, så der bliver nok ikke problemer med at finde egnede guidestjerner, må man formode.Kameraet er bestilt, og nu mangler vi så at få materiale hjem til den nye flange.
Vedhæftninger:
5. februar 2022 kl. 17:42 #328219
OAG 2
Montering af prisme
I dag skulle prismet så monteres. Først skulle de to vinkelbeslag fremstilles. Ved nærmere eftersyn blev det besluttet at ændre lidt på målene. De er nu 9,3 x 6 x 4. Der er brugt en vinkelprofil med en godstykkelse på 2 mm.
Det sværeste ved den opgave var at håndtere så små emner. Jeg var nødt til at anvende en mindre skruestik og et par bakker med en spidsere topvinkel. Til den slags arbejde er jeg glad for, at jeg har et sortiment af nålefile, for limefladerne skulle rettes til pga. profilets runding på ydersiden af vinklen.
De er blevet rimelig præcise, og ved at stille limefladerne mod hinanden kunne vinklen kontrolleres.Prismet demonteres
Prismet var limet fast med en klat lim i hver side, så den blev omhyggeligt fjernet, men prismet ville ikke rokke sig.
Der skulle tages mere drastiske midler til, så emnet blev spændt op i skruestikken, og så blev nedstrygeren brugt til at komme tættere ind på prismet.
Jeg må med skam meddele, at savklingen kom for tæt på et af hjørnerne, og en lille splint faldt af – pis! Til sidst kom prismet løs uden større dramatik.Nå, heldigvis har det ikke indflydelse på prismets funktion, så jeg fandt vandslibepapiret frem og fik rundet det beskadigede hjørne, og for at bringe symmetri, så fik det modsatte hjørne også en tur.
Tilpasning af vinkelbeslag
Røret blev spændt op i skruestikken, og vinklerne blev prøveanbragt. Forud var gået noget tid med at rette omløberen op, så den var helt plan med den faste flange på røret.For at sikre, at enmerne blev monteret helt plant fandt jeg en helt plan aluplade.
Den blev beklædt med to baner tape.
De to vinkler fik på den nederste limeflade påført to lag tape. Tykkelsen blev målt til 7-8/100. Formålet var at hæve vinklerne, så det er prismet der kommer til at ligge an mod den faste flange på røret.Der blev sat tape på oversiden af flangen, så prismet ikke kunne komme ned og røre metallet.
Det var svært at anbringe prismet præcist. Der blev lavet kontrol ved at kikke ind i prismet og ned i røret, og inden limen var hærdet for meget, kom det til at sidde ret præcist.
Efterfølgende viste det sig, at det var sideforskudt en smule.
Heller ikke dette har nogen indflydelse på billeddannelsen, da det indkommende lys dækker en del mere end lysningen på de 10 mm.Her er den næsten færdige enhed. Røret skal kortes af til ca. 28 mm. Derudover kan det godt være, at der skal finpudses lidt før der males med matsort maling, hvor der er behov for det.
Efterfølgende har jeg så fundet ud af, at det faktisk er muligt, at lime prismet direkte på røret, men det var der ikke plads til på den oprindelige konstellation med det nuværende kamera, da røret skulle monteres indefra i 2″ røret. 🙂
Nu skal vi have fat i emnet til monteringsringen. Yderdiameteren på den nuværende er ca. 76 mm, og den vil være fornuftig at bibeholde. Den nederste mm skal blot drejes ned til 70 mm, så den passer på inderrørets flange på fokuseringen.
Vedhæftninger:
8. februar 2022 kl. 22:06 #328238
OAG 3
Vedhæftninger:
10. februar 2022 kl. 11:30 #328247
OAG 4
Man kan godt vende emnet og sætte det i drejebænken som vist, hvis der skal drejes et hul vinkelret på kanten. Der skulle en højdejustering til, og da emnet var klodset op, faldt en af kløerne af patronen. Den kan ikke gabe nok 🙁
I stedet blev emnet linet op, og boremaskinen anvendt. Der blev lavet et sigtepunkt på indersiden af ringen modsat hullet. Rørdiameteren er 11,84, så der var ikke et bor, der passede. Jeg fandt et par alternativer. Først en fræser, og efterfølgende undersænkeren, som bragte hullet op på 11,50 mm.
Det sidste stykke blev slebet op vha. en 10 mm rundstang omviklet med sandpapir.I øvrigt kom jeg til at stramme prismeholderen så meget, at liminingen slap, så prismet er limet på endnu en gang. Denne gang sidder det mere lige, og det sidder også mere fast, da der også er limet på siden af monteringsringen og under vinklerne.
Vedhæftninger:
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.