Tube2 – nyt projekt

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Tube2 – nyt projekt

• Dette emne har 520 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 1 uge, 5 dage siden af Rudi. This post has been viewed 27149 times
Viser 11 indlæg - 511 til 521 (af 521 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Rudi

Tak for kommentaren.

Jeg tror faktisk ikke, at der er nogen målbar flytning af spejlet, hvis man bruger dobbeltklæbende tape. Det er selvfølgelig vigtigt, at tapen dækker et tilpas stort område.
    Sekundæren er i dette tilfælde limet med silikonelimen, Dow Corning, som Jens anbefaler. Den er meget velegnet til formålet.

Vi prøvede at rokke med både sekundærophæng og fokusering, og kunne konstatere, at den lille flytning ikke kunne stamme fra disse dele.

Umiddelbart vil jeg vurdere, at den lille flytning ikke vil give os problemer, men der er dog planer om at kontrollere tubus for nedbøjning. Dette vil vi gøre ved hjælpaf en laser, som monteres i den ene ende og som sender strålen op langs siden af tubus. Der skal så placeres et spejl/prisme, som sender lyset tibage til endnu et spejl/prisme, og lyset ender så på en plade, hvor en eventuel flytning kan registreres.
    Lyset vil så tilbagelægge omkring 4,5 meter.

Nu har jeg lige regnet på det. En ændring på 1″ svarer til 2/100 mm.
    Det bliver nok vanskeligt at få en tilpas stor skala, så måske skal laserpletten sendes ud i landskabet 😉

Nedbøjning
    Alle tubuser vil have en nedbøjning, men hvor meget det er kan være svært at regne ud.
    Der er ingen tvivl om, at blænderinge har en positiv indflydelse på styrken. Væggen på vores tubus er jo massiv, men langt de fleste tubuser er sandwichkonstruktioner – som den du har.
    I konstruktionen indgår en skumkerne, som vil være blødere end den udvendige og indvendige kulfiberplade. Hvordan vil en sådan tubus reagere på belastning?

Hvor meget flytter feltet sig på din kikert?
    I øvrigt kunne det være interessant at høre om andres erfaringer med flytning af feltet, med instrumentet pegende i forskellige retninger.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Bent Wihlborg
    Deltager
    • Asteroid

Hej Torben.
    Har I prøvet at lave en “pegemodel” med 16 cal. stjerner!
    Det skulle være nok til at udligne de forskellige fejlparametre
    både optisk og mekanisk.
    Venligst,
    Bent

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Bent

Tak for dit svar.
    Kan du uddybe, hvordan den foreslåede pegemodel skal gennemføres?
    Jeg er ikke inde i det foreslåede princip.

mvh
    Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Bent Wihlborg
    Deltager
    • Asteroid

Hej Torben.
    Jeg skal indrømme at jeg ikke selv har fået afprøvet systemet; men
    det går ud på at man starter med init. på en stjerne og så beder teleskopet
    om at gå til 1. cal. stjerne,som man centrere; så til 2. cal. stjerne osv. indtil man har
    16 stk cal. stjerner spredt over hele himlen.
    Filen lagre man så i controlleren som så via indviklede algoritmer tager højde for de
    forskellige fejl.
    Nu ved jeg ikke vilken software I bruger?Jeg bruger SideRealTechnology hvor programmet
    er indbygget i (by permission) af en fyr der hedder Dave Rowe.
    Det er måske værd at undersøge om det kan anvendes i andre programmer.
    Venligst,
    Bent

Bent Wihlborg
    Deltager
    • Asteroid

Ups! Programmet hedder Point XP!

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Bent

Tak for uddybning.
    Jeg tror, at det bliver en udfordring at fastslå et skred i kollimeringen pga. nedbøjning med den foreslåede model.
    I det hele taget er det en vanskelig opgave.

Rudi
    Deltager
    • Neutron star

Jeg tænker I kan gøre det med kuplen lukket;
    Tag en række flats med tubus i forskellige vinkler, brug noget passende software til at sammenligne flats.
    Måske fanger denne metode ikke små ændringer i kollimeringen.
    Eller sæt en varlowd laser i fokuseren og se hvad der sker k forskellige vinkler.
    Mener at have hørt flere på astronet berette, at de altid checker kollimeringen ved den vinkel de skal observere, når det er planet foto.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Hej Rudi

At tjekke med flats og tubus i forskellige retninger lyder som en vild plan. Har du kendskab til, at nogen bruger den metode?

Sagen er jo, at vi allerede har konstateret, at der er en flytning, en lille en ganske vist efter at testspideren er monteret, og måske vil den ikke give os en feltflytning der er så stor, at stjernerne bliver deforme i et af hjørnerne af feltet.

Vi mangler stadig at teste, hvordan testspideren performer på himlen, men det ved vi mere om, efter en klar nat.

Ved du, hvor meget dit felt kan flytte sig?

Mvh
    Torben

Rudi
    Deltager
    • Neutron star

Nix. Ingen erfaring med det. Men har hørt om nogen som brugte flats til at måle kollimering. Ved ikke om det virker?
    Jeg har kun kunnet konstatere flex ifbm et guide teleskop. Nu hvor jeg bruger OSG er flex = 0
    Og har ikke kunnet konstatere at kollimeringen ændrer sig. Tror mit teleskop er temmelig rigid.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
    Admin
    • Neutron star

Det er muligvis mine indlæg om kontrol af kollimering ved brug af flats du husker 🙂

masterflat_X

Teknikken er især velegnet til kontrol af sekundærspejlets centrering. Den viste er fra det nuværende testspider-setup.

Selvom du nu bruger OAG, så udelukker det ikke, at der er flex i systemet.
    Den nemmeste måde at afsløre flex eller flytning af felt er ved at montere et Cheshireokular og så kontrollere kollimering med tubus i forskellige positioner.

Vedhæftninger:

Rudi
    Deltager
    • Neutron star

Ja, selvfølgelig er der flex i mit setup, det er der jo nok i alle opstillinger. Det er blot så lidt, at jeg ikke kan se eller måle det. Den flex jeg omtaler, var mellem guidecam og hovedcam; jeg fandt aldrig ud af hvor flexet skete, men elliminerede det med en OAG.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 11 indlæg - 511 til 521 (af 521 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.